• 2
  • 3
2025-04-02, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Vem är "ER"? Vem pratar du med tror du? "3-dagars operation"? Vem i hela friden har sagt det? Jens Stoltenberg? George Soros? Elensky? Dagens Nyheter?

Har du missat artikeln? Artikeln från ryska statsmedia? Där, precis efter att ryzzfittorna påbörjade invastionsförsöket? Har du missat att de ryzka officerarna hade med sig paraduniformen och hade beställt bord på de finaste restaurangerna i Kiev på söndan?

Du kanske borde läsa igenom början av tråden först, innan du framstår dig som helt jävla CP-skadad.
Citera
2025-04-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effeminize
Så... Processen har inletts. Det är bara det att russofobiska idioter inte kan se det uppenbara: västerländska varumärken återvänder till Ryssland, sanktioner upphävs.
Italian electrical giant announces return to Russia
https://www.rt.com/russia/614858-ariston-russia-return/
https://www.bloomberg.com/news/artic...ing-from-italy

LG Electronics restarts home appliance plant in Russia
Eyes are now on Samsung Electronics and Hyundai Motor, which have yet to resume production in Russia
https://www.kedglobal.com/us/electro...ed202503210001

Korean firms prepare to resume business in Russia amid truce talks
https://www.koreatimes.co.kr/www/tec...29_395117.html

Är det inte dags för svenskarna att börja tänka på sitt eget välbefinnande snarare än på kievmissbrukares lycka?

Jag gör en annan tolkning än dig vårt framtida välbefinnande står och faller med ett starkare och mer integrerat Europa det finns tekniskt avancerad industri i Europa som kan tillgodose alla behov.
Så länge Ryssland angriper sina grannländer och USA leker med handelstullar och hotar Grönland.så kommer jag undvika att köpa allt Ryskt eller Amerikanskt så långt jag kan spåra produkternas ursprung.
Det är hur jag ser på frihet och välbefinnande jag är extremt negativ till auktoritära så kallade ledare.
Citera
2025-04-02, 11:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Senaten tycker 500% tull för länder som stödjer Putin. Bra där.

Halva senaten öppen för att straffa Ryssland
50 amerikanska senatorer vill se utökande sanktioner mot Ryssland om landet inte på ett ärligt sätt engagerar sig i förhandlingarna om en fred i Ukraina, skriver de i ett gemensamt uttalande.

De vill i så fall bland annat införa en 500 procents tull på alla importvaror från länder som köper ryska produkter, till exempel olja och gas.
Den här efterblivna ryzztråden åldrades snabbt , fantasier om lyfta sanktioner kan bli 500% tull !
Haha, stackars korkade ryzzar.
Citera
2025-04-02, 13:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Den här efterblivna ryzztråden åldrades snabbt , fantasier om lyfta sanktioner kan bli 500% tull !
Haha, stackars korkade ryzzar.

Ja, man vet inte vad som snurrar i den orange dårens skalle. Men, mot Putin gillar han påtryckningar, i Gaza är det inga hämningar. Märkligt Netanyaho har Trumps kulor i sådant järngrepp.

Idén med 500% tullar för länder som tar emot Putins olja osv, är inte en dum idé. Utan pengar är det svårt bedriva krig. Så, för en sådan lösning får han ok.

Sedan, för övriga frågor ger jag inget positivt omdöme. I morgon bitti blir börsen intressant att bevaka.
Citera
2025-04-05, 07:01
Medlem
Citat:
Vem är "ER"? Vem pratar du med tror du?

"3-dagars operation"? Vem i hela friden har sagt det? Jens Stoltenberg? George Soros? Elensky? Dagens Nyheter?
Ryssarna
https://web.archive.org/web/20220226...775162336.html
Original länken var https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html
Citera
2025-04-05, 07:20
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Vem är "ER"? Vem pratar du med tror du?

"3-dagars operation"? Vem i hela friden har sagt det? Jens Stoltenberg? George Soros? Elensky? Dagens Nyheter?

Kreml-propagandisten Pjotr Akopov. Avgjort mer begåvad för sitt värv än du, men moraliskt lika genomrutten.

