2025-04-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä det är du själv som hittar på att det är "dosen som gör giftet". Om hög halt orsakar låg IQ så orsakar en lägre halt förmodligen också lägre IQ men i mindre grad och det finns ingen anledning för någon att utsätta sig för negativa effekter även om de är mindre.
Skärp dig, vi har i hela västvärlden använt tandkräm med fluor i ca 70 år. Det finns inga bevis trots studier på att den fluormängd från tandkräm (om den används enligt rekommendationer i mängd och frekvens och att man inte sväljer den) att det skulle orsaka några kognitiva problem hos barn.
Försök förstå begreppet - Dosen är giftet.
Citera
2025-04-14, 14:55
Medlem
Citat:
Fluor har negativa effekter som att det orsakar låg IQ hos barn bencancer och förmodligen diverse andra problem så dessa 15% minde hål i tänderna kan man klara sig utan.

Intressant nog så har man alltid hört propaganda om hur förträffligt fluor är men det är aldrig någon som har sagt hur stor stor effekt det faktiskt har.

Citat:
Jag vet inte om du har svårt att läsa men jag skrev att fluortandkräm minskar förekomsten av karies men att det är inte är värt det sett till andra effekter som fluor har på kroppen. Effekten är inte så hög som 80% den mest förekommande siffran verkar vara 25%. Så om du skulle fått 4 hål i tänderna så får du istället 3 om du använder fluor.

Hur ska du ha det, först påstår du att ingen har sagt hur stor effekt du har, sen säger du själv hur stor effekt det har, baserat på vad andra sagt att effekten är.
Citera
2025-04-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Hur ska du ha det, först påstår du att ingen har sagt hur stor effekt du har, sen säger du själv hur stor effekt det har, baserat på vad andra sagt att effekten är.

När man gör reklam för fluor till allmänheten så påstår man att det är "jättebra" utan att nämna hur stor effekt det påstås ha, några negativa effekter nämner man aldrig.

För att få reda på en siffra får man läsa forskningsrapporter vilket få personer gör. När jag av nyfikenhet frågade min tandläkare som sa att fluor var jättebra så kunde hon inte ge mig en siffra heller.
Citera
2025-04-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Skärp dig, vi har i hela västvärlden använt tandkräm med fluor i ca 70 år. Det finns inga bevis trots studier på att den fluormängd från tandkräm (om den används enligt rekommendationer i mängd och frekvens och att man inte sväljer den) att det skulle orsaka några kognitiva problem hos barn.
Försök förstå begreppet - Dosen är giftet.

Jag kommer använda tandkräm utan fluor så är jag på den säkra sidan.
Senast redigerad av larsjohansson 2025-04-14 kl. 15:06.
Citera
2025-04-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
ICA Basic och Willys Eldorado brukar jag köpa. Kostar runt 10 kr.
Basic är tillverkad i Tyskland och Eldorado är väl tillverkad i Bulgarien (kan minnas fel).
Jag tycker de är bra.
Aquafresh får man för en tia på Rusta när de har kampanj. Aquafresh och Zendium fick bäst i test en gång i tiden. Vet ej hur det är numera. Aquafresh har jag dock för mig ägnar sig åt djurplågeri men vet ej riktigt.
Citera
2025-04-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ok jag kommer använda tandkräm utan fluor så är jag på den säkra sidan.
Du är väl inget barn? Vuxnas hjärnor är färdigutvecklade. Det enda resultatet du får är att du är på den säkra sidan att få karies. Emalj försvagas naturligt med åldern och fluor kan remineralisera emalj.
Kolla istället upp ditt dricksvatten och drick inte svart te och spotta ut din tandkräm.
Citera
2025-04-14, 15:31
Medlem
Fluor stärker emaljen, fluor sköljning har funnits i skolorna sen 60 talet ju... Nu vet jag inte.
Citera
2025-04-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamvarg666
Man kan lika gärna köpa billig. En del vill ha SLS-fri tandkräm.

Köpte en som kostade över 100 spänn bara för att den smakade Chupa Chups. Men god var den!

SLS-fri tandkräm är bra.
Citera
2025-04-14, 16:41
Medlem
Fluor i dricksvattnet är en konspiration för att försvaga befolkningen och göra oss mottagliga för ett kommunistiskt maktövertagande.

Det vet alla som sett Kubriks eminenta film Dr. Strangelove och hört General Ripper uttala sig om saken där.
Citera
2025-04-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Fluor i dricksvattnet är en konspiration för att försvaga befolkningen och göra oss mottagliga för ett kommunistiskt maktövertagande.

Det vet alla som sett Kubriks eminenta film Dr. Strangelove och hört General Ripper uttala sig om saken där.

Fluor är mycket riktigt inte ett universiellt hälsobefrämjande vitamin som vissa skulle vilja få det till utan en hälsovådlig kemikalie med många negativa effekter.
Citera
2025-04-15, 13:54
Medlem
Citat:
Fluor är mycket riktigt inte ett universiellt hälsobefrämjande vitamin som vissa skulle vilja få det till utan en hälsovådlig kemikalie med många negativa effekter.
Alkohol behöver inte ens nämnas, eller olika "knarkpreparat" som missbrukas, men här är två andra exempel på vanliga ämnen vi har nytta av som kan vara farliga i höga doser

Koffein är alla överens om ger många bra effekter, men drick tio koppar på en kvart och du får hjärtklappning och fortsätter du så hamnar du på sjukhus med kardiovaskulära problem, ångest och nevositet, sura uppstötningar och ont i magsäcken, det kan skada lever och njurar, ge sömnlöshet och starkt beroende av koffein. Starka doser ca 10 g som kan intas med koffeinpiller kan orsaka död.

Paracetamol är alla överens om att det ger många bra effekter, vi slipper viss smärta och det är febernedsättande, men vid långvarigt användande eller överdoser så orsakar det lever- och njurskador. många tar överdoser i syfte att ta livet av sig. Därför slutade det att säljas vid kassorna på mataffäerna så impulsköp minimeras då man måste ta sig till närmsta apotek ist.

Fluor förekommer i varierande mängd naturligt i grundvatten och flodvatten över hela planeten. Generellt i Sverige är fluorhalten låg i grundvattnet och tillsätts inte i vårt dricksvatten.

DOSEN ÄR GIFTET!

Edit. Passa dig för att röntga dig hos tandläkare eller sjukhus.
Senast redigerad av lacrima 2025-04-15 kl. 14:11.
Citera
2025-05-20, 22:54
Medlem
321js avatar
Jag köper de billigaste märkena, har inte haft ett hål på över 10 år.

Ni som tror på högt pris kan köpa denna:
https://shoptheodent.com/products/theodent-300
Theodent 300
100$
Senast redigerad av 321j 2025-05-20 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in