2026-08-11, 12:38
Medlem
Användarvänligt beror på vem användaren är och vad personen är van vid. Om personen är helt ny på Linux så är väl bästa tipset att välja en någorlunda allmän distribution där det finns bra användargrupper som kan stödja. Samt där installationen är enkel och stödjer den hårdvara som användaren har. Senare kan användaren kanske uppfatta begränsningar i den distributionen och vilja gå till något annat - men då från en ny nivå av kunskap.

Jag håller med om rekommendationen Linux Mint och då Cinnamon Edition. Den här beter sig liknande som en användare van vid Windows kan vänta sig, men med tillräcklig skillnad för att visa att det är Linux.
Citera
2026-08-11, 19:31
Medlem
Ubuntu!
Men ser nu att ts har förkunskaper från äldre" versioner" så då blir man ju undrande om han/hon kan ganska mycket ändå. Så då är det ju bara att köra på med Gentoo.
Citera
2026-08-23, 16:12
Medlem
Mx Linux absolut,något för alla,nybörjare och avancerade användare.
Citera
2026-08-25, 09:22
Medlem
d00rkeys avatar
Linux Mint Cinnamon Edition.
Funkar kanon om man kommer från Windows-världen och om man inte springer i butiker och köper ny hårdvara hela tiden så fort något släpps. Stabilt som sjutton och ändå kan man tweaka och hålla på rätt mycket om man vill det. Men LM funkar bra även out of the box.
Citera
Igår, 17:24
Medlem
triptykens avatar
Som ArundoDonax sa: det beror på vem användaren är och hur den ska användas.

Ta spelande där hamnar saker som CachyOS väldigt snabbt upp på listan, nackdelen är att det är litet fippel med rollback mm första gången. Som utvecklare tenderar NixOS vara ett dunderalternativ.

Överlag brukar jag föreslå att kolla olika communities mm för att se hur dom "känns". Är folk vettiga osv? Då är det en bra distro eftersom det man inte kan kommer nån lära en om det skulle vara ett problem. Första distron som jag FÖLL för enormt länge sen var det sen länge döda Crunchbang just för sitt community. Flera varianter av den distron har dykt upp men inget har just det där välkomnande och goa communitiet vilket gör att dom helt saknar mening (Crunchbang var helt enkelt Debian med Openbox DE så communities var det som gjorde susen)

Flera pratar gott om Mint som ju är Ubuntu + Cinnamon DE och litet mer, men ofta just för att den fokuserar på nybörjare och man försöker hålla sina forum nybörjarvänliga. Själv är jag inte toppenförtjust men det är en smaksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in