2025-03-27, 13:02
Medlem
Hej! Ska påbörja en kandidatexamen i matematik i höst och funderar på vad för dator jag bör köpa. Har i nuläget en windows-laptop som funkar till att anteckna med och definitivt är kraftfull nog till lite lätt python-kodning osv, så den skulle jag kunna släpa med mig om så behövs.

Behöver man en riktigt bra dator att dra med till plugget på kontinuerlig basis (macbook air), eller räcker det med den lilla rackaren jag har i nuläget, och att jag då lägger pengarna på en iMac att ha i hemmet? Det är ju gött att ha en lite större skärm att mecka med - samt ett ordentligt tangentbord och mus - istället för att konstant behöva sträcka sig över en 15"-skärm.

Vad tror ni?
Citera
2025-03-27, 18:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpan-oo
Hej! Ska påbörja en kandidatexamen i matematik i höst och funderar på vad för dator jag bör köpa. Har i nuläget en windows-laptop som funkar till att anteckna med och definitivt är kraftfull nog till lite lätt python-kodning osv, så den skulle jag kunna släpa med mig om så behövs.

Behöver man en riktigt bra dator att dra med till plugget på kontinuerlig basis (macbook air), eller räcker det med den lilla rackaren jag har i nuläget, och att jag då lägger pengarna på en iMac att ha i hemmet? Det är ju gött att ha en lite större skärm att mecka med - samt ett ordentligt tangentbord och mus - istället för att konstant behöva sträcka sig över en 15"-skärm.

Vad tror ni?

Bästa budgetalternativet är väl att köpa en bildskärm, tangentbord och Mus till din befintliga dator. Alternativt en MacBook Air och extra skärm och tangentbord. Varför ska du ha två datorer?
Citera
2025-03-27, 22:51
Medlem
Sleepysuns avatar
Jag skulle rekommendera en MacBook Air eftersom den ger dig större flexibilitet att studera både på campus och hemma, oavsett om du sitter vid ett skrivbord, i soffan eller i sängen. Visserligen är en iMac bekväm, men den kräver att du sitter på en och samma plats, medan en laptop öppnar upp betydligt fler möjligheter. Dessutom är det praktiskt att kunna få saker gjorda även när du reser med tåg eller övernattar på annan plats. MacBook Air erbjuder dessutom fler processorkärnor till ett lägre pris jämfört med en iMac.

Om du planerar att beställa via Apples hemsida, glöm inte att använda din Mecenatrabatt!
Citera
2025-03-28, 00:51
Medlem
De nya modellerna av MacBook Air är grymma! Även M1 som kanske räknas som ”äldre” nuförtiden är toppen, det finns säkert begagnat för studentvänligt pris också

Du kanske kan ha extern skärm och tangentbord att ha hemma och ta med bara laptopen när du är på språng?
Citera
2025-03-28, 11:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Vad tror ni?
Köp absolut inte iMac. Det är ju ett skämt i dagsläget, mest för "designbögar".
Köp en MBA (M1 eller nyare) alternativt en Mini (apple silicon) med bra skärm.
Om jag hade varit du hade jag behållt Windows-laptopen för "fältet" och köpt en Mini för hushållsbehovet.
Senast redigerad av Enterprise 2025-03-28 kl. 11:32.
Citera
2025-03-30, 15:18
Moderator
Neksnors avatar
Jag skulle välja MBA med minsta skärmen och vid behov komplettera med en större skärm hemma.
Externt tangentbord och mus skulle jag inte lägga pengar på. Men jag trivs med Apples fingerplattor.
Citera
2025-03-30, 16:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Externt tangentbord och mus skulle jag inte lägga pengar på.
Det kostar bara några hundralappar och skulle jag säga är ett måste om man ska sitta och jobba hemifrån. Även om MBA numera har bra tangentbord och en suverän pekplatta, så är det ergonomiskt dåligt att inte ha extern mus+tb.
Citera
2025-03-30, 21:11
Medlem
Håller med Enterprise. Är man inte på språng så är det otroligt mycket smidigare samt mer ergonomisk att köra med externt tangentbord och mus.
Senast redigerad av Jagtogdittnamn 2025-03-30 kl. 21:38.
Citera
2025-03-30, 21:37
Medlem
Hade både 13.3? och 15" själv under mina studier (MacBook Pro och air). Tyckte 15 tummaren var lite klumpig och man var nästan tvungen att ha två platser i hörsalarna för att det skulle vara "bekvämt" för att anteckna och allt annat som hör till.

Glöm inte att studenter får ganska saftiga rabatter på Mac också.
Citera
2025-04-01, 13:34
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Jag hade tänkt på följande:
- Apple brukar ha bra studentrabatt, använd den.
- Fundera kring om du mest är på språng, gör anteckningar och lättare kontorsarbete/multimedia (du kommer sannolikt gilla Air mest) eller om du mestadels sitter stilla hemma med datorn och kör tunga program (kanske fundera på Macbook pro)
- Vilken programvara kommer ni använda er inom fältet du ska arbeta. Jag har dålig koll på vad som idag ingår i en kandidat i matematik, men många utbildningar har väldigt specifika program som är branschstandard där det kompabiliteten kan skilja sig antingen till Mac eller Windows fördel.
Kolla om du känner någon äldrekursare som vet, eller maila och fråga institutionen, de brukar vara trevliga och bra att ha att göra med

Hoppas du väljer "rätt" dator för dina behov och blir nöjd!
Citera
2025-04-01, 18:56
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag skulle välja MBA med minsta skärmen och vid behov komplettera med en större skärm hemma.
Externt tangentbord och mus skulle jag inte lägga pengar på. Men jag trivs med Apples fingerplattor.

Jag har precis så, fast jag kompletterade bara med en mus, behovet av större skärm och tangentbord uppstod aldrig för mig, enda jag saknar på en air är mera portar och kortläsare, min förra, en riktig macbook, hade inbyggd läsare för minneskort mm. jag saknar dessa ibland.
Citera
2025-04-01, 19:20
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:

Vad tror ni?

Jag har både en iMac 27" och en MacBook Air. Har ett par år på nacken. Väldigt bra och stabila datorer båda två, men ingen super gamingprestanda förstås, men det intresserar mig inte på dessa. Har installerat Linux på dem båda. Skärmen är helt makalöst fin på iMac 27-tummaren, jävligt fin svärta. Väldigt bra också när man programmerar och analyserar loggar, Wireshark, med mera. Just att kunna ha flera stora fönster öppna samtidigt i editorn. Det är nog ett av de större köpargumenten för dig skulle jag tro.

Gillar aluminiumskalet på båda. MacBook Air är otroligt liten och smidig att stoppa i ryggsäcken eller handbagaget. Batteritiden är okay, men den är ju några år också. Jag vill dock tipsa om att klämma in så mycket minne du övertaget kan om du vill slippa lagg vid riktigt tunga dataoperationer eller simuleringar.

Köp båda!
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2025-04-01 kl. 19:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in