• 1
  • 2
2025-03-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej fr tusan. Kolla om tillverkaren har ngon egen reservdelsfrsljning. Annars har du ftt ngra tips om olika shoppar som sljer reservdelar. Kom p en till sak nr du nmnde "svart plast cigarettpaket". Det kan ven vara startrelt. Brukar kosta ngon hundring och vldigt simpelt att byta. Det r alltid frdelaktig att brja med byta grejerna som r billigast.

Hur startrel fungera med sdan kombo vet jag dock inte. Tanken r att den skall starta och stnga av kompressorn med signal frn termostat.
Det ser ut som om det mesta r hopsatta med ldning eller liknande, och det finns flera sm rr p baksidan. Jag vgar mig inte p detta sjlv, risken r att jag frstr nt som inte r trasigt. Firman dr jag kpte kylen har lovat att skicka en reparatr p fredag, terkommer med rapport d.
Citera
2025-03-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns mngder med sidor som lever p just reservdelar till vitvaror, fixpart, reservex, quickparts, nettoparts och reservdelartillvitvaror (fyndigt namn&#128512
Det gr det, men det r antagligen svrt att hitta rtt del. Risken r att det blir dyrare i slutnden om man kper fel saker, eller byter nt som inte r trasigt.
Citera
2025-03-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, reparatrer r det ofta ngon veckas vntetid p om du har tur.
Lter vldigt lite med ett rs garanti fr man vl sga.
Kolla om du har ngon kompis som har lite kunskaper eller om du r sugen p att testa sjlv😀 om du springer ner till fin lokala vitvarubutik (inte elgiganten eller liknande) s kan de ofta komma med bra ider och kanske ven ha lite reservdelar att kpa direkt. Kan vara vrt ngon hundring kanske ven om du inte fr det att funka.
De flesta butiker som t ex Elgiganten eller Netonnet har personal som r sljare i frsta hand, tror inte att de har reservdelar eller kompetens till detta. Men jag fr g vidare med detta om inte reparatren kommer med nt rimligt frslag.
Citera
2025-03-25, 22:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
De flesta butiker som t ex Elgiganten eller Netonnet har personal som r sljare i frsta hand, tror inte att de har reservdelar eller kompetens till detta. Men jag fr g vidare med detta om inte reparatren kommer med nt rimligt frslag.

Det var just drfr jag skrev INTE elgiganten eller liknande utan du fr kolla hos Elon som oftast har egna reparatrer och som ofta ocks har lite mer koll p vad de faktiskt sljer.
Citera
2025-03-30, 14:14
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Det ser ut som om det mesta r hopsatta med ldning eller liknande, och det finns flera sm rr p baksidan. Jag vgar mig inte p detta sjlv, risken r att jag frstr nt som inte r trasigt. Firman dr jag kpte kylen har lovat att skicka en reparatr p fredag, terkommer med rapport d.

N?! Skickade firman ngon reparatr (eller sljare snarare ). Vad blev utfallet? Ny kyl och frys med deluxepaketet som reparatren rekommendera
Citera
2025-03-30, 17:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Baktill sitter en stor, tung klump som antagligen r kompressorn. Riktigt het r den, ska den vara det? Bredvid sitter en svart plastbox, stor som ett cigarettpaket ungefr. Kan det vara ventilen?

Ja hur gick det och vad sa reparatren att det var fr fel?

Kompressorn : Den skall bli varm men aldrig s varm att man inte kan hlla handen p den blir det s r det kompressorn som det r ngot fel p .

Frr hade man alltid tv separata kompresorer och olika kretsar till kyl resp frysen.
Kyldelens kompressor gick i princip aldrig snder kunde hlla i 20 r.
Frysdelens kompressor samma normalt sett men dock fanns det en knapp (snabbinfrysningen) som verstyrde termostaten s den gick dygnet runt, mnga glmde terstlla denna s kompressorn gick naturligtvis snder i frtid men hll nd frvnansvrt mnga r upp mot tio r.

Sedan brjade man med 1 kompressor principen i budget versionen som var billigare som levererades till stora bostadsfretag med tusentals lgenheter.

Sjlvklart r det mycket kortare livslngd p denna med bara en kompressor men 5 till 10 r br den hlla.
Citera
2025-03-31, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
N?! Skickade firman ngon reparatr (eller sljare snarare ). Vad blev utfallet? Ny kyl och frys med deluxepaketet som reparatren rekommendera
Det kom en reparatr i fredags, som konstaterade att denna kyl/frys inte gick att reparera. Ngon garanti finns inte lngre, dremot kunde frskringsbolaget hjlpa till.
Minus sjlvrisk frsts. Problemet r att det hr skpet r 170 cm och inbyggt i vggen. Det enda fretag som fr den storleken r Cylinda. Cylinda har fr nrvarande inget lager, eftersom man hller p att flytta det. S nr det nya kylskpet kommer vet ingen. Det kommer i alla fall ta flera veckor, som jag fr klara mig utan kyl.
Citera
2025-03-31, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja hur gick det och vad sa reparatren att det var fr fel?

Kompressorn : Den skall bli varm men aldrig s varm att man inte kan hlla handen p den blir det s r det kompressorn som det r ngot fel p .

Frr hade man alltid tv separata kompresorer och olika kretsar till kyl resp frysen.
Kyldelens kompressor gick i princip aldrig snder kunde hlla i 20 r.
Frysdelens kompressor samma normalt sett men dock fanns det en knapp (snabbinfrysningen) som verstyrde termostaten s den gick dygnet runt, mnga glmde terstlla denna s kompressorn gick naturligtvis snder i frtid men hll nd frvnansvrt mnga r upp mot tio r.

Sedan brjade man med 1 kompressor principen i budget versionen som var billigare som levererades till stora bostadsfretag med tusentals lgenheter.

Sjlvklart r det mycket kortare livslngd p denna med bara en kompressor men 5 till 10 r br den hlla.
Skpet r kpt i juni 2021, allts inte ens 4 r. Fabrikat Cylinda, inget jag rekommenderar allts.
Citera
2025-03-31, 07:57
Medlem
Termostaten i kylen helt skert. Livslngden r vl idag just lite mer n garantin. Allt r utrknat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in