• 8
  • 9
2025-04-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
En förälder är SKYLDIG att ta hand om sitt barn tills den är 18, en BRA förälder tar hand om barnet HELA LIVET om så det behövs.

En bra förälder lär sitt barn att rå om sig själv. Fattar du nu eller?
Citera
2025-04-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Varför jobbar du inte? Är du sjuk på något sätt? De enda skyldigheter dina föräldrar nu har är att förbereda dig för vuxenlivet och det gör de bäst genom att tvinga dig att flytta ut. 26-åringar ska inte bo hemma hos sina föräldrar.

Det är svårt att få jobb i dagens Sverige! Alla är inte 50 år med 30 års erfarenhet som du! Sen spenderar jag dagarna med att fundera mycket på vad jag vill göra i framtiden, men även på att leva i nuet.
Citera
2025-04-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlord1999
Det är svårt att få jobb i dagens Sverige! Alla är inte 50 år med 30 års erfarenhet som du! Sen spenderar jag dagarna med att fundera mycket på vad jag vill göra i framtiden, men även på att leva i nuet.

Jag föreslår att du funderar mindre och jobbar mer.
Citera
2025-04-19, 17:02
Medlem
Marimus avatar
Du är alltjämt en intressant karaktär.

Jag tror du kan hålla med mig om att problemlösning inte är din starkaste sida. Utifrån vad du skrivit tidigare på detta forum ser jag en röd tråd genom att du löser problem kortsiktigt och med smärre reflektioner kring konsekvenserna av detta.

När det gäller din hemsituation bör du komma till insikten att det är din förälder som just nu sitter med förhandlingsbara kort och inte du (utifrån vad jag kan läsa). På vilket sätt gynnas dem av att du flyttat hem igen? Det har tillsynes lett till olika konflikter och dina föräldrar verkar vara ute efter att förhandla med dig på ett sådant sätt att ni båda faktiskt vinner något på att bo tillsammans.

Du uttrycker dig på ett sätt som om det vore du som skulle kunna förhandla om din situation i dagsläget och jag tror inte att så är fallet (med reservation kring att jag har extremt liten insyn, men baserat på informationen kring din inkomst i dagsläget). Oavsett om du huserar i ditt föräldrahem eller hos din nuvarande partner kommer detta faktum inte ändras.

Om du däremot skaffar dig en sysselsättning, så att du kan försörja dig självständigt, kommer din situation och din förhandlingsposition att ändras.

Ställ dig frågan "vad kommer detta beslut att förändra"?

Om du flyttar in hos din partner, vad kommer det förändra? Ja, du kommer komma undan din konflikt med dina föräldrar. Men du kommer nu behöva förhålla dig till att det är din partner som sitter på förhandlingspositionen och fortfarande inte du. Du kommer behöva förhålla dig till vad din partner anser att du skall göra och inte göra för att få husera hos denne.

Det är mitt råd i dagsläget.

Du måste skifta perspektiv och skapa dig en insikt om din situation. Jag uppfattar dig som en individ med ett starkt behov av självbestämmande.
Citera
2025-04-20, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
En bra förälder lär sitt barn att rå om sig själv. Fattar du nu eller?

Visst, men det måste finnas lite rim och reson, att sabba relationen inom familjen för sonens "eget bästa" är inte rätt väg att gå. Vissa behöver "tough love" och andra inte, det är för personligt för att generalisera hur man uppfostrar. Det viktiga är dock kärlek inom familjen.
Citera
2025-04-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Visst, men det måste finnas lite rim och reson, att sabba relationen inom familjen för sonens "eget bästa" är inte rätt väg att gå. Vissa behöver "tough love" och andra inte, det är för personligt för att generalisera hur man uppfostrar. Det viktiga är dock kärlek inom familjen.

I TS fall har han inte uppenbart blivit bortskämd på tok för länge. TS är inte (även om det kan verka så) funktiomsnedsatt, han kom åtminstone in på LÄK så hjärnan fungerar när han vill.

Pappan har helt klart misslyckats och försöker nu korrigera. Kanske lite väl sent att försöka lära snorvalpen om ansvar. Hur skulle det hjälpa TS om han fick stanna i hemmet på obestämd tid, röka gräs och leva på familjen?

Pappan kommer förmodligen inte leva hela TS liv så hur tänker du när du säger att en bra förälder tar hand om sina barn hela livet? Det är bara feel good floskler för helikopter/curling-föräldrar.
Citera
2025-04-21, 09:57
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Tja!

Så allt började för några månader sen när jag fick flytta hem igen till föräldrarna. På grund av en mindre dispyt, gav farsan mig till Maj att flytta ut. Nu, på grund av två situationer, vill han ha ut mig tidigare. Jag tycker han överreagerar och undrar vilka skyldigheter han har och vilka rättigheter jag har i denna situation. Jag är 26 år gammal.

1. På grund av mina föräldrars eviga tjatande om att jag ska jobba när vi äter middag (de insisterar numer på att vi ska käka vid matbordet), så drog jag till med en lögn. För att få tyst på dem, sa jag att jag hade fått jobb på en matbutik som ligger typ 1 h bort och som jag vet med mig att de aldrig besöker. Detta lugnade ner situationen någorlunda i ett antal veckor. På "arbetstid" stack jag till en tjej jag börjat träffa för att spela tv-spel/kolla på YouTube/netflix/TikTok. Det hela urartade dock när farsan bestämde sig för att hälsa på mig på jobbet, bara för att se att de som arbetar där inte har någon aning om vem jag är. Det lugnade ner sig efter några dagar

2. En natt ville jag och tjejen iväg till en annan stad för att käka Donken som stänger tidigt i vår stad. Då farsan är för snål för att betala parkering, parkerar han alltid på en sån "besökande"-parkering. Jag har inget körkort, men det har tjejen. Vi tänkte att vi skulle låna bilen då han lägger sig tidigt för jobbet, och lämna tillbaka den under natten. Sagt och gjort. Enda problemet var att någon jävla idiot tog parkeringen bilen var på här hemma, varför farsan märkte att jag tagit bilen över natten.

