• 1
  • 2
2025-03-29, 15:02
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Lite mer OnT, om bilderna som JustTrolling är EXAKT så som din "router" ser ut så är det precis som JustTrolling säger INTE en router utan en CPE/Tjänsteföredelare, routrar är väldigt lika denna, men har en helt annan funktion.
Eftersom du inte verkar få internet att fungera efter byte av internetleverantör låter det som att ditt internet inte har blivit aktiverat än. Ring Bredband2 och felanmäl.

Tackar för tipsen. Det markerade: nej, jag har internet, men bara när nätverkskabeln går från datorn direkt till vägguttaget. Kopplar jag istället in den här CPE-grejen och drar nätverkskaabeln från datorn till den (alldeles oavestt om jag väljer LAN1, LAN2, etc.) så får jag inget internet. Känns skumt.

Är det bättre eller sämre att surfa via en sån där CPE-grej då? Det är i princip allt jag använt i över 4 år nu, och har mig veterligen aldrig haft några problem med IT-säkerheten.
Citera
2025-03-29, 23:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Tackar för tipsen. Det markerade: nej, jag har internet, men bara när nätverkskabeln går från datorn direkt till vägguttaget. Kopplar jag istället in den här CPE-grejen och drar nätverkskaabeln från datorn till den (alldeles oavestt om jag väljer LAN1, LAN2, etc.) så får jag inget internet. Känns skumt.

Är det bättre eller sämre att surfa via en sån där CPE-grej då? Det är i princip allt jag använt i över 4 år nu, och har mig veterligen aldrig haft några problem med IT-säkerheten.

Gör så här:

Koppla in datorn i något av LAN 1 - 4.
Ta upp kommandotolken på datorn och skriv kommandot ipconfig.
Kolla vilken IP-adress du fått. Ligger den inom dessa områden?

10.0.0.0/8 (10.0.0.0 – 10.255.255.255)
172.16.0.0/12 (172.16.0.0 – 172.31.255.255)
192.168.0.0/16 (192.168.0.0 – 192.168.255.255)

Om annat skriv bara de två första nummergrupperna.

Gör samma sak med sladden rakt in i väggen.

Skriv bara de två första nummergrupperna här t.ex 169.254

Sen skulle du kunna tala om vad den där routern heter.
Det står väl något modellbeteckning på den.
Citera
2025-03-30, 11:58
Medlem
Nochillss avatar
Jag har själv en TP-link router i min lägenhet men upplevde konstanta problem där nätverket kopplades ur till min laptop!
Det enda som jag visste om då jag bor utomlands, är att nätverks-adressen till DCHP tyvärr är statisk och delas av flera hyresgäster i samma hus.

Efter lång tid att jag var tvungen att köpa till och koppla in en fristående nätverkssladd för att kunna få en bibehållen uppkoppling!
Citera
2025-03-31, 11:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gör så här:

Standardfelet är när man använder en bredbandsleverantör som kör med NATade ipv4-adresser att de använder subnätet 192.168.0.x och att CPE-routern också använder detta för det egna NAT-andet nätet. Det måste vara olika för att det skall funka om man inte sätter den i bryggat läge.

Sen kan det också vara så att ipv6 är inaktiverat och många bredbandsleverantörer kör numera primärt ipv6 och ger bara NATade ipv4-adresser.
Citera
2025-03-31, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gör så här:

NU är jag inte hemma förrän på fredag, men ska testa.

Tycker det att åsikterna i tråden spretar vitt och brett: vissa säger att det är lugnt (och till och med att föredra) att ha "sladden i väggen", medan andra säger att det är både Död och Helvete, och att man måste ha en router.

Jag blir liksom inte klok på konsensus (om nu sådan finns.....) och det känns snarare som att jag tyngs ned av fler frågor av svar, trots många bra inlägg i tråden från olika användare.
Citera
2025-03-31, 17:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
NU är jag inte hemma förrän på fredag, men ska testa.

Tycker det att åsikterna i tråden spretar vitt och brett: vissa säger att det är lugnt (och till och med att föredra) att ha "sladden i väggen", medan andra säger att det är både Död och Helvete, och att man måste ha en router.

Jag blir liksom inte klok på konsensus (om nu sådan finns.....) och det känns snarare som att jag tyngs ned av fler frågor av svar, trots många bra inlägg i tråden från olika användare.
Om nu burken du pratar om är en CPE för Telia behöver du inte den. Telia använde sådana för att fördela tjänsterna (bredband, IPTV och telefoni) via olika vlan. Det du ska ha är en egen router med brandvägg som fördelar ditt bredband till dina olika enheter (dator, TV, mobil och surfplatta). Köp en ASUS på Kjell när det är rea.
Citera
2025-04-01, 13:04
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om nu burken du pratar om är en CPE för Telia behöver du inte den. Telia använde sådana för att fördela tjänsterna (bredband, IPTV och telefoni) via olika vlan. Det du ska ha är en egen router med brandvägg som fördelar ditt bredband till dina olika enheter (dator, TV, mobil och surfplatta). Köp en ASUS på Kjell när det är rea.

