Citat:
Jag fattar inte det där, jag ser gärna på motorsport men struntar helt i vem som vinner om det inte skulle vara en släkting eller vän som deltar. Brukade ofta se skotercross och hejade då på den eller de förare som körde likadan maskin som jag själv ägde eftersom jag ville att just min modell skulle vara konkurrenskraftig.
Jag skulle inte alls bli glad om vinnaren körde ett annat märke men målad och märkt som min modell, det hade ju ändå inte varit "min skoter" som vann.
Mitt ena barn spelade fotboll ett tag och då hejade jag förstås på honom och hans lag men om han hade sugit fett så skulle jag ändå aldrig komma på idén att låna eller hyra en duktigare kille att låtsas vara min son för att sen gå och skryta om vilken stjärna min son är!
Jag skulle inte alls bli glad om vinnaren körde ett annat märke men målad och märkt som min modell, det hade ju ändå inte varit "min skoter" som vann.
Mitt ena barn spelade fotboll ett tag och då hejade jag förstås på honom och hans lag men om han hade sugit fett så skulle jag ändå aldrig komma på idén att låna eller hyra en duktigare kille att låtsas vara min son för att sen gå och skryta om vilken stjärna min son är!
Jo fast då hejar du på en individ du är släkt med eller känner - inget fel i det. Motsatsen att hoppas sin kompis eller släkting (i detta fall din son) ska förlora vore nog tvärtom väldigt märkligt.
Men man glömmer nog ofta bort att många/flertalet av fansen/supportrarna själva spelat i laget, åtminstone i knattelaget som barn. De har kanske också kompisar, släktingar, kollegor, egna barn etc som gör det nu, eller åtminstone gjort det tidigare. Så de har ofta faktiskt en samhörighet till laget, eller känner åtminstone att de har det.
I mitt fall ville jag börja med en viss idrott som barn. Min mor ringde därför de klubbar hon kände till (Djurgården, AIK och Hammarby) och frågade om de hade någon verksamhet för barn i min ålder, just i den sporten, just där vi bodde. Djurgården svarade att de hade det, de andra inte. Så jag gick med där och kom därför också att börja heja på den klubb jag var med i. Och så är det nog för väldigt många andra också. (Men jag förstår naturligtvis också att om jag börjat i AIK eller Hammarby hade jag förmodligen hejat på dem istället.)
Hade t.ex. min gamla grundskola spelat en match mot en annan grundskola hade jag hejat på min gamla grundskola, trots att jag inte längre går där och högst sannolikt inte känner någon av de medverkande i laget. Helt enkelt för att jag känner en samhörighet till den skolan. Så om du inte varit med i någon idrottsklubb, eller känner någon som varit det, kanske du kan jämföra med din gamla skola som jag förmodar du känner åtminstone lite mer samhörighet till än någon skola du aldrig gått i.
(Jag bör nog i sammanhanget inflika att jag inte är så jätteintresserad av sport och faktiskt inte bryr mig så jättemycket, men åtminstone lite grann.)