2025-03-27, 11:41
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
Jo, jag förstår

Men de olika bollarna har inbördes förhållande till varann också

Om boll nr 1 blir en visst nummer
Så kan boll två inte bli det nummret, så långt är jag med
Men det dras inte bara från ett nummer i nästa kombination, utan produkten borde snarare öka eftersom den nya bollen har fler faktorer at förhålla sig till, än vad en singel boll hade

Att boll ett tar ett av numrerna påverkar inte vad dom andra blir
det kan blir 1. 2, 3, 4, 5 (vilket jag förresten spelat en gång, lol, vann inget kan jag tillägga)
eller 1, 2, 3, 4, 6
eller 1. 2, 3, 6, 5
eller 1. 2, 3, 4, 6
eller 5, 4, 3, 2, 1
i en salig variation

Är du med

Yes, jag var medveten om att det inte kan bli repetition men räknade ändå permutation. Det finns helt korrekt 254 miljoner olika kombinationer i Eurojackpot, men ordningen spelar ingen roll, Och 5! factorial är 120, så 254 251 200 / 120 = 2 118 760 olika vinstpermutationer.

Precis som du säger, kombinationen "1 2 3 4 5" och kombinationen "5 4 3 2 1" är unika men inte unika vinstchanser. Med andra ord så räknas varje unik sifferserie 120 gånger i min uträkning, även om dom alla är samma vinstchans.

Sen samma med stjärnnumrena, de unika kombinationerna, 132, måste delas på 2! och därmed bli 66

Så den korrekta uträkningen är:
(50 × 49 × 48 × 47 × 46)/(5 × 4 × 3 × 2 × 1) × (12 × 11)/(2 × 1) = 139 838 160
Citera
2025-03-27, 11:44
Medlem
Förstår inte problemet. Behöver inte ens vara anonym. Bara starta ett investmentbolag eller liknande så att pengarna inte är direkt kopplade till dig själv.

Sen ja, anpassa boende en del. Det är ingen bra idé att bo ensam ute på landet med mycket pengar i Sverige, oavsett om du vunnit pengar eller tjänat pengar.

Så är det dessvärre
Citera
2025-03-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Yes, jag var medveten om att det inte kan bli repetition men räknade ändå permutation. Det finns helt korrekt 254 miljoner olika kombinationer i Eurojackpot, men ordningen spelar ingen roll, Och 5! factorial är 120, så 254 251 200 / 120 = 2 118 760 olika vinstpermutationer.

Precis som du säger, kombinationen "1 2 3 4 5" och kombinationen "5 4 3 2 1" är unika men inte unika vinstchanser. Med andra ord så räknas varje unik sifferserie 120 gånger i min uträkning, även om dom alla är samma vinstchans.

Sen samma med stjärnnumrena, de unika kombinationerna, 132, måste delas på 2! och därmed bli 66

Så den korrekta uträkningen är:
(50 × 49 × 48 × 47 × 46)/(5 × 4 × 3 × 2 × 1) × (12 × 11)/(2 × 1) = 139 838 160

Intressant!

ska suga på den. Tack!
Citera
2025-03-27, 11:50
Medlem
FuffensFarbrors avatar
tack till alla gratulationer. uppskattar det verkligen. nu blir det till att gå i pension, ses i varmare breddgrader.
Citera
2025-03-27, 11:53
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuffensFarbror
tack till alla gratulationer. uppskattar det verkligen. nu blir det till att gå i pension, ses i varmare breddgrader.
Grattis från mig också!! Trevligt och rikt liv utönskas!!
Citera
2025-03-27, 11:54
Medlem
Det måste investeras hit och dit.

Insättningsgarantin räcker ju inte långt.

Så ett gäng fastigheter. Både i Sverige och utomlands.

Ännu mer i stabila aktier o högutdelare.

Några bitcoin.

Ett fotbollslag.

Filantropiska investeringar.

Kanske investera i näringslivet.

Vad mera?
Citera
2025-03-27, 12:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Förstår inte problemet. Behöver inte ens vara anonym. Bara starta ett investmentbolag eller liknande ...
Okej bra, fast det fattar väl inte de kriminella och allehanda tiggare inkl släktingar som tycker denne skall stå för allt nu och framöver. De när nog närma sig från skogsbrynet hur höga murar man än har, ev för kidnapping och liknande.

