Citat:
Ursprungligen postat av
Tråknick
Detta är ett tankeexperiment som slog mig häromveckan.
Vad är det för djur vi äter som starkast symboliserar hur långt mänskligheten kommit som ras?
Jag vill mena att alla djur som lever på land eller flyger i luften går bort. Vi har länge kunnat ha ihjäl dessa för att få mat, eller för skojs skull. Vi har också länge kunnat avla fram djur med vissa egenskaper för att få mer, eller godare mat, exempel på detta är belgian blue eller Waguy-kött.
Såklart gäller samma sak, de djur som lever i vatten. Det finns inget djur på vår jord som människan inte kan slå ihjäl och äta upp. Vi har haft ihäl stora valar så länge vi haft större segelfartyg.
Vilket är då djuret som definierar skapelsens krona hittils när det kommer till animal föda? Jo, det är enligt mig, nordhavsräkan.
Det är få av oss som inte älskar en räksmörgås och orsaken till att vi kan njuta av en sådan är att vi har möjlighet att utnyttja finmaskigt, stryktåligt nät (i trålform) och har fartyg som kan dra dessa genom havet. Utan dessa tekniska landvinningar hade vi aldrig kunnat äta räkmackor.
Har jag fel här, finns det animalisk föda som kräver större utveckling?
Valar jagades långt innan vi kunde bygga större fartyg. Räkor kan du äta genom att stoppa ner huvudet i valfri havsvik.