Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Sedan flera år när jag är och handlar på de stora kedjorna, brukar jag slänga en blick och kolla vad andra konsumenter har i kundvagnen eller i korgen.
Min ”undersökning” är ju helt ovetenskaplig men jag ser i alla fall ett tydligt mönster.
I valet mellan två eller flera alternativ väljer många det dyrare.
Arlas mjölk istället för ICA:s.
Arlas grädde istället för Willys Garant.
Findus frysta grönsaker istället för ICA Basic.
Santa Maria taco bröd istället för Willys Garant.
Ja, ni fattar.
Om man gör så, då kan man ju orimligen tycka att maten är för dyr, eller hur?
Bojkotten blev ju som väntat ett fiasko.
Det som verkligen kommer att göra skillnad, tror jag, det är att folk börjar välja det billigaste alternativet. Varför gör man inte det?
Varför köper folk Colgate eller Pepsodent tandkräm istället för ICA Basic eller Willys Eldorado, de är hälften så dyra.
Vad har ni för synpunkter kring detta?
Sverige har ingen självförsöjrning på mat alls.
Om folk väljer det billigaste så får vi ännu mindre matproduktion i sverige.
Hellre svensktillverkade santa maria tacobröd än euroshoppers skräp tillverkat i europa.
Billiga märken har ofta också sämre kvalitet på innehållet fast du inte märker det.
Tillex italienska maffiatomater som är giftiga för att de dumpar gifttunnor och bränner gift på sina marker vilket är väldigt vanligt i italien där det finns städer där folk får cancer och massa sjukdomar när de äter regionens mozzarella,mjölk och grönsaker mat.
De dumpar skiten till utlandet som krossade tomater,mozzarela och annat till mindre nogräknade märken och nolabel där folk är snåla och inte bryr sig vad de stoppar i kroppen eller länder där folk helt enkelt inte vet dessa saker och köper italienskt för de tror det är bra.
Tandkräm innehåller ju massa skit och de absolut billigaste kommer ibland från afrika där man har i ännu mer skit osv.
Så nä billigt är inte alltid bra.
lätt värt lite extra för bättre märken med lite kontroll.