Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
Har en fundering.
Nu har Putin mobiliserat 130.000 till
Det är 130 000 till som påbörjar lumpen i Ryssland. Ca 130 000 till är precis färdiga med lumpen, kommer tillbaka till ekonomin och går in i militärreserven. Dessa går inte per automatik till Ukraina. En liten del av dem väljer att skriva på kontrakt för att åka dit.
Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
Så frågan är hur stor procent av befolkningen som arbetar på den vanliga arbetsmarknaden.
Ekonomin går på precis som vanligt och inga brister är iaf uppenbart synliga när man rör sig runt.
Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
- Ryska män som lämnat landet för att inte hamna i kriget
Framför allt folk som redan jobbade för utländska bolag eller ville flytta sedan tidigare lämnade. De som enbart var rädda för att hamna i krig verkar ha kommit tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
- Ryska män som blivit mobiliserade
Endast de som är yrkesmilitärer eller har väldigt speciella färdigheter mobiliseras. De flesta är frivilliga - lönen är bra, riskerna acceptabla och de ses som hjältar.
Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
- Ryska män som bytt arbetsgivare till ett företag inom krigsindustrin eftersom lönerna där är bättre
- Företag som gått omkull pga sanktioner
Etc.
Tror att relativt få företag gått omkull pga sanktoner. Europeiska har lämnat och det har gett massor av plats på marknaden att växa.
Krigsindustrin har expanderat definitivt och det har skapat vissa brister på arbetsmarknaden. Den civila marknaden rullar i övrigt på som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
Antal nya fastigheter som byggs? Borde gå att se på satellitbilder?
Jag vet inte om det är någon större minskning här. Pengarna som tjänas in på fronten går gissningsvis till stor del till fastigheter och en större del av dessa ligger nog på landsbygden än tidigare. Har sett många konstruktioner lokalt i städerna. Jag gissar av ren logik att antalet nybyggen i städer går ner pga de höga räntorna, men massor av moderna höghus har byggts senaste åren och många byggen pågår just nu lokalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
Frågeställningen är alltså hur man kan hitta ett sätt följa den ekonomiska aktiviteten i Ryssland.
Tråden här vill få det framstå som att den ekonomiska aktiviteten ökar. Vilket jag inte tror på.
Den ekonomiska aktiviteten har förändrats en hel del med nya företag och aktörer. Jag ser inga större förändringar i ekonomin för gemene man. Det finns massor av jobb och allt finns att köpa. Mycket har blivit lite dyrare och det har nog inte helt matchats med löneökningar utanför det militära, men dessa förändringar är inget som folk har några problem hantera. Den högteknologiska och tunga industrin byggs också ut, vilket kan ge positiva effekter på sikt. Lokala importersättningar för utländska produkter - mode, mjukvaror, maskinerier etc - har tagits fram. Mängder av samarbeten med Kina pågår på områden som kultur (filmfestivaler etc), industri, forskning m.m.
Svårt att sätta en enda siffra på ekonomi. Lite lätt svångräm på för många just nu, men samtidigt expanderar fundamentan i industrin och livet går på precis som vanligt.
Notera att det framför allt är expansionen av krigsindustrin som påverkar ekonomin. Sanktionerna är i princip verkningslösa, då kinesiska importer och lokala alternativ är mer prisvärda och numera håller de även lika god kvalitet som europeiska (många europeiska märken är ju kinesiskt ägda eller producerar lokalt i kinesiska fabriker). Gatorna har fyllts av kinesiska bilmärken jag aldrig sett tidigare, men även lokala märken expanderar en del.