2025-03-26, 06:03
Medlem
Jag är så sjukt frustrerad över att jag “alltid” är förkyld. För 7 år sedan började jag föra loggbok över mina förkylningar och influensor och jag har 6-7 förkylningar/influensor per år som varar i genomsnitt 10 dagar. Förkylningarna är såpass milda att jag klarar av mitt arbete vid datorn men jag kan inte träna och jag orkar inte göra någonting på fritiden. Jag får ingen hjälp av sjukvården, de säger bara “det är normalt” och skämtar om vabruari hit och dit.

Snälla hjälp mig felsöka min hälsa! Har någon annan haft frekventa förkylningar och lyckats hitta en lösning? Kanske är det någon här på forumet som är medicinskt utbildad och läst de senaste forskningsrönen. Eller bara utvecklat en känsla för något som de tror funkar för att förbättra immunförsvaret 🙏

Bakgrund:
Ålder: 40
Kön: Man
Kroppsbyggnad: 80kg, vältränad, normal kroppsfettnivå cirka 15-20%.
Symtom: Klassiska luftvägsinfektioner - näsa, hals, bihålor.
När började symtomen: Har varit mer förkyld än min omgivning så länge jag kan minnas.
Träning: Cyklar 20min till jobbet och styrketränar lugnt ca 45 min på gym varje dag. Promenerar 30-45min på kvällen.
Antal steg per dag: Ca 10 000
Stress/arbetsbelastning: Jag känner mig engagerad på mitt jobb men inte stressad. Jobbar 7-8h per dag. Har småbarn på förskola men upplever ingen stress kopplat till barnen eller min partner.
Alkohol och droger: dricker ca 3st enheter 1 gång per vecka. 1 gång per månad eller mer sällan dricker jag 8-10 enheter. Inga droger. Snusar.
Sömn: Sover ca 7h per natt och känner mig alltid utvilad. Morgonpigg.
Hygien: Tvättar alltid händerna direkt i omklädningsrummet efter gymmet innan jag tar i något. Tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren hemma.
Kända sjukdomar: Inga
Vitaminbrist: Ingen, verifierat med blodprov
Blodtryck: 110/60
Vilopuls: 50
Övriga kända sjukdomar: inga (tagit blodprov för HIV och det var negativt)

Saker jag själv provat för att förbättra hälsan och som inte haft effekt:
- [ ] Inte äta socker på 2 månader
- [ ] Äta fermenterad mat (surkål) minst en gång per dag i 3 månader
- [ ] Probiotika-tabletter i 3 månader
Citera
2025-03-26, 06:08
Medlem
SysterMorbids avatar
Slumpen? Dåliga gener?

Vad är det som förklarar att det alltid är förkylning? Kan det vara allergi?
Citera
2025-03-26, 06:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Slumpen? Dåliga gener?

Vad är det som förklarar att det alltid är förkylning? Kan det vara allergi?

Allergi tänkte jag också på. Man kan vara allergisk mot annat än pollen.

Hur bor TS?
Hur är luften i bostaden?
Mögel?
Djur?
Citera
2025-03-26, 06:26
Medlem
citymormors avatar
Träna mindre, träning sänker ditt immunförsvar tillfälligt...som du garanterat vet.
Citera
2025-03-26, 06:29
Medlem
Belters avatar
Motion är bra för hälsan och för kroppen men, återhämtning ingår också i den cyklen. Hade jag varit du så skulle jag dra ner på den delen för dina förkylningar är infektioner din kropp producerar för återhämtning.
Vilken motion du vill dra ner på en period väljer du men jag hade avstått från styrketräningen i en tre veckors period för att se om kroppen nöjer sig med den vilan.
Lycka till.
Citera
2025-03-26, 06:31
Medlem
F.Hansens avatar
Du har väll dåliga gener.
Citera
2025-03-26, 06:41
Medlem
IgG-subklassbrist kan vara en tänkbar orsak. Den mest sannolika är väl dock att någon i din närhet har en tendens att umgås sjuk och dölja symptomen med paracetamol och ipren samtidigt som denne är dålig med handhygienen.
Citera
2025-03-26, 06:48
Medlem
Inget är fel. Självklart är man ständigt trött och behöver mycket vila, om man har blöjbarn och kärring, jobb, och dessutom träning på det. Välkommen till vuxenlivet. Finns ingen anledning att söka vård, vården kan inte göra något annat än att trösta, och det handlar inte om någon förkylning såvida inte hela livet är en förkylning.
Citera
2025-03-26, 07:15
Medlem
janne3196s avatar
Du kan ju börja med att sluta snusa och dricka alkohol, låg-IQ WT.
Citera
2025-03-26, 07:18
Avslutad
Din höga träningsdos kan ju ge febersymptom om du nu tränar för hårt/för mycket.
Kortisol produceras då man kör till failiure, hypotalamus du vet...Det är ett stresshormon som likt virusinfektion ger en feber. Den går dock ner rätt snabbt men återkommer igen efter nästa monsterpass på gymet. Du cyklar och går och barn på dagis, kanske ett stresspåslag som du hanterar väl men inte märker av... Möjligt att det är stress som du inte ser/märker. En utomstående, jag, som renoverat/byggt hus, kört på gym jobbat som faan, skött allt, fru, barn träningar, trasslande vänner.... Ser man detta på avstånd så fattar man knappt att man höll ihop...