Fast jag har ju bara internet i datorn. Jag är ingen sån där modern, glosögd horunge som har wifi i både TV, surfplatta, spis och ytterdörr. Har jag en sladd till datorn (sen om den nu ska gå från väggen eller från väggen till router till dator......) så är jag nöjd.

Tro fan att folk blir övervakningsparanoida när hela ens hem ska vara uppkopplat. Nä datorn räcker lugnt. Har ju ändå data i telefonen via vanliga abonnemanget, så vill jag surfa på den så kan ajg göra det som det är. Är ingen flane som bränner flera GB om dagen på kattvideoklipp på Youtube.
Citera
2025-04-01, 14:07
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Fast jag har ju bara internet i datorn. Jag är ingen sån där modern, glosögd horunge som har wifi i både TV, surfplatta, spis och ytterdörr. Har jag en sladd till datorn (sen om den nu ska gå från väggen eller från väggen till router till dator......) så är jag nöjd.

Tro fan att folk blir övervakningsparanoida när hela ens hem ska vara uppkopplat. Nä datorn räcker lugnt. Har ju ändå data i telefonen via vanliga abonnemanget, så vill jag surfa på den så kan ajg göra det som det är. Är ingen flane som bränner flera GB om dagen på kattvideoklipp på Youtube.
Ja, du kan koppla datorn direkt i uttaget och strunta i routern. Men då är du direkt exponerad mot internet, så se till att hålla ditt operativsystem uppdaterat. En kompis med en gammal Windows 7-installation kopplade sig direkt mot nätet och någon lyckades ta över hans Steam-konto. Med en router i mellan är man lite skyddad i och med att ens dator bakom inte är direkt nåbar utifrån.

Dra strömmen ur den där CPE-grejen förresten, så den inte sitter där och äter energi i onödan.

Sen behöver inte alla ens grejor ha tillgång till Internet, som du säger. Men samtidigt kan det ibland vara trevligt att ha sitt eget nät, så att ens egna prylar kan prata med varandra. Routern brukar vara det man använder för att exempelvis dela ut IP-adresser på sitt eget nät.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-04-01 kl. 14:15.
Citera
2025-04-02, 14:05
Medlem
PeterNosters avatar
Technicolor TG799vac Xtream Manual får man från Telia. Den har allt, ADSL-modem, Wifi, Ehernet, Router, VLAN och mer.

https://www.ownit.se/kundservice/gui...799vac-extreme

I min lägenhet fanns en gateway Inteno för Dator, IP-TV, telefoni. En port för vardera tjänsten.
Den tillhörde lägenheten.

Efter några år kom en ny router från Telia som ersatte Intenon och den egna routern. Allt-i-ett.
På den kunde man koppla in IP-TV och dator på vilken port som helst.

Programvaran i routern var unik för Telia och det fanns begränsningar i den. Om man ville köra helt på egen router kunde man få Telias router bryggad av Telia. Efter bryggningen var port 4 reserverad för egen router/dator, resten till IP-TV o.s.v.

Används även av Ownit och Telenor:
https://www.ownit.se/kundservice/gui...799vac-extreme
https://www.telenor.se/support/fast-...or-799-xtream/

Min slutsats är att TS har en router med WiFi.

Till TS:
Jag har även Ownit. Från Ownit får man 1 IP-adress. För att kunna ansluta fler än en enhet till internet behövs en bredbandsdelare/router. Routern får den enda "publika" IP-adressen och delar ut lokala IP-adresser till dina enheter. De lokala adresserna finns bara hemma hos dig. Alla dina enheter delar på samma publika adress som ger ett visst skydd mot intrång. Det görs en omvandling från publik till lokal adress i Network Adress Translation, NAT-funktionen. Routrar brukar även ha en brandvägg för ytterligare skydd.

Nu har du ju bara en enhet och behöver i princip ingen bredbandsdelning så du kan köra sladd in i vägguttaget direkt. Men du förlorar skydden av brandvägg och NAT.

Varför inte Telias Router fungerar på Bredband2 vet jag dock inte. Det enda den behövs för är IP-TV som du ju inte har. Kan ha med VLAN att göra.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-04-02 kl. 14:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in