2025-04-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Älskar det här argumentet. Tydligen måste man locka ungdomar att få köra a-traktorer för att komma ut

Hur klarade sig alla andra generationer före den nuvarande?

Dom körde a-traktor?
Citera
2025-04-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför är du så emot att dom ska få köra a-traktor? Är väl ett bra sätt för dom att komma ut.

Det här är det dummaste argument jag hört. Det finns massor av andra bättre sätt att "komma ut" på än att sitta i en bil.
Citera
2025-04-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Det här är det dummaste argument jag hört. Det finns massor av andra bättre sätt att "komma ut" på än att sitta i en bil.

Alla sätt är bra och inget borde plockas bort Varför begränsa ungdomarna?
Har förresten läst dina gamla trådar och det är lite obehagligt att du diskuterar tonåringar
Citera
2025-04-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
DOm körde på tog på moped och lätt motorcykel. Handikappade för livet. SOm förälder vill jag att ungarna använder A-traktor.

Nu finns beslut om att A-traktorer ska få köra i 45 km/h, precis som EU-moppar. Logiskt. Men det genomförs tidigast 2026.

Så antingen handikappade eller A-traktor. Du ser inget annat alternativ åt dina barn?

Påminner om gängkriminell eller A-traktor argumentet.
Citera
2025-04-22, 19:44
Medlem
Citat:
Dom körde a-traktor?

Haha vi säger så, nu tramsar du bara ner tråden.
Citera
2025-04-22, 19:46
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Exakt. Förbjud skiten. Dom kan cykla, åka moped eller ta bussen. Eller få skjuts av nån äldre kille med körkort, som det gick till förut. 15 åringar ska inte köra bil i trafiken.
Eller gör om reglerna så den får gå i 45km/h, sen förbjud att dom får åka på andra vägar än högst 70km/h vägar. När man kommer ifatt en sån där på en 100km/h väg kan det bli ganska kraftiga inbromsningar då man inte direkt ser att det är en traktor på speciellt kvällen när det är mörkt. Som jag skrev innan har man sett många omkörningar där det är mer tur än skicklighet att det inte blivit en frontalkrock.
Citera
2025-04-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Så om det varit ett arbetsfordon som oxå går 30 tänker du likadant då med?
Vad ska den jämförelsen ens betyda?

Tänk dig att en ungdom går före dig i en trång trappa och det inte går att ta sig förbi. Ungdomen är i god form, men tar tre steg i minuten för att han är upptagen med att gå och glo i sin mobil. Tänk dig sedan att det är en gammal pensionär med dåliga höfter och uppenbara problem att gå. Skulle du tycka att det är samma sak och bli lika irriterad/obrydd?
Citera
2025-04-22, 20:58
Medlem
Citat:
Haha vi säger så, nu tramsar du bara ner tråden.

Vad menar du? Ungdomar har kört a-traktor eller epa-traktor i mer än 50 år. Knappast något man började med 2020 vilket vissa får det att låta som.
Citera
2025-04-22, 23:39
Medlem
Citat:
Vad menar du? Ungdomar har kört a-traktor eller epa-traktor i mer än 50 år. Knappast något man började med 2020 vilket vissa får det att låta som.

Spela inte dummare än du är.

För 10 år sen kunde man köra runt varje dag i ett helt år och stöta på en epa kanske 2 gånger. Nu ser man dem varje dag, ökningen är enorm.

Det är som att säga att bara för att datorer fanns på 90-talet så är gamingkulturen vi ser bland ungdomar idag inte alls ny
Citera
2025-04-23, 09:04
Medlem
Citat:
Så antingen handikappade eller A-traktor. Du ser inget annat alternativ åt dina barn?

Påminner om gängkriminell eller A-traktor argumentet.

Det är en kontinuerlig skala från hög risk (lätta fordon som elsparkcykel, moped och eu-moppe) till låg risk (tyngre fordon som a-traktor). Jag föredrar att mina ungar kör fordon med låg risk. Möjligen kan jag tänka mig trampcykel, eftersom det har andra fördelar.
Citera
2025-04-23, 12:10
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Jag tror inte jag är ensam om att vara jävligt trött på alla a-traktorer i trafiken.

Inte sällan ser man en a-traktor med någon 15 årig fjolla i framsätet som bakåtlutat och obekymrat sitter och kollar mobilen samtidigt som han har 10 bilar bakom sig med förare som bara vill komma hem efter en lång dag på jobbet.

Vi kan skippa all diskussion om varför detta överhuvudtaget är lagligt då Sveriges politik numera är en shitshow och fokusera på vad man kan göra där och då.

Häromdan när en a-traktor mer eller mindre stannade på vägen för att slira eller vad fan det nu var han höll på med så fick jag nog och väntade tills det fanns tillräckligt med utrymme för att köra om honom, placerade mig framför och stannade tills alla andra förare bakom mig körde förbi för att därefter lunka fram i låg hastighet med ojämnt tempo så att han behövde anpassa körningen efter mig och inte vice versa. Han var uppenbart förvånad och frustrerad över situationen.

Det leder mig till den viktiga frågan, vad finns det för fler sätt att sabba körglädjen för dessa ynglingar så att de kan jagas bort från trafiken, åtminstone rusningstrafiken?

Säg att man skulle råka tappa ett par ägg på deras vindruta, är det olagligt?

Alla idéer är välkomna
Tyvärr är ju du den enda som gjort fel i denna situation. Det måste kännas skönt att framstå som idiot.
Citera
2025-04-23, 13:29
Medlem
Det är ganska vanligt att man har kameror i A traktorer, så ett sånt beteende du visar kan ju lär anmälas. Jag har själv skickat filmer på chaufförer som betett sig både väldigt illa och rent trafikfarligt till chefer på aktuella åkerier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in