2006-08-27, 14:05
Medlem
Kuyichis avatar
Hejsan.

Sedan en tid tillbaka (ca 6 veckor) konditionstränar jag hyffsat regelbundet. För att öka min motivation införskaffade jag en pulsklocka. Denna pulsklocka påminde mig ganska snart om något som jag egentligen vart medveten om under många år men aldrig tidigare riktigt reflekterat över - min låga vilopuls.

Min vilopuls när jag vaknar om mornarna varierar oftast mellan 40-44 slag per minut. En extremt låg vilopuls med andra ord. En puls som normalt sett endast uppmäts hos elitidrottare. Någon sådan är jag inte, inte på långa vägar. För tillfället tränar jag i och för sig hyffsat bra men min puls har alltid varit extremt låg - även under perioder då jag inte tränat alls på något år.

Det jag undrar är vad det här kan bero på och om det finns skäl att uppsöka en läkare för en undersökning kring det hela?
Citera
2006-08-27, 14:16
Medlem
Jag förstår inte problemet, Låg vilopuls är BRA. Extremt lågt är det inte, finns elitidrottare som har runt 25-30.
Citera
2006-08-27, 14:26
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Hejsan.

Sedan en tid tillbaka (ca 6 veckor) konditionstränar jag hyffsat regelbundet. För att öka min motivation införskaffade jag en pulsklocka. Denna pulsklocka påminde mig ganska snart om något som jag egentligen vart medveten om under många år men aldrig tidigare riktigt reflekterat över - min låga vilopuls.

Min vilopuls när jag vaknar om mornarna varierar oftast mellan 40-44 slag per minut. En extremt låg vilopuls med andra ord. En puls som normalt sett endast uppmäts hos elitidrottare. Någon sådan är jag inte, inte på långa vägar. För tillfället tränar jag i och för sig hyffsat bra men min puls har alltid varit extremt låg - även under perioder då jag inte tränat alls på något år.

Det jag undrar är vad det här kan bero på och om det finns skäl att uppsöka en läkare för en undersökning kring det hela?
Inget konstigt, när jag konditionstränar så ligger jag strax under 40 på morgonen utan att vara speciellt tränad.
Citera
2006-08-27, 14:28
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag förstår inte problemet, Låg vilopuls är BRA. Extremt lågt är det inte, finns elitidrottare som har runt 25-30.
när pulsen går under 30 börjar det bli jobbigt tycker jag, och blodtrycket brukar gå upp.
Citera
2006-08-27, 14:38
Medlem
Kuyichis avatar
Postade det här i ett annat forum tidigare, ett engelskt. Två läkare där tyckte att jag skulle ta kontakt med en läkare då en så pass låg vilopuls som 40 slag per minut när man inte är vältränad kan bero på andra omständigheter som inte alltid är särskilt bra.

En låg vilopuls är ju naturligtvis inte alltid positivt. Är pulsen för låg för att kroppen ska syresättas ordentligt är det knappast något positivt. Nu upplever jag inga direkta problem som kan tänkas relateras till det här (yrsel, trötthet och svimningar) men funderar ändå om det kan vara lämpligt med ett läkarbesök för att säkerställa att allt är som det ska. Det känns synnerligen aktuellt nu då jag har för avsikt att träna hårt framöver och därför vill vara säker på att jag kan träna riskfritt.
Citera
2006-08-27, 17:23
Medlem
Kvasar2000s avatar
40 är rätt lågt om man inte är ung OCH vältränad. Är den regelbunden? Det finns sjukdomar i hjärtat som kan ge låg puls och låg puls är inte alltid bra.
Citera
2006-08-27, 17:28
Medlem
poko-pekkas avatar
Jag är ung och relativt vältränad (boxare). Men även när jag bara ligger på soffan i kanske 2 månader i streck utan att lyfta en vikt eller springa en kilometer ligger vilopulsen kring 35-40..kommer jag att dö?
Citera
2006-08-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Jag är ung och relativt vältränad (boxare). Men även när jag bara ligger på soffan i kanske 2 månader i streck utan att lyfta en vikt eller springa en kilometer ligger vilopulsen kring 35-40..kommer jag att dö?

Alla dör vet du väl
Citera
2006-08-27, 17:36
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Alla dör vet du väl
ARRRGH!!!
Citera
2006-08-27, 18:52
Medlem
trooploopers avatar
Har du inga symptom är det med största sannolikhet ingen fara. Jag har på den tiden jag tränade noterat 35 som lägst i vilopuls, jag sökte ingen sjukvård.

Det man kommer göra om du söker vård är att lyssna på ditt hjärta och ta ett EKG. Det för att se om det finns några fel på hjärtat. En låg vilopuls är i sig inte sjukligt. Det finns alltså ingen anledning för dig att vara orolig om jag har förstått dtt problem rätt.
Citera
2006-08-27, 19:02
Medlem
du ska vara orolig om du känner att du inte får tillräckligt med luft, andnöd, yrsel, blå läppar med mera. Om du bara är som vanligt har du knappast något att oroa dig för.
Citera
2006-08-27, 21:11
Medlem
Kuyichis avatar
Tack för alla svar.

Tror jag hoppas över läkarbesök då trots allt såvida inget nytt inträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in