Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Väte finns i vatten och väte har funktioner i kroppen, det hävdar jag tvärsäkert, eftersom det är så. Vi har redan visat den kemiska formeln för vatten, den innehåller en hel del väte, så där kan man vara tvärsäker. Väte i olika föreningar ingår i många av kroppens byggstenar, det kan vi också säga tvärsäkert.
Det betyder inte att vätgas bubblad genom vatten har någon påverkan på kroppen.

Vi har redan kommit fram till att väte bundet till syre är inte det vi pratar om i denna diskussionen.

Hurvida vätgas har några biologiska funktioner eller biologisk påverkan saknar du kunskaper och erfarenhet att uttala dig om. Vätgas lär bland annat produceras av bakterier i tarmarna.
Citera
2025-03-25, 16:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vi har redan kommit fram till att väte bundet till syre är inte det vi pratar om i denna diskussionen.

Hurvida vätgas har några biologiska funktioner eller biologisk påverkan saknar du kunskaper och erfarenhet att uttala dig om. Vätgas lär bland annat produceras av bakterier i tarmarna.
Du vet ingenting om mina kunskaper eller min erfarenhet, så killgissa inte.
Men det är ju en fingervisning att tråden ligger i just alternativ medicin och inte i medicin.

Jag tycks ju kunna mer grundskolekemi än många i tråden i alla fall.
Men det kanske är samma människor som tror natriumklorid, eller sodium chloride som de brukar kalla det, är en livsfarlig kemikalie, ungefär som diväteoxid.
Citera
2025-03-25, 18:26
Medlem
Citat:
Du vet ingenting om mina kunskaper eller min erfarenhet, så killgissa inte.
Men det är ju en fingervisning att tråden ligger i just alternativ medicin och inte i medicin.

Jag tycks ju kunna mer grundskolekemi än många i tråden i alla fall.
Men det kanske är samma människor som tror natriumklorid, eller sodium chloride som de brukar kalla det, är en livsfarlig kemikalie, ungefär som diväteoxid.

Inom (molekylär)biologi finns det miljoner samband och saker som händer. Man läser om bisarra konsigheter hela tiden som man trodde var omöjliga och som gör en förvånad.

Ett sådant påsåtående som att vätgas inte har någon funktion i kroppen så krävs det man har extremt bra på fötterna det skulle innebära att du känner till alla biologiska processer i kroppen vilket jag tvivlar på att du gör, för ingen människa gör det.
Citera
2025-03-25, 20:11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Inom (molekylär)biologi finns det miljoner samband och saker som händer. Man läser om bisarra konsigheter hela tiden som man trodde var omöjliga och som gör en förvånad.

Ett sådant påsåtående som att vätgas inte har någon funktion i kroppen så krävs det man har extremt bra på fötterna det skulle innebära att du känner till alla biologiska processer i kroppen vilket jag tvivlar på att du gör, för ingen människa gör det.
Jag har inte påstått att vätgas inte har någon funktion i kroppen, jag har påstått att om man blåser den genom vatten man sedan dricker har den ingen effekt, eftersom den lämnar vattnet.
Är bristande läsförståelse en grej för alternativare?
Citera
2025-03-25, 22:25
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att vätgas inte har någon funktion i kroppen, jag har påstått att om man blåser den genom vatten man sedan dricker har den ingen effekt, eftersom den lämnar vattnet.
Är bristande läsförståelse en grej för alternativare?

Kolsyra lämnar tydligen inte vatten så varför skulle vätgas lämna vatten.
Citera
2025-03-25, 23:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Så läsk eller öl blir inte avslagen?
Plz.
Citera
2025-03-26, 00:43
Medlem
Citat:
Så läsk eller öl blir inte avslagen?
Plz.

Den som ska konsumera detta väte-vatten inte kan få i sig något vätgas för om man väntar i en vecka så finns det inget väte kvar i vattnet.

Är detta ditt argument?

Blåser man väte i vattnet så kommer det finnas i vattnet och man kan dricka vattnet tillsammans med vätet om man inte låter det stå framme lång tid.
Citera
2025-03-26, 00:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Den som ska konsumera detta väte-vatten inte kan få i sig något vätgas för om man väntar i en vecka så finns det inget väte kvar i vattnet. Är detta ditt argument?
Nej, utan att en lättare gas än koldioxid försvinner fortare. Men jag ska inte förvirra dig med mer kemi nu.
Drick nu ditt virvlade vatten, tror du behöver det.
Citera
2025-03-26, 00:49
Medlem
Citat:
Nej, utan att en lättare gas än koldioxid försvinner fortare. Men jag ska inte förvirra dig med mer kemi nu.
Drick nu ditt virvlade vatten, tror du behöver det.

Vi kan ju alla se att du inte har några intentioner till seriös diskussion.
Citera
2025-03-26, 13:27
Medlem
makduis avatar
Varför tar all forskning så lång tid? Fördelarna med hydrogenvatten borde ju lätt kunna kollas med en ny studie på väldigt kort tid. Men jag är villig att köpa och testa när jag springer och se ifall det hjälper, den kostar ju bara 270kr trots allt och har läst många som säger att det ska va bra för tråning, leder och skinnet.
Citera
2025-04-28, 18:26
Medlem
Odovacers avatar
Citat:

Tabelldata visar att CO2 löser sig i hygglig mängd i vatten men inte väte. Så ren empiri visar att det är så:
https://www.wiredchemist.com/chemistry/data/solubilities-gases

CO2 bildar kolsyra när det löser sig i vatten:
CO2 + H2O -> H2CO3.
Detta borde bidra en hel del till den goda uppbindningen.
Citera
2025-04-28, 18:30
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Varför tar all forskning så lång tid? Fördelarna med hydrogenvatten borde ju lätt kunna kollas med en ny studie på väldigt kort tid. Men jag är villig att köpa och testa när jag springer och se ifall det hjälper, den kostar ju bara 270kr trots allt och har läst många som säger att det ska va bra för tråning, leder och skinnet.
Wow du har absolut ingen aning om hur man gör kliniska studier och vad som krävs för att få ett acceptabelt underlag. Du lever i en värld fjärran från modern medicinsk vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in