• 1
  • 2
2025-03-27, 00:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Allt utöver existensminimum utmätning

Var har du fått det ifrån?
Har du ens gått ut grundskolan?
Citera
2025-03-27, 02:10
Medlem
Skarparattarns avatar
Semesterersättningen påverkas inte av utmätningen du får den plus lönen. Dom drar bara det dom ska dra. Har erfarenhet så vet vad jag talar om.
Citera
2025-03-27, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Semesterersättningen påverkas inte av utmätningen du får den plus lönen. Dom drar bara det dom ska dra. Har erfarenhet så vet vad jag talar om.
Allas beslut ser inte ut som ditt beslut, det finns mer än en typ av löneutmätning och beroende på vilken man har så kan det påverka.

Utöver det bör man tänka på att om sånt här kommer fram vid utredning om skuldsanering så kan det ha en negativ påverkan på beslutet om det upptäcks att man undvikit att betala in pengar som man skulle kunna ha betalat in.
Citera
2025-03-27, 05:49
Medlem
du skulle kunna hävda att det är benficium, då du är arbetslös nästa månad, och tror inte du kommer ha någon inkomst för att see om KFM låter dig behålla det.
Citera
2025-03-27, 10:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapetus
Finns alltid vägar runt semesterlagen, finns ingen eller inga som går runt och kontrollerar det, går att göra undantag.
Helt rätt, semesterlagen är en skyddslagstiftning och för att det ska bli problem för AG så krävs att någon sätter dit dem. Du lär inte göra det och polisen och andra myndigheter skiter fullständigt i arbetsrätten. De enda som teoretiskt skulle kunna bry sig är facket och revisorn men det är osannolikt. I synnerhet facket för de agerar ju i huvudsak på klagomål från medlemmar, vilket de inte kommer få på grund av detta.
Citera
2025-03-27, 10:50
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Ja exakt så vad det för mig. Jag jobbade under semester perioden och företaget lovade 5000kr per två veckor man jobbade och ja jobbade fyra veckor och fick då 10000kr före skatt. KF mätte inte ut dom pengarna och jag fick det utöver utmätningen.
Citera
2025-03-27, 13:20
Medlem
Roidberts avatar
Kronofogden kan utmäta din semesterersättning, ja. Du kan läsa mer om det här: https://lawline.se/answers/far-krono...ta-semesterlon

Så huruvida du bör ta ut din semesterersättning utan att ta semester beror på hur din situation ser ut. Om det är helt omöjligt för dig att betala tillbaka dina skulder och du inte ens orkar försöka, då är det bättre att ta ut semesterersättningen i samband med din semester. Om du däremot arbetar aktivt för att bli skuldfri och har en realistisk chans att uppnå detta bör du inte oroa dig för att KFM eventuellt utmäter din semesterersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in