Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Precis - citatet gör det. Men om Trump rensar ut eller åtalar och skrämmer journalister till tystnad så kommer ju inte folket ens få höra kritiken. Det här krävs knappast högskolepoäng för att förstå.
Men det blir väl samma sak om tidningar förvränger eller ljuger. Nu är många tidningar starkt kritiska till honom, så jag ser inte problemet här. Det är väl ovanligare att de är positiva. Däremot ser jag att de i USA är mer sakliga än här.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Nej man kan givetvis inte ta ställning till argument som man inte får höra - så tystas journalister - antingen genom att de åtalas, skräms till tystnad eller "rensas ut" så tystnar också kritiken och argumenten.
Men vilka har tystats? Eller är problemet att de kan bli stämda om de ljuger. Just det här är en konstig åsikt. Menar du att rädslan för att ljuga har gjort att de slutat med det? Då är det väl bra?
Du måste förklara hur det har tystat dem. Ljuger de inte kan de inte bli stämda, så då är det väl bara att sluta med det. Försöker Trump stämma något som inte är juridiskt åtalbart, kommer det att läggas ned. Så då har de inget att oroa sig för. Det är bara att hålla sig till sanningen.
Jag vet att det finns journalister som inte längre bjuds in, men det går förstås att skriva ändå.
Man kan se det från andra hållet också. Om media framställer saker som de inte är, blir det samma sak.
Men det påverkar inte folkets rätt att avgöra vad som är sant eller falskt. Han angriper inte befolkningen och säger att ni måste anse att det här är sant. Det är väl snarare vad wokerörelsen har gjort, genom att angripa människor om de har fel åsikt med cancelleringar och stigmatiseringar. Kräva att de sparkas och fryst ut dem. Skapat drev på internet och i media.