2025-03-26, 18:01
Medlem
De märktes på Youtube förut endel, tror det är mindre av det nu. Så länge WEF har grepp om väst Europa så tror jag inte. Sverige skulle va sista landet att följa efter så jävla pk som det är med all etablerade media, svt å tv4 som i en kartell tycker likadant.
All media stoppar huvudet i sanden om gängkriminella, barnsoldater etc som dom hjälpt till att lyckats skapa och blivit normaliserat och istället nyligen Expo om nazister som ökar som om det är värsta problemet.

Satt bredvid ett äldre par idag när jag fikade på Södermalm (bor där) och tanten pratade hur hemskt att nazisterna blir fler. Bet mig i läppen för att inte säga nåt till paret.
Citera
2025-03-26, 18:03
Medlem
aquaman1s avatar
Trump som sagt att det bör vara olagligt för nyhetskanaler att rapportera ”negativt” om honom. Han hatar yttrandefrihet.
Citera
2025-03-26, 18:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du säger att Trump stämmer och rensar ut journalister för att de ljugereller inte är tillräckligt underdånig - samtidigt hänvisar du till trådstarten med citatet "ett land som är rädd för att låta folket avgöra vad som är sant och falskt är rädd för sitt eget folk". Men du kanske anser att Trump helt enkelt är rädd för sitt folk, och då finns ju ingen motsättning.
Det handlar om folket rätt att själva avgöra vad som är sant eller inte. Stämmer han någon och de går med på förlikning har han förmodligen torrt på fötterna rent juridisk. Så det kan jag inte se som ett problem. Vad du menar med "rensar ut", vet jag inte. Men du får gärna förklara.

Men citatet handlar om människors rätt att själva avgöra vad som är sant eller falskt, de kan förstås då ta ställning åt båda hållen, eller som du gör, ensidigt. Så jag ser ändå inte motsättningen. Det handlar om två olika saker. Vad Trump och media gör och människors syn på vad som är sant och inte.
Citera
2025-03-26, 18:17
Medlem
proconsuls avatar
Jaha, och alla de här orden han förbjöd nyss, är det ett led i yttrandefriheten?
Citera
2025-03-26, 18:40
Medlem
Det blir väl att endast de som har åsikter som inte behagar Trumpen kommer att förbjudas och bekämpas.
Citera
2025-03-26, 18:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det handlar om folket rätt att själva avgöra vad som är sant eller inte.
Precis - citatet gör det. Men om Trump rensar ut eller åtalar och skrämmer journalister till tystnad så kommer ju inte folket ens få höra kritiken. Det här krävs knappast högskolepoäng för att förstå.

Citat:
Stämmer han någon och de går med på förlikning har han förmodligen torrt på fötterna rent juridisk. Så det kan jag inte se som ett problem. Vad du menar med "rensar ut", vet jag inte. Men du får gärna förklara.

Rensar ut var det inte jag som skrev - det stod i inlägget du besvarade med att skribenten borde läsa trådstarten...
Trump har ju stämt tidningar till höger och vänster och rensat ut journalister från Vita Huset som inte är tillräckligt underdåniga

Citat:
Men citatet handlar om människors rätt att själva avgöra vad som är sant eller falskt, de kan förstås då ta ställning åt båda hållen, eller som du gör, ensidigt. Så jag ser ändå inte motsättningen. Det handlar om två olika saker. Vad Trump och media gör och människors syn på vad som är sant och inte.
Nej man kan givetvis inte ta ställning till argument som man inte får höra - så tystas journalister - antingen genom att de åtalas, skräms till tystnad eller "rensas ut" så tystnar också kritiken och argumenten.
Citera
2025-03-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Trump har ju stämt tidningar till höger och vänster och rensat ut journalister från Vita Huset som inte är tillräckligt underdåniga. Hur menar du att det är att rädda yttrandefriheten?
Vet inte vilka han har stämt och för vad exakt om du vill visa, men:
https://m.youtube.com/watch?v=xJfUXVOoFBo
(Trump: free speech)
Efter alla påtryckningar mot stora sociala medieplattformar som twitter, Facebook, youtube, instagram, TikTok, osv från var det Cia, eller bara fbi, eller båda två och vem vet exakt vilka att tysta folk om det ena och det andra minst de senaste åren - så kanske bl.a. detta åsyftas?
Senast redigerad av UpTop 2025-03-26 kl. 19:06.
Citera
2025-03-26, 19:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Precis - citatet gör det. Men om Trump rensar ut eller åtalar och skrämmer journalister till tystnad så kommer ju inte folket ens få höra kritiken. Det här krävs knappast högskolepoäng för att förstå.
Men det blir väl samma sak om tidningar förvränger eller ljuger. Nu är många tidningar starkt kritiska till honom, så jag ser inte problemet här. Det är väl ovanligare att de är positiva. Däremot ser jag att de i USA är mer sakliga än här.

