2025-03-24, 19:17
Medlem
RFTs avatar
Sedan flera år när jag är och handlar på de stora kedjorna, brukar jag slänga en blick och kolla vad andra konsumenter har i kundvagnen eller i korgen.
Min ”undersökning” är ju helt ovetenskaplig men jag ser i alla fall ett tydligt mönster.

I valet mellan två eller flera alternativ väljer många det dyrare.

Arlas mjölk istället för ICA:s.
Arlas grädde istället för Willys Garant.
Findus frysta grönsaker istället för ICA Basic.
Santa Maria taco bröd istället för Willys Garant.

Ja, ni fattar.

Om man gör så, då kan man ju orimligen tycka att maten är för dyr, eller hur?

Bojkotten blev ju som väntat ett fiasko.
Det som verkligen kommer att göra skillnad, tror jag, det är att folk börjar välja det billigaste alternativet. Varför gör man inte det?
Varför köper folk Colgate eller Pepsodent tandkräm istället för ICA Basic eller Willys Eldorado, de är hälften så dyra.

Vad har ni för synpunkter kring detta?
Citera
2025-03-24, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Sedan flera år när jag är och handlar på de stora kedjorna, brukar jag slänga en blick och kolla vad andra konsumenter har i kundvagnen eller i korgen.
Min ”undersökning” är ju helt ovetenskaplig men jag ser i alla fall ett tydligt mönster.

Ja, ni fattar.

Det som verkligen kommer att göra skillnad, tror jag, det är att folk börjar välja det billigaste alternativet. Varför gör man inte det?
Varför köper folk Colgate eller Pepsodent tandkräm istället för ICA Basic eller Willys Eldorado, de är hälften så dyra.

Jag tänker mig att så länge folk köper energidryck, kakor och chips, lägg till Alkohol, Läsk, snus o cigg samt lite spelande på skraplotter och lotto.... Där försvinner en massa onödiga pengar.

Jag förstår att vissa människor MÅSTE unna sig allt möjligt. Livet kan inte levas annars enligt dem. Men att göra vissa godsaker själv? Har de tänkt på det? Baka bröd, göra kakor, smarriga bullar, egen glass, egen lyxmat som är många gånger bättre än vad som finns färdigt.
Då är maten i sig inte alls dyr. Den har blivit dyrare men den är för mig inte för dyr ännu... Knorrar då blanfärs kostade 129:- kilot men sen blev det ju kampanj, 79:90 jippii. 3 paket med 2,2 kilo i varje.
Citera
2025-03-24, 19:28
Avslutad
Har väl mycket med formgivning och reklam att göra.

Man ser mig veterligen aldrig ICA Basic i ICA-reklamen. Förpackningarna brukar dessutom vara sterila och utan bilder på förpackningarna. Det gör att hjärnan lättare missar de billiga produkterna i affären. En annan sak jag noterat är att ICA Basic-produkter brukar vara långt ner i hyllorna vilket ytterligare försvårar köp.

Sen finns det ju så klart dem som kört på Colgate, Stomatol etc. i årtionden och därigenom inte velat byta p.g.a vanan.
Senast redigerad av TurretWithHatch 2025-03-24 kl. 19:31.
Citera
2025-03-24, 19:31
Medlem
OM man tycker något är dyrt så beror det ofta på att man har för lite pengar kvar efter att fasta utgifter är betalda.
Citera
2025-03-24, 19:34
Medlem
Citat:

Ja, ni fattar.

Sverige har ingen självförsöjrning på mat alls.

Om folk väljer det billigaste så får vi ännu mindre matproduktion i sverige.

Hellre svensktillverkade santa maria tacobröd än euroshoppers skräp tillverkat i europa.

Billiga märken har ofta också sämre kvalitet på innehållet fast du inte märker det.

Tillex italienska maffiatomater som är giftiga för att de dumpar gifttunnor och bränner gift på sina marker vilket är väldigt vanligt i italien där det finns städer där folk får cancer och massa sjukdomar när de äter regionens mozzarella,mjölk och grönsaker mat.

De dumpar skiten till utlandet som krossade tomater,mozzarela och annat till mindre nogräknade märken och nolabel där folk är snåla och inte bryr sig vad de stoppar i kroppen eller länder där folk helt enkelt inte vet dessa saker och köper italienskt för de tror det är bra.

Tandkräm innehåller ju massa skit och de absolut billigaste kommer ibland från afrika där man har i ännu mer skit osv.

Så nä billigt är inte alltid bra.

lätt värt lite extra för bättre märken med lite kontroll.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-24 kl. 19:44.
Citera
2025-03-24, 19:46
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Har väl mycket med formgivning och reklam att göra.

