2025-03-26, 19:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har försökt men kan inte se hur de två citaten har med varandra att göra eller motsäger varandra, eller vad det nu är du antyder.

Försök att skriva rent ut vad du menar, för en gångs skull. Vad försöker du säga angående de två citaten?
Skämtar du? I ena fallet utgår du från ett antagande om "evig" årlig uppgång på 20% och därför ser en höjning av taket på 21 miljoner bitcoin som omöjlig.

Samtidigt menar du att det "återstår att se" om lönerna kommer att bli nominellt lägre räknat i bitcoin.
Citera
2025-03-26, 21:24
Medlem
Leastons avatar
GameStop säger nu ikväll att dom skall investera 1.3 miljarder dollar i en tillgång många tror kommer vara värd 10 gånger mer om 5-6 år.
Således har dom plötsligt gjort sig själva till ett relevant bolag att vara investerad i igen.
Senast redigerad av Leaston 2025-03-26 kl. 21:31.
Citera
2025-03-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
GameStop säger nu ikväll att dom skall investera 1.3 miljarder dollar i en tillgång många tror kommer vara värd 10 gånger mer om 5-6 år.
Således har dom plötsligt gjort sig själva till ett relevant bolag att vara investerad i igen.

Vad är det för verksamhet dom bedriver i nuläget? Blir det inte konstigt om vi har flera bolag typ microstrategy som gör samma sak? Dvs köper snäckskal för att punta ut aktier till folk som inte ens borde vara tillåtna att sitta vid en slot-maskin i LV?
Citera
2025-03-26, 21:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Va? Varför skulle man i så fall ”investera” i bolaget och inte i ”tillgången”?

Det finns troligen långt, långt fler som tror att denna så kallade tillgång är värd 0 om dessa år istället.

Du glömde dessutom svara på hur det gick för Gamestops NFT-marknad?

Bolaget är ett fullständigt skämt, och alla som försöker marknadsföra detta som något positivt är lika pinsamma.
Citera
2025-03-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
För att Bitcoin är så komplicerat att investera i direkt jämfört med aktier. I och för sig snarare ett argument mot Bitcoin än för Gamestop.
Citera
2025-03-26, 21:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För att Bitcoin är så komplicerat att investera i direkt jämfört med aktier. I och för sig snarare ett argument mot Bitcoin än för Gamestop.
Var det inte därför alla börshandlade bitcoin-produkter lanserades och skulle dra in miljarders miljarder från de stora institutionerna som helt enkelt var oförmögna att handla bitcoin på andra vis?
Citera
2025-03-26, 21:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad är det för verksamhet dom bedriver i nuläget?
Det har inget med deras verksamhet att göra, utan vart dom placerar det kapital dom sitter på.
Citat:
Blir det inte konstigt om vi har flera bolag typ microstrategy som gör samma sak?
Att efterfrågan ökar är inget konstigt. Ju mer desto bättre för de som redan investerat.

Citat:
Dvs köper snäckskal för att punta ut aktier till folk som inte ens borde vara tillåtna att sitta vid en slot-maskin i LV?
Investera i snäckskal vore urbota dumt...
Citera
2025-03-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Mm, skulle inte detta vara enkelt? Vi snackade ju om att vi skulle skicka sound money till en bonde i Nigeria för nåt år sen. Har narrativet ändrats menar du?
Citera
2025-03-26, 21:53
Medlem
Citat:
Det har inget med deras verksamhet att göra, utan vart dom placerar det kapital dom sitter på.

Att efterfrågan ökar är inget konstigt. Ju mer desto bättre för de som redan investerat.

Investera i snäckskal vore urbota dumt...

Företag ska inte sitta på en massa kapital om inte något är väldigt snett. Är du efterbliven? Önskar du att volvo hade en stor kassa så att du kan "spara" dina pengar där?

Det ska givetvis delas ut - men jag antar att aktieägarna till gamestop är lika efterblivna och köpta av nån fientlig stat som du.
Citera
2025-03-26, 21:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tänkte du till nu verkligen eller menar du att det är rimligt att aktiepriset är detsamma nu jämfört med om 5-6 år när bolaget sitter på tillgångar till ett 10x högre värde?

Citat:
Det finns troligen långt, långt fler som tror att denna så kallade tillgång är värd 0 om dessa år istället.
Hade du sagt "lång, långt fler som inte är insatta nog för att ha en kvalificerad åsikt i frågan" så hade jag varit enig med dig i det. Men nu är jag det inte.

Citat:
Du glömde dessutom svara på hur det gick för Gamestops NFT-marknad?
Trodde du förstod att min eventuella åsikt var helt irrelevant för vad som diskuterades, iom att jag inte svarade på den märkliga frågan. Men nu vet du.

Citat:
Bolaget är ett fullständigt skämt, och alla som försöker marknadsföra detta som något positivt är lika pinsamma.
Ett skämtbolag som kan sitta på tillgångar värda 10x mer om 5-6 år, isf.
Citera
2025-03-26, 21:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Företag ska inte sitta på en massa kapital om inte något är väldigt snett. Är du efterbliven? Önskar du att volvo hade en stor kassa så att du kan "spara" dina pengar där?

Det ska givetvis delas ut - men jag antar att aktieägarna till gamestop är lika efterblivna och köpta av nån fientlig stat som du.
DU verkar efterbliven om du tror att jag verkar vara en person som tycker att företag skall sitta på massa kapital...

Företag kan investera pengarna i R&D, köpa upp andra bolag, ha aktieutdelning eller investera kassan för framtiden. GameStop har valt det sistnämnda.
Hade dom delat ut allting hade dom varit helt irrelevanta iom att dom har svårt att dra in nya pengar på sin business, och då hade aktierna varit värda 0 för samma aktieinnehavare.
Senast redigerad av Leaston 2025-03-26 kl. 21:57.
Citera
2025-03-26, 21:56
Medlem
Citat:
Skämtar du? I ena fallet utgår du från ett antagande om "evig" årlig uppgång på 20% och därför ser en höjning av taket på 21 miljoner bitcoin som omöjlig.

Samtidigt menar du att det "återstår att se" om lönerna kommer att bli nominellt lägre räknat i bitcoin.

Eh, nej...

Det jag är nyfiken på är hir du tolkar påståendet: Så länge som priset ökar med minst tjugo procent per år blir det inget problem med hashkraften.

Antag att priset ökar med t.ex. tio procent per år i stället. Vad drar du för slutsats om hashkraften utifrån mitt påstående? Förklara gärns hur du tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in