Jag såg senare att du skrev att du tränar lugnt...
Citera
2025-03-26, 07:38
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
"Har varit mer förkyld än min omgivning så länge jag kan minnas."

Här har du svaret. Det är dina gener. Alternativt strukturell variant i näskaviteten som ökar mottagligheten något. Oavsett inget som du kommer att kunna åtgärda. Tittar jag på mig och mina syskon när vi växte upp, så var min syster förkyld kanske 3-4 ggr/år medan jag själv var förkyld kanske 1 gång var femte år. Syrran testad för allergi, hade det inte. Mina föräldrar sa att hon var ett "näsbarn", vet inte om det är en etablerad term.
Citera
2025-03-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roccostagliano
Jag är så sjukt frustrerad över att jag “alltid” är förkyld. För 7 år sedan började jag föra loggbok över mina förkylningar och influensor och jag har 6-7 förkylningar/influensor per år som varar i genomsnitt 10 dagar. Förkylningarna är såpass milda att jag klarar av mitt arbete vid datorn men jag kan inte träna och jag orkar inte göra någonting på fritiden. Jag får ingen hjälp av sjukvården, de säger bara “det är normalt” och skämtar om vabruari hit och dit.

Snälla hjälp mig felsöka min hälsa! Har någon annan haft frekventa förkylningar och lyckats hitta en lösning? Kanske är det någon här på forumet som är medicinskt utbildad och läst de senaste forskningsrönen. Eller bara utvecklat en känsla för något som de tror funkar för att förbättra immunförsvaret 🙏

Bakgrund:
Ålder: 40
Kön: Man
Kroppsbyggnad: 80kg, vältränad, normal kroppsfettnivå cirka 15-20%.
Symtom: Klassiska luftvägsinfektioner - näsa, hals, bihålor.
När började symtomen: Har varit mer förkyld än min omgivning så länge jag kan minnas.
Träning: Cyklar 20min till jobbet och styrketränar lugnt ca 45 min på gym varje dag. Promenerar 30-45min på kvällen.
Antal steg per dag: Ca 10 000
Stress/arbetsbelastning: Jag känner mig engagerad på mitt jobb men inte stressad. Jobbar 7-8h per dag. Har småbarn på förskola men upplever ingen stress kopplat till barnen eller min partner.
Alkohol och droger: dricker ca 3st enheter 1 gång per vecka. 1 gång per månad eller mer sällan dricker jag 8-10 enheter. Inga droger. Snusar.
Sömn: Sover ca 7h per natt och känner mig alltid utvilad. Morgonpigg.
Hygien: Tvättar alltid händerna direkt i omklädningsrummet efter gymmet innan jag tar i något. Tvättar alltid händerna när jag kommer innanför dörren hemma.
Kända sjukdomar: Inga
Vitaminbrist: Ingen, verifierat med blodprov
Blodtryck: 110/60
Vilopuls: 50
Övriga kända sjukdomar: inga (tagit blodprov för HIV och det var negativt)

Saker jag själv provat för att förbättra hälsan och som inte haft effekt:
- [ ] Inte äta socker på 2 månader
- [ ] Äta fermenterad mat (surkål) minst en gång per dag i 3 månader
- [ ] Probiotika-tabletter i 3 månader

Precis som du beskriver så har jag haft ganska exakt lika men varit helt frisk i alls besvär under ca 2år.
Resan började för 4 år sen.
Slutade helt med alkohol för 4år sen. Upptäckte när jag provade en öl till maten nånstans efter 2år utan alkohol att jag var superallergisk mot öl. Provade lite olika vin och blev förkyld relativt omgående.
Tränade extremt mycket under denna period
Uteslöt kött i dieten
Hade väldigt låg testosteronenivå så jag tog testosteron för hälsa och såklart för träningen

Något eller en combo av dessa fungerade för mig.
Nu har jag senaste året kört på i gamla vanor men med mycket mindre alkohol(1vinflaska varannan vecka) och är tillbaka i exakt samma jävla problem.

Nu ska det ändras igen.
Har som mål igen att komma igång med träning men i mindre mängd än sist då jag hade upp till 30tim/vecka vilket var påtok för mycket.
Testosterone ska sättas in igen.
Ska prova att lägga in kött i kosten.
Bort med alkohol helt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in