Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-24, 07:05
Medlem
Hej,

Jag hade 250 000 kr samt 320 000 kr i utdelningar under 2023 och 2024, från ett Thailändskt noterat bolag till min Thailändska bank. Jag deklarerade och betalade skatt lokalt på utdelningarna. Detta kom aldrig upp som kontrolluppgift i Sverige och jag missade att lägga på det själv. Förstod inte just då att jag var skatteskyldig i Sverige för intäkter jag hade, och beskattade för, utomlands.

Med tanke på att Thailand gick med i CRS våren 2023 så tänker jag att detta kommer komma till SKV "någon dag", så det är väl lika bra att föregripa det nu. Hur ska jag agera, tycker ni? Tack
Citera
2025-03-24, 07:33
Medlem
Rätta din deklaration. Går bra fem år bakåt.
Citera
2025-03-24, 07:51
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petejo6461
Förstod inte just då att jag var skatteskyldig i Sverige för intäkter jag hade, och beskattade för, utomlands.
Det som du är skatteskyldig i Sverige är inkomsten minus Thailändska skatten du redan betalt. Så är den lika eller större därborta då är du skyldig noll här.
Citera
2025-03-24, 11:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Du ska givetvis rätta din deklaration. Blir en dyr historia annars.
Citera
2025-03-24, 16:08
Medlem
Jag har nu räknat ut mellanskillnaden mot betald skatt i Thailand och ännu obetald skatt i Sverige (enligt verktygen på skatteverket.se). Ska korrigera dessa två år alldeles strax.

Då jag är sen, eller hur jag ska uttrycka det, så gissar jag att det blir ett påslag/sanktion här av något slag. Vad ska jag räkna med här? Tänkte försöka förekomma och ha hela summan till hands.
Citera
2025-03-24, 16:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petejo6461
Jag har nu räknat ut mellanskillnaden mot betald skatt i Thailand och ännu obetald skatt i Sverige (enligt verktygen på skatteverket.se). Ska korrigera dessa två år alldeles strax.

Då jag är sen, eller hur jag ska uttrycka det, så gissar jag att det blir ett påslag/sanktion här av något slag. Vad ska jag räkna med här? Tänkte försöka förekomma och ha hela summan till hands.
Nej, ändrar du självmant blir det inte fråga om skönsmässig eller tillägg (s.k. brunskatt). Det är bara om du utelämnar och skatteverket upptäcker det.

Se 49 kap 10 § andra punkten SFL

Kod:
10 §   Skattetillägg får inte tas ut om
   1. den oriktiga uppgiften framgår av avstämningsuppgifter som har varit tillgängliga för Skatteverket inom ett år från utgången av beskattningsåret,
   2. den uppgiftsskyldige på eget initiativ har rättat den oriktiga uppgiften eller lämnat uppgift om att skatteavdrag inte har gjorts, eller
   3. det skattebelopp som kunde ha undandragits genom felaktigheten eller passiviteten är obetydligt.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-24 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in