Citat:
Ursprungligen postat av
korpan-oo
Hej! Ska påbörja en kandidatexamen i matematik i höst och funderar på vad för dator jag bör köpa. Har i nuläget en windows-laptop som funkar till att anteckna med och definitivt är kraftfull nog till lite lätt python-kodning osv, så den skulle jag kunna släpa med mig om så behövs.
Behöver man en riktigt bra dator att dra med till plugget på kontinuerlig basis (macbook air), eller räcker det med den lilla rackaren jag har i nuläget, och att jag då lägger pengarna på en iMac att ha i hemmet? Det är ju gött att ha en lite större skärm att mecka med - samt ett ordentligt tangentbord och mus - istället för att konstant behöva sträcka sig över en 15"-skärm.
Vad tror ni?
Jag hade tänkt på följande:
- Apple brukar ha bra studentrabatt, använd den.
- Fundera kring om du mest är på språng, gör anteckningar och lättare kontorsarbete/multimedia (du kommer sannolikt gilla Air mest) eller om du mestadels sitter stilla hemma med datorn och kör tunga program (kanske fundera på Macbook pro)
- Vilken programvara kommer ni använda er inom fältet du ska arbeta. Jag har dålig koll på vad som idag ingår i en kandidat i matematik, men många utbildningar har väldigt specifika program som är branschstandard där det kompabiliteten kan skilja sig antingen till Mac eller Windows fördel.
Kolla om du känner någon äldrekursare som vet, eller maila och fråga institutionen, de brukar vara trevliga och bra att ha att göra med
Hoppas du väljer "rätt" dator för dina behov och blir nöjd!