Nu vill han alltså ha ut mig!

Jag förstår att dessa sakerna var fel, men att jag ska bli utslängd hemifrån för detta är helt ur proportion! Vilka skyldigheter har mina föräldrar i denna situation? Vilka rättigheter har jag? Är relationen med dem värd att rädda?

Jag har indraget CSN just nu då jag kuggat för många tentor och har därför ingen inkomst!

OBS: moralläxor undanbedes vänligt men bestämt

Väldigt fint gjort av din far att ta hand om dig som att du vore ett litet barn, och dessutom försöka uppfostra dig med att vara ekonomisk, trots att han uppenbarligen misslyckades med hela uppfostringen de gångna åren. Måste vara extremt psykiskt pressande för honom, att se sitt eget misslyckande återvända hem och sen bara fortsätta bo där, men samtidigt underkasta sig till den graden att han fortfarande försöker uppfostra och hjälpa en vuxen man.
Det känns som att du mentalt kanske är 14-15 år gammal, håller du med om det? Dock fungerar ju inte samhällsinsatser på det sättet, eftersom du är 18+ och myndig så kommer du tyvärr ej behandlas som det mentala barn du är. Du behöver därför hitta ett jobb, jag ska försöka hjälpa dig.

När sommaren nu är på ingång så är säsongarbete inom jordbruk hett, t ex behövs det många bärplockare, sök efter tjänster men hör också av dig direkt till jordbrukare och plantageägare. Sikta in dig på jordgubbar och blåbär till en början. Till hösten skulle svampplockare också kunna bli aktuellt, jag vet dock inte om du reder att bedöma ätliga från oätliga svampar, det kanske blir tufft för dig.

Vårdbiträde. Här kan det vara en fördel att vara av det manliga könet, eftersom det lätt blir en hel del tunga lyft. Jobbar du dessutom obekväma arbetstider kommer det ge en stabilare inkomst som kan behövas för att du på ett säkert sätt ska kunna betala en hyra. Det är också väldigt slitigt vilket gör det enklare att komma in eftersom många inte orkar stanna så länge.

Jag tror inte att du ligger på nivån för att säkra ett jobb i kassan på Donken, ICA och inte i närheten av servitör på en restaurang. Däremot skulle du möjligtvis kunna jobba i disken eller med att packa upp varor, vilket kanske skulle vara lite väl utmanande för dig också. Så börja med de första två förslagen. När du sedan fått lite arbetslivserfarenhet så kanske du kan ge dig på ett diskjobb.

Lycka till, jag tror på dig!
Citera
2025-04-29, 22:53
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Tja!

Så allt började för några månader sen när jag fick flytta hem igen till föräldrarna. På grund av en mindre dispyt, gav farsan mig till Maj att flytta ut. Nu, på grund av två situationer, vill han ha ut mig tidigare. Jag tycker han överreagerar och undrar vilka skyldigheter han har och vilka rättigheter jag har i denna situation. Jag är 26 år gammal.

1. På grund av mina föräldrars eviga tjatande om att jag ska jobba när vi äter middag (de insisterar numer på att vi ska käka vid matbordet), så drog jag till med en lögn. För att få tyst på dem, sa jag att jag hade fått jobb på en matbutik som ligger typ 1 h bort och som jag vet med mig att de aldrig besöker. Detta lugnade ner situationen någorlunda i ett antal veckor. På "arbetstid" stack jag till en tjej jag börjat träffa för att spela tv-spel/kolla på YouTube/netflix/TikTok. Det hela urartade dock när farsan bestämde sig för att hälsa på mig på jobbet, bara för att se att de som arbetar där inte har någon aning om vem jag är. Det lugnade ner sig efter några dagar

2. En natt ville jag och tjejen iväg till en annan stad för att käka Donken som stänger tidigt i vår stad. Då farsan är för snål för att betala parkering, parkerar han alltid på en sån "besökande"-parkering. Jag har inget körkort, men det har tjejen. Vi tänkte att vi skulle låna bilen då han lägger sig tidigt för jobbet, och lämna tillbaka den under natten. Sagt och gjort. Enda problemet var att någon jävla idiot tog parkeringen bilen var på här hemma, varför farsan märkte att jag tagit bilen över natten.

Nu vill han alltså ha ut mig!

Jag förstår att dessa sakerna var fel, men att jag ska bli utslängd hemifrån för detta är helt ur proportion! Vilka skyldigheter har mina föräldrar i denna situation? Vilka rättigheter har jag? Är relationen med dem värd att rädda?

Jag har indraget CSN just nu då jag kuggat för många tentor och har därför ingen inkomst!

OBS: moralläxor undanbedes vänligt men bestämt

Skaffa ett jobb, kamma dig för fan
Citera
2025-04-30, 22:53
Medlem
Generalkosmoss avatar
Jävla loser skäms du inte, dina föräldrar har helt rätt
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera