Citat:
Ursprungligen postat av
starlord1999
Tja!
Så allt började för några månader sen när jag fick flytta hem igen till föräldrarna. På grund av en mindre dispyt, gav farsan mig till Maj att flytta ut. Nu, på grund av två situationer, vill han ha ut mig tidigare. Jag tycker han överreagerar och undrar vilka skyldigheter han har och vilka rättigheter jag har i denna situation. Jag är 26 år gammal.
1. På grund av mina föräldrars eviga tjatande om att jag ska jobba när vi äter middag (de insisterar numer på att vi ska käka vid matbordet), så drog jag till med en lögn. För att få tyst på dem, sa jag att jag hade fått jobb på en matbutik som ligger typ 1 h bort och som jag vet med mig att de aldrig besöker. Detta lugnade ner situationen någorlunda i ett antal veckor. På "arbetstid" stack jag till en tjej jag börjat träffa för att spela tv-spel/kolla på YouTube/netflix/TikTok. Det hela urartade dock när farsan bestämde sig för att hälsa på mig på jobbet, bara för att se att de som arbetar där inte har någon aning om vem jag är. Det lugnade ner sig efter några dagar
2. En natt ville jag och tjejen iväg till en annan stad för att käka Donken som stänger tidigt i vår stad. Då farsan är för snål för att betala parkering, parkerar han alltid på en sån "besökande"-parkering. Jag har inget körkort, men det har tjejen. Vi tänkte att vi skulle låna bilen då han lägger sig tidigt för jobbet, och lämna tillbaka den under natten. Sagt och gjort. Enda problemet var att någon jävla idiot tog parkeringen bilen var på här hemma, varför farsan märkte att jag tagit bilen över natten.
Nu vill han alltså ha ut mig!
Jag förstår att dessa sakerna var fel, men att jag ska bli utslängd hemifrån för detta är helt ur proportion! Vilka skyldigheter har mina föräldrar i denna situation? Vilka rättigheter har jag? Är relationen med dem värd att rädda?
Jag har indraget CSN just nu då jag kuggat för många tentor och har därför ingen inkomst!
OBS: moralläxor undanbedes vänligt men bestämt
Väldigt fint gjort av din far att ta hand om dig som att du vore ett litet barn, och dessutom försöka uppfostra dig med att vara ekonomisk, trots att han uppenbarligen misslyckades med hela uppfostringen de gångna åren. Måste vara extremt psykiskt pressande för honom, att se sitt eget misslyckande återvända hem och sen bara fortsätta bo där, men samtidigt underkasta sig till den graden att han fortfarande försöker uppfostra och hjälpa en vuxen man.
Det känns som att du mentalt kanske är 14-15 år gammal, håller du med om det? Dock fungerar ju inte samhällsinsatser på det sättet, eftersom du är 18+ och myndig så kommer du tyvärr ej behandlas som det mentala barn du är. Du behöver därför hitta ett jobb, jag ska försöka hjälpa dig.
När sommaren nu är på ingång så är säsongarbete inom jordbruk hett, t ex behövs det många bärplockare, sök efter tjänster men hör också av dig direkt till jordbrukare och plantageägare. Sikta in dig på jordgubbar och blåbär till en början. Till hösten skulle svampplockare också kunna bli aktuellt, jag vet dock inte om du reder att bedöma ätliga från oätliga svampar, det kanske blir tufft för dig.
Vårdbiträde. Här kan det vara en fördel att vara av det manliga könet, eftersom det lätt blir en hel del tunga lyft. Jobbar du dessutom obekväma arbetstider kommer det ge en stabilare inkomst som kan behövas för att du på ett säkert sätt ska kunna betala en hyra. Det är också väldigt slitigt vilket gör det enklare att komma in eftersom många inte orkar stanna så länge.
Jag tror inte att du ligger på nivån för att säkra ett jobb i kassan på Donken, ICA och inte i närheten av servitör på en restaurang. Däremot skulle du möjligtvis kunna jobba i disken eller med att packa upp varor, vilket kanske skulle vara lite väl utmanande för dig också. Så börja med de första två förslagen. När du sedan fått lite arbetslivserfarenhet så kanske du kan ge dig på ett diskjobb.
Lycka till, jag tror på dig!