Ifall jag hade vunnit, hade jag varit anonym - sen i hemlighet löst kanske ett antal personers ekonomiska situationer utan att de förstått vem som fixade det. Det hade varit kul. Lite som typ den här scenen i The Equalizer (fast mindre blodigt).
Citera
2025-03-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Det måste investeras hit och dit.

Insättningsgarantin räcker ju inte långt.

Så ett gäng fastigheter. Både i Sverige och utomlands.

Ännu mer i stabila aktier o högutdelare.

Några bitcoin.

Ett fotbollslag.

Filantropiska investeringar.

Kanske investera i näringslivet.

Vad mera?

En ö med tillbehör hade jag köpt.
Citera
2025-03-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuffensFarbror

Grattis! Vad ska du göra med pengarna?
Citera
2025-03-27, 12:25
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Ja. Jag håller med. Bäst att fly landet ett tag. Jag hade skrivit mig på Isle of Man och sen bedrivit ett nomadliv runt jorden. Bott på coola hotel i Asien och Syd Amerika. Köpt hus i alperna och Karibien. Köpt lägenheter i Mayfair och på Manhattan. Oändliga möjligheter för den med en liten gnutta fantasi.
Mja, inte riktigt oändliga.
Men helt klart allt som är med råge bortom vad man i normala fall fantiserar om som vanlig dödlig.

Men det är ändå lite svårt att låta bli att filura på hur man hade levt ett "vanligt" liv men med lite lyx under ytan.
Rullar man runt i en Rolls Royce Ghost första åren så kan man nog säga tack och hej till allt vad privatlivet heter, man lär riskera att hamna på sociala medier rätt kvickt även om man är "försiktig"
Däremot en aningen äldre Honda Civic eller så, helrestaurerad under ytan och lite för fin stereo för att vara anständigt, det hade varit grejer.
Hemautomation hade varit riktigt kul att pyssla med.

Är man mer inne på digitala äventyr så finns förstås desto mer möjligheter att vara lite diskret, relativt sett.
T.ex. musikproduktion, finns massvis med plugin och ljudbanker så går lägga rätt skapliga pengar på. Har man fina hörlurar vid datorn sticker det inte ut allt för farligt heller vid besök, om man inte bränt på rejält med elektrostatiska doningar.
Köpa en mindre serverhall på annan ort hade kunnat vara något också, leta tag i någon som får ansvara för uthyrning till högstbjudande för att åtminstone gå nettoplus, men själv har man prio när man vill sitta och pyssla med AI.

Grejen med resande är ju att det tar en väldigt massa tid bara att transportera sig själv.
Å andra sidan är min avighet mot resor kanske lite av ett stockholmssyndrom. Man blir så grinig av att sukta efter det man inte har råd med.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-27 kl. 12:28.
Citera
2025-03-27, 12:26
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Han/hon kommer fucka upp det rejält. Om denne person inte betalar alla sina släktingars skulder kommer denne person att ses som snål och ingen kommer att glädja sig för dennes vinst. Detsamma gäller kompisar. Det enda sättet är att packa ihop och flytta till typ Schweiz där ingen bryr sig om du har en miljard.
Brukar sådana krav komma på folk som cashar ut när deras bolag köps upp?
Citera
2025-03-27, 12:26
Medlem
FuffensFarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Grattis! Vad ska du göra med pengarna?

jag funderade på att dela pengarna med alla i Sverige. men det skulle bara bli 125kr var. så nu plan:

jag ska jag hålla helt tyst om det, kontaktat ALLA mina vänner och säga "det här är skit viktigt, på liv och död nästan att du kommer till den här platsen på lördag, snälla dyk upp"

och dom som kommer skulle jag sagt haka på en jorden runt resa som aldrig tar slut. 1 år, 5 år, 15 år till hela livet.. allt är betalt alla flyg hotell och 50.000 var i månadspeng.

tror ni det skulle räcka om 50 pers tackade ja till det och resan varar i 40 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in