Man ser mig veterligen aldrig ICA Basic i ICA-reklamen. Förpackningarna brukar dessutom vara sterila och utan bilder på förpackningarna. Det gör att hjärnan lättare missar de billiga produkterna i affären.

Sen finns det ju så klart dem som kört på Colgate, Stomatol etc. i årtionden och därigenom inte velat byta p.g.a vanan.

För några år sedan hade Maxi i min stad ställt ut jämförande ”kundvagnar” i affären. Den billigaste, där det så gott som enbart var Basic-sortimentet, var mer än 1000 kr billigare än vägen med dyraste sortimentet. Vagnen med ICA’s egna varor hamnade ungefär mittemellan.

Och det du skriver om tandkräm, det sätter fingret på ”bulls eye”. Folk handlar vanemässigt. Man är inte aktiva konsumenter.

Och för att fortsätta med tandkrämen. Colgate, Pepsodent och de andra dyr-krämerna fyller flera hyllmeter på Maxi här i stan. Basic-tandkrämen står längst ner till höger i ett litet fack. Ofta är den slut, så uppenbarligen finns det ändå folk som vill köpa den. Jag misstänker att man medvetet tar hem små volymer av den tandkrämen, för att ”tvinga” folk att köpa en dyrare.
Jag misstänker att man gör även med andra varor i Basic-sortimentet. Kvargen är ofta slut, även de frysta grönsakerna.
Citera
2025-03-24, 19:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Sverige har ingen självförsöjrning på mat alls.

Om folk väljer det billigaste så får vi ännu mindre matproduktion i sverige.

Hellre svensktillverkade santa maria tacobröd än euroshoppers skräp tillverkat i europa.

Billiga märken har ofta också sämre kvalitet på innehållet fast du inte märker det.

Tillex italienska maffiatomater som är giftiga för att de dumpar gifttunnor och bränner gift på sina marker vilket är väldigt vanligt i italien där det finns städer där folk får cancer och massa sjukdomar när de äter regionens mozzarella,mjölk och grönsaker mat.

De dumpar skiten till utlandet som krossade tomater,mozzarela och annat till mindre nogräknade märken och nolabel där folk är snåla och inte bryr sig vad de stoppar i kroppen eller länder där folk helt enkelt inte vet dessa saker och köper italienskt för de tror det är bra.

Tandkräm innehåller ju massa skit och de absolut billigaste kommer ibland från afrika där man har i ännu mer skit osv.

Så nä billigt är inte alltid bra.

lätt värt lite extra för bättre märken med lite kontroll.

Du tillhör alltså dem som inte tycker att maten är för dyr. Det är ju bra (för producenterna, grossisterna, importörerna och handlarna).

(ICA Basic tandkräm tillverkas i Tyskland.)
Citera
2025-03-24, 19:54
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Maten är inte så dyr och framförallt inte den inhemska.
Går att köpa Kalix löjrom för en bra bit under 2000 kr kilogrammet.
Om man då tänker att den långväga löjrommen från Nordamerika endast är några hundralappar billigare.
Citera
2025-03-24, 19:55
Medlem
Citat:
Du tillhör alltså dem som inte tycker att maten är för dyr. Det är ju bra (för producenterna, grossisterna, importörerna och handlarna).

Vi kan inte göra ett piss för att vi har haft så värdelösa regeringar som bojkottat rysk olja och höjt elskatter och bensinskatter till skyarna och har massa annat skit för sig som höjt våra matpriser.

Man får hel enkelt anpassa sig efter lönen.

Det går att göra tillex riktigt goda ekologiska vegetariska linsgrytor med eko ris och annat som är billigt per portion trots att det är ekologiska ingredienser.
Citera
2025-03-24, 20:23
Medlem
Ajogens avatar
Kycklinglår kostar 62kr/kg.
Ja, matpriserna har skenat så in i helvete.
Fakta matpriser.
Förändringen av pris på livsmedel per år jämfört med året innan:

2020 0,9 procent

2021 1,6 procent

2022 18,6 procent

2023 5,5 procent

2024 1,1 procent

Källa: SCB.
Citat:

Ja, ni fattar.

Citera
2025-03-24, 20:24
Medlem
Det enda jag vill ha billigare är gul och röd paprika och gurka och tomat.
Citera
2025-03-24, 20:47
Avslutad
Citat:

Har faktiskt aldrig hänt mig att varken kvargen eller ICA Basic frysta broccoli varit slut, och då handlar jag så gott som alltid söndag förmiddag. ICA Basics tandkräm har dock varit slut några gånger.

Men jag tycker faktiskt inte det är så farligt att lägga en tio kr extra på tandkrämstuben, den räcker ju rätt länge ändå. Tio kronor extra för en grönsakspåse är dock no-no.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in