2025-03-26, 09:51
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Är hemma fyllsjuk och glor på bandade Euro-schlagerfinaler, som sig bör, från åren då jag var på offensiven. Nu är jag mer på defensiven. Slås av att den där effekten när det regnar gnistor från taket var poppis åren 2011–2013 och försvann sedan helt. Rätt tajmat till låtens crescendo är greppet med en golden shower från arenans tak oslagbart. Det ser riktigt varmt och skönt ut, men sångaren får se upp så den inte blir flådd eller får tredje gradens brännisar.

Två sånger som haft ett sådant regn på scenen vann också omröstningen – Azerbajdzjan och Danmark. Länkar några exempel nedan:
Azerbajdzjan 2011
Storbritannien 2012
Sverige 2013
Danmark 2013

Effekten måste populariserats av just den azeriska televisionen vilket är ett roligt sammanträffande. Alfred Nobel, pyroteknikens fader, drev nämligen diverse oljeaffärer i Baku vid Kaspiska havet (som är en insjö sitt namn till trots, tvärtemot Östersjön som är ett hav). Kanske var det Nobelbröderna som sådde ett frö till azeriska pyrodrömmar och vattnade fröet med guld och eld.

Vad kallas guldregnet på fackspråk?
Varför används inte denna effekt längre? Är den förbjuden i EU? Olyckor?
Hur bär man sig åt rent tekniskt för att få till ett regn med gnistor

Är det viktigt att tänka på underlaget?
Citera
2025-03-26, 23:05
Medlem
Jag vet vad du tänker på och jag håller med om att de guldgula och långlivade gnistorna gav en mer majestätisk effekt än de supersnabba vita gnistkaskaderna man mest ser idag.

Jag tror svaret är så enkelt att man inte gillade nedfallet som säkert kunde ge både slagg och brännmärken på golv och aktörer.

Idag är det extrema krav på att inget alls får falla till marken och alla jetar och fontäner för inomhusbruk ska ha en väldigt väldefinierad maxhöjd på gnistplymen av brandsäkerhetsskäl.
Citera
2025-03-26, 23:14
Medlem
Missade dina tekniska frågor.

Gnistor kan skapas pyrotekniskt genom att svartkrut eller någon annan mer rökfri sats blandas med en lagom mängd metallspån.

Titan ger vita gnistor, ferrotitan gulvita och järn/gjutjärn ger gula eller orangea gnistor.

Idag finns det även maskiner som utan pyroteknik blåser ut titanspån förbi någon sorts antändningskälla. Dessa kallas för cold sparks.

Effekten du tänker på är mer old school pyroteknisk men jag är inte säker på om gnistorna bestod av järn eller något annat.
Citera
2025-03-27, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Missade dina tekniska frågor.

Gnistor kan skapas pyrotekniskt genom att svartkrut eller någon annan mer rökfri sats blandas med en lagom mängd metallspån.

Titan ger vita gnistor, ferrotitan gulvita och järn/gjutjärn ger gula eller orangea gnistor.

Idag finns det även maskiner som utan pyroteknik blåser ut titanspån förbi någon sorts antändningskälla. Dessa kallas för cold sparks.

Effekten du tänker på är mer old school pyroteknisk men jag är inte säker på om gnistorna bestod av järn eller något annat.

Det är ovanligare också i utomhuspyroteknik än det var förr. Hammargrens var väl de sista som gjorde raketer med mycket guldregn och också sådana där svaga krevader där effekterna precis kastades ur raketerna med ett "poff", ungefär fram till början av 1980-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in