Jag är så sjukt frustrerad över att jag “alltid” är förkyld. För 7 år sedan började jag föra loggbok över mina förkylningar och influensor och jag har 6-7 förkylningar/influensor per år som varar i genomsnitt 10 dagar. Förkylningarna är såpass milda att jag klarar av mitt arbete vid datorn men jag kan inte träna och jag orkar inte göra någonting på fritiden. Jag får ingen hjälp av sjukvården, de säger bara “det är normalt” och skämtar om vabruari hit och dit.
Snälla hjälp mig felsöka min hälsa! Har någon annan haft frekventa förkylningar och lyckats hitta en lösning? Kanske är det någon här på forumet som är medicinskt utbildad och läst de senaste forskningsrönen. Eller bara utvecklat en känsla för något som de tror funkar för att förbättra immunförsvaret 🙏
Bakgrund:
Ålder: 40
Kön: Man
Kroppsbyggnad: 80kg, vältränad, normal kroppsfettnivå cirka 15-20%.
Symtom: Klassiska luftvägsinfektioner - näsa, hals, bihålor.
När började symtomen: Har varit mer förkyld än min omgivning så länge jag kan minnas.
Träning: Cyklar 20min till jobbet och styrketränar lugnt ca 45 min på gym varje dag. Promenerar 30-45min på kvällen.
Antal steg per dag: Ca 10 000
Stress/arbetsbelastning: Jag känner mig engagerad på mitt jobb men inte stressad. Jobbar 7-8h per dag. Har småbarn på förskola men upplever ingen stress kopplat till barnen eller min partner.
Alkohol och droger: dricker ca 3st enheter 1 gång per vecka. 1 gång per månad eller mer sällan dricker jag 8-10 enheter. Inga droger. Snusar.
Sömn: Sover ca 7h per natt och känner mig alltid utvilad. Morgonpigg.
Hygien: Tvättar alltid händerna direkt i omklädningsrummet efter gymmet innan jag tar i något. Tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren hemma.
Kända sjukdomar: Inga
Vitaminbrist: Ingen, verifierat med blodprov
Blodtryck: 110/60
Vilopuls: 50
Övriga kända sjukdomar: inga (tagit blodprov för HIV och det var negativt)
Saker jag själv provat för att förbättra hälsan och som inte haft effekt:
- [ ] Inte äta socker på 2 månader
- [ ] Äta fermenterad mat (surkål) minst en gång per dag i 3 månader
- [ ] Probiotika-tabletter i 3 månader
Snälla hjälp mig felsöka min hälsa! Har någon annan haft frekventa förkylningar och lyckats hitta en lösning? Kanske är det någon här på forumet som är medicinskt utbildad och läst de senaste forskningsrönen. Eller bara utvecklat en känsla för något som de tror funkar för att förbättra immunförsvaret 🙏
Bakgrund:
Ålder: 40
Kön: Man
Kroppsbyggnad: 80kg, vältränad, normal kroppsfettnivå cirka 15-20%.
Symtom: Klassiska luftvägsinfektioner - näsa, hals, bihålor.
När började symtomen: Har varit mer förkyld än min omgivning så länge jag kan minnas.
Träning: Cyklar 20min till jobbet och styrketränar lugnt ca 45 min på gym varje dag. Promenerar 30-45min på kvällen.
Antal steg per dag: Ca 10 000
Stress/arbetsbelastning: Jag känner mig engagerad på mitt jobb men inte stressad. Jobbar 7-8h per dag. Har småbarn på förskola men upplever ingen stress kopplat till barnen eller min partner.
Alkohol och droger: dricker ca 3st enheter 1 gång per vecka. 1 gång per månad eller mer sällan dricker jag 8-10 enheter. Inga droger. Snusar.
Sömn: Sover ca 7h per natt och känner mig alltid utvilad. Morgonpigg.
Hygien: Tvättar alltid händerna direkt i omklädningsrummet efter gymmet innan jag tar i något. Tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren hemma.
Kända sjukdomar: Inga
Vitaminbrist: Ingen, verifierat med blodprov
Blodtryck: 110/60
Vilopuls: 50
Övriga kända sjukdomar: inga (tagit blodprov för HIV och det var negativt)
Saker jag själv provat för att förbättra hälsan och som inte haft effekt:
- [ ] Inte äta socker på 2 månader
- [ ] Äta fermenterad mat (surkål) minst en gång per dag i 3 månader
- [ ] Probiotika-tabletter i 3 månader