2025-03-27, 12:02
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PILACKO
Precis, det gör vi alla och det måste vi alla sluta med.
Det finns ingen som helst anledning att se ned på och förakta andra människor även om dessa nu råkar vara "muppar" eller inte.
Det är en medeltida syn det där och hör inte hemma i ett så pass upplyst samhälle som vi har idag.

Tvärtom, "muppar" och dylika Lebensunwertes Leben avskrap har ingen plats i ett upplyst och modernt samhälle.

Under 2017 kostade LSS Sverige den svindlande summan av 80 MILJARDER kronor, och det var för nästan 10 år sen, den är säkerligen än mer kostsam idag.
80 miljarder för att hålla en bunt defekta missfoster vid liv, ett totalt slukhål i stadsbudgeten, pengar som kastas på "människor" som aldrig kommer bidra till Sverige på något sätt öht. Ett större slöseri än biståndspengar till shithole countries.

Nej, det är dags att vi avskaffar LSS fullständigt i Sverige, människor som frivilligt föder fram invalider ska bestraffas, inte belönas med stöd.
Citera
2025-03-28, 04:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag vet att man får en stämpel på sig om man bor i ett lss-gruppboende..jag undrar om man får det om man bor i servicebostad eller så kallat stödboende också.grubblade nyss lite på det.så besvara frågan om ni kan.

Servicebostad är frivilligt och där får man oftast bra hjälp, med mera, och stödinsatser om man har någon diagnos.

Gruppbostäder är något annat, där är man oftast med tvång, och stannar där tills man blir bättre.

Bor själv i en servicebostad, det är inget fel med det, bor här frivilligt.
LSS är annars en skyddslag, servicebostad kan man ansöka om frivilligt och få hjälp där.
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2025-03-28, 09:20
Moderator
Då uppmanar jag er till skärpning. Angrepp på varandra, att kalla varandra öknamn och tjafsa om vårt regelverk är inte topic i tråden. Tråden rensad, varningar utdelade. Skärp er!

Moderator
2025-03-28, 09:25
Moderator
Maviels avatar
Vi bor i ett samhälle här i Sverige där vi anser att alla har ett värde. Vissa har ett större behov av stöd för att kunna delta i samhället - och då ska samhället ställa upp med det. Jag är själv mamma till en pojke med autism som nu är på väg in i vuxenvärlden och med rätt stöd kommer han troligen att kunna bo själv, arbeta och ha en plats i vårt samhälle. Även om han behöver stöd för att kunna göra så.

Det finns alltid människor som ser ner på andra och har åsikter. Men det finns också människor har en rimligare syn på det. Lägg fokus på dem istället. Jag tror också att mycket handlar om hur man ser på sig själv. Grubblerier om att vara annorlunda och inte passa in i normen. Dessa tankar är svåra och då är det lättare att se det som kommer utifrån. Jag tycker du ska klappa dig på axeln och se hur långt du kommit istället för att titta på det du behövt hjälp med för att komma till den punten du är på nu. Det är bra att du får det stödet du behöver för att ha ett fungerande liv och så småningom växa och bli ditt bästa jag.
Citera
2025-03-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotaz
Servicebostad är frivilligt och där får man oftast bra hjälp, med mera, och stödinsatser om man har någon diagnos.

Gruppbostäder är något annat, där är man oftast med tvång, och stannar där tills man blir bättre.

Bor själv i en servicebostad, det är inget fel med det, bor här frivilligt.
LSS är annars en skyddslag, servicebostad kan man ansöka om frivilligt och få hjälp där.
Hmm🤔.har du några belägg för att man oftast är med tvång på en gruppbostad? Mig veterligen är det nämligen en frivillig boendeform enligt lss..upplever du inte att man får en stämpel på sig om man bor i servicebostad?märker inte grannarna att det är ett lss boende?
Citera
2025-05-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Hmm🤔.har du några belägg för att man oftast är med tvång på en gruppbostad? Mig veterligen är det nämligen en frivillig boendeform enligt lss..upplever du inte att man får en stämpel på sig om man bor i servicebostad?märker inte grannarna att det är ett lss boende?

Hej Jan, bor du kvar i gruppbostaden eller bor du på ett serviceboende? Du är väl inte hemlös?
Citera
2025-06-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvitalSwe
Hej Jan, bor du kvar i gruppbostaden eller bor du på ett serviceboende? Du är väl inte hemlös?
Jag bor ofrivilligt kvar på gruppbostaden..boende samordnaren verkar aldrig ordna det jag söker och eftersträvar..d v s lägenhet i ett centralt beläget serviceboende..men jag har bestämt mig för att ligga lågt med att klaga på myndigheter..annars kanske dom missuppfattar mig som en rättshaverist och det är inte bra för mig.
Citera
2025-10-05, 03:12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Ja jag bor på LSS-boende och givetvis får man en stämpel som inte är så kul! Även med andra boendeformer med stöd får man med tiden stämpel på dig! Det är först när man klarar sig helt själv och har ett eget boende som stämpeln upphör!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-10-05 kl. 03:14.
Citera
2025-10-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ja jag bor på LSS-boende och givetvis får man en stämpel som inte är så kul! Även med andra boendeformer med stöd får man med tiden stämpel på dig! Det är först när man klarar sig helt själv och har ett eget boende som stämpeln upphör!
Ok bor du på gruppbostad eller servicebostad?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in