Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Nu har du anklagat mig för "okunnighet" två gånger, din lilla fitta. Jag är inte okunnig. Jag är född på sjuttiotalet. Mina föräldrar jobbade inom folkbildningen, och jag har god insyn hur det politiska livet såg ut på 60- och 70-talet. Era små skitföreläsningar förändrade ingenting. Ni blev tilldelade lämpliga ämnen, sedan gick ni hem och kände er jättesmarta. Duktig hund.
Är du född på 70-talet är du ju nästan per definition okunnig om ämnet, såvida du inte gjort omfattande studier runt just det.
Hur Sverige fungerade var väldigt olika, mycket mycket mer olika än vad det blev på 70-talet när bättre ekonomi, grundskolan och TV spred samma medieinnehåll. På landsbygden var första maj mer dagen då byalagen hade sitt gille (månghundraårig tradition), medan det i orter med industri var förstamaj-tåg arrangerade av arbetarrörelsen.
Vad vet du om hur det var att leva med folkskola, jobb halva lördagen, utedass, trådradio? Hur täckningen av dagstidningar med olika politisk inriktning såg ut sett över landet? Motsättningen mellan bonderörelsen och arbetarrörelsen, inte minst i norra Sverige (delvis beskriven i Björn Elmbrants biografi över Torbjörn Fälldin)?
Du blandar ihop föreläsningsföreningar med studieförbund (varav vissa hade kopplingar till politiska partier, andra inte). Många av de som vidareutbildade sig läste till gymnasieingenjörer på t ex Hermods, eller kanske ville lära sig ett främmande språk för jobbet eller för utlandsresor.