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort
Citera
2025-04-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Har en fundering.
Nu har Putin mobiliserat 130.000 till
Det är 130 000 till som påbörjar lumpen i Ryssland. Ca 130 000 till är precis färdiga med lumpen, kommer tillbaka till ekonomin och går in i militärreserven. Dessa går inte per automatik till Ukraina. En liten del av dem väljer att skriva på kontrakt för att åka dit.

Citat:
Så frågan är hur stor procent av befolkningen som arbetar på den vanliga arbetsmarknaden.
Ekonomin går på precis som vanligt och inga brister är iaf uppenbart synliga när man rör sig runt.

Citat:
- Ryska män som lämnat landet för att inte hamna i kriget
Framför allt folk som redan jobbade för utländska bolag eller ville flytta sedan tidigare lämnade. De som enbart var rädda för att hamna i krig verkar ha kommit tillbaka.

Citat:
- Ryska män som blivit mobiliserade
Endast de som är yrkesmilitärer eller har väldigt speciella färdigheter mobiliseras. De flesta är frivilliga - lönen är bra, riskerna acceptabla och de ses som hjältar.

Citat:
- Ryska män som bytt arbetsgivare till ett företag inom krigsindustrin eftersom lönerna där är bättre
- Företag som gått omkull pga sanktioner
Etc.
Tror att relativt få företag gått omkull pga sanktoner. Europeiska har lämnat och det har gett massor av plats på marknaden att växa.

Krigsindustrin har expanderat definitivt och det har skapat vissa brister på arbetsmarknaden. Den civila marknaden rullar i övrigt på som vanligt.

Citat:
Antal nya fastigheter som byggs? Borde gå att se på satellitbilder?
Jag vet inte om det är någon större minskning här. Pengarna som tjänas in på fronten går gissningsvis till stor del till fastigheter och en större del av dessa ligger nog på landsbygden än tidigare. Har sett många konstruktioner lokalt i städerna. Jag gissar av ren logik att antalet nybyggen i städer går ner pga de höga räntorna, men massor av moderna höghus har byggts senaste åren och många byggen pågår just nu lokalt.

Citat:
Frågeställningen är alltså hur man kan hitta ett sätt följa den ekonomiska aktiviteten i Ryssland.

Tråden här vill få det framstå som att den ekonomiska aktiviteten ökar. Vilket jag inte tror på.
Den ekonomiska aktiviteten har förändrats en hel del med nya företag och aktörer. Jag ser inga större förändringar i ekonomin för gemene man. Det finns massor av jobb och allt finns att köpa. Mycket har blivit lite dyrare och det har nog inte helt matchats med löneökningar utanför det militära, men dessa förändringar är inget som folk har några problem hantera. Den högteknologiska och tunga industrin byggs också ut, vilket kan ge positiva effekter på sikt. Lokala importersättningar för utländska produkter - mode, mjukvaror, maskinerier etc - har tagits fram. Mängder av samarbeten med Kina pågår på områden som kultur (filmfestivaler etc), industri, forskning m.m.

Svårt att sätta en enda siffra på ekonomi. Lite lätt svångräm på för många just nu, men samtidigt expanderar fundamentan i industrin och livet går på precis som vanligt.

Notera att det framför allt är expansionen av krigsindustrin som påverkar ekonomin. Sanktionerna är i princip verkningslösa, då kinesiska importer och lokala alternativ är mer prisvärda och numera håller de även lika god kvalitet som europeiska (många europeiska märken är ju kinesiskt ägda eller producerar lokalt i kinesiska fabriker). Gatorna har fyllts av kinesiska bilmärken jag aldrig sett tidigare, men även lokala märken expanderar en del.
Citera
2025-04-05, 22:11
Medlem
Tack för svaret. Jag har ryska bekanta. Ska kolla med dem. De har släkt kvar i Ryssland. Återkommer. Lite oklart när eftersom vi inte träffas så ofta.
Citera
2025-04-05, 22:15
Medlem
Det är väl samarbetet Putin Trump - INGA TULLAR RYSSLAND USA
men oavsett vad är ryssland en rövarekonomi som man inte skall
satsa något - Bill Browder IKEA Carlsberg Coca Cola Starbucks o massa andra.

Men de som tagit över - vill de få tillbaka originalen?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in