Citat:
Nej man kan givetvis inte ta ställning till argument som man inte får höra - så tystas journalister - antingen genom att de åtalas, skräms till tystnad eller "rensas ut" så tystnar också kritiken och argumenten.
Men vilka har tystats? Eller är problemet att de kan bli stämda om de ljuger. Just det här är en konstig åsikt. Menar du att rädslan för att ljuga har gjort att de slutat med det? Då är det väl bra?

Du måste förklara hur det har tystat dem. Ljuger de inte kan de inte bli stämda, så då är det väl bara att sluta med det. Försöker Trump stämma något som inte är juridiskt åtalbart, kommer det att läggas ned. Så då har de inget att oroa sig för. Det är bara att hålla sig till sanningen.

Jag vet att det finns journalister som inte längre bjuds in, men det går förstås att skriva ändå.
Man kan se det från andra hållet också. Om media framställer saker som de inte är, blir det samma sak.

Men det påverkar inte folkets rätt att avgöra vad som är sant eller falskt. Han angriper inte befolkningen och säger att ni måste anse att det här är sant. Det är väl snarare vad wokerörelsen har gjort, genom att angripa människor om de har fel åsikt med cancelleringar och stigmatiseringar. Kräva att de sparkas och fryst ut dem. Skapat drev på internet och i media.
Citera
2025-03-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
EU är närmare en diktatur än en demokrati.
Det såg vi ju under coronan, folk blev arresterade om dom inte tog giftsprutan, det var väl bara Sverige som inte tvingade folk att ta giftet, men snudd på.

Arresterade? Nu hittar du på käre extremist.

Har du något som styrker att EU är en diktatur annat än dina efterblivna fantasier?
Citera
2025-03-26, 19:34
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Jag ser ingen motsättning. Många tidningar har gjort upp i godo för att inte bli stämda, men det är inte Trump som är domare i domstolarna. Alltså erkänner de indirekt att de är skyldiga.
Man erkänner ingenting om man gör upp i godo.
I USA erkänner man ofta för att det potentiella straffet är så oerhört mycket värre än det man kan förhandla sig fram till.
Därför är det så få rättegångar i USA jämfört med antalet dömda.

Men bra att du håller med om att Trump är en lögnare, han påstår att han aldrig haft sex med Stormy Daniels trots att han bevisligen betalat henne 130 000 dollar.
Citera
2025-03-26, 19:38
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Det handlar om folket rätt att själva avgöra vad som är sant eller inte. Stämmer han någon och de går med på förlikning har han förmodligen torrt på fötterna rent juridisk. Så det kan jag inte se som ett problem. Vad du menar med "rensar ut", vet jag inte. Men du får gärna förklara.

Hur ska vanliga människor kunna veta vad som är sant när dom matas med lögner och konspirationsteorier?
Citera
2025-03-26, 19:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Man erkänner ingenting om man gör upp i godo.
I USA erkänner man ofta för att det potentiella straffet är så oerhört mycket värre än det man kan förhandla sig fram till.
Därför är det så få rättegångar i USA jämfört med antalet dömda.

Men bra att du håller med om att Trump är en lögnare, han påstår att han aldrig haft sex med Stormy Daniels trots att han bevisligen betalat henne 130 000 dollar.
Väldigt troligt ljuger han om det. Eller så gjorde ha upp i godo för att slippa det potentiella straffet som tidningarna.
Din tes när det går åt andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in