Citat:
Om man ska göra sig en bra bild av verkligheten, så måste man till att börja med förstå att människor inte alltid säger som det är. Framför allt kan man inte lita på hur människor beskriver sig själv och sina känslor, för dessa utsagor är hårt färgade av vem man vill vara, och vilken självbild man har.
Jag har pratat med många kvinnor om vad exakt de går igång på. De snöar ofta in på perifera och harmlösa detaljer som de envisas är hela hemligheten, och som gärna framhäver något om vilka de är som individer. Men det går att utläsa något helt annat av hur de sexuella mötena beskrivs.
"Han var så bestämd, och tvekade inte". "Han använde mig, som ett föremål". "Hans grepp var ömt, men fast". "Han sa att han ville ha mig, och så tog han mig bara!".
Grundförutsättningen är förstås att kvinnan vill ha mannen, men när hon väl vill det, så verkar hon ofta föredra att bli tagen, framför att bli förförd. Det kan hon också tillstå, men det räcker med att man formulerar om frågan lite, så knyter hon sig, och tar tillbaks allt hon sagt.
Kärnan i det kvinnliga sexualiteten är kontroll. Kvinnan väljer vem hon vill ligga med, och när hon valt ut honom, så får han ta henne. Hon överlämnar kontrollen åt honom. Men frågar du henne, så är det hon som har kontrollen från början till slut. Och de män som tar detta bokstavligt, underpresterar av förklarliga skäl i sovrummet.
Våldtäkten är en mardröm. Det används som ett vapen i krig, och något av det grymmaste man kan utsätta en kvinna för, är att göra henne gravid mot hennes vilja, med en man som är hennes fiende. Det är på många sätt ett värre övergrepp än mordet.
Ändå har det en plats i den kvinnliga sexualiteten av bli tagen med kraft av en man som egoistiskt tillfredsställer sina lustar. Det är ett faktum som man lättare kan acceptera, om man inser att människan är en motsägelsefull varelse. Hon är inte bärare av ljus och hög moral, utan lika mycket ett djur som jagar på natten.
Men frågar du en kvinna om hon går igång på våldtäkter, så kommer hon skrika nej och förmodligen tycka att du är sjuk i huvet. För om så vore fallet, skulle hon inte erkänna det för dig, och knappt ens för sig själv.