Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-03-23, 22:14
Medlem
Dem flesta ostar har så kallade björndjur på dem. Mikroskopiska varelser som bara går att se i mikroskop.

När du ställer fram en go ostbricka med ost och marmelad får du räkna med björndjur i både osten och marmeladen. Dem är inte farliga att äta, din magsaft bryter ner dem.
Citera
2025-03-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Osten är pastöriserad så det finns inget liv alls.
Öppnad förpackning kan naturligtvis få mögel eller annat vid lagring
--------
Sedan finns det ostar som SKALL ha ostkvalster och sådana som ofta har det som vit caprin (t ex svensk getost i tegelstensform) som är otroligt god. Där finns det vita maskar man kan se med blotta ögat som får plockas bort om man inte vill äta dem.
Pastörisering ~70° dödar inte alla organismer, inte ens kokning gör det.
Citera
2025-03-23, 23:35
Medlem
SmygerOmkrings avatar
"Ost som i övrigt har blivit angripen av or anses otjänlig och kan ha en söt mintdoft och se ut att vara täckt av fint grått damm från oren, deras skinnrester och exkrementer. Dammet kan ge upphov till allergier." https://sv.wikipedia.org/wiki/Ostor
Citera
2025-03-24, 02:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
"Ost som i övrigt har blivit angripen av or anses otjänlig och kan ha en söt mintdoft och se ut att vara täckt av fint grått damm från oren, deras skinnrester och exkrementer. Dammet kan ge upphov till allergier." https://sv.wikipedia.org/wiki/Ostor
Tycker att jag brukar se starka vällagrade ostar, cheddar och prästostar som lagrats i mer än 18 månader, som har detta karaktäristiska "damm".
Men det är snarare vitt än grått.

Har funderat förut om detta skulle vara or, eller någonting annat. Kanske någon slags kalkutsöndring?
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Då har han missförstått.
Finns dock en ost på Sicilien som innehåller fluglarver, men den får inte säljas utanför ön pga. hygienskäl.
Casu marzu heter den vidriga osten.
Citera
2025-03-24, 03:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Det måste vara en egen upplevelse vid något enskilt tillfälle?
När jag läser om den skall det vara en traditionell ost, utan några larver.
javisst, du förstod..
Pappa lagrade den i en bit lakan indränkt i whiskey tror jag, ovanför kylskåpet i sommarstugan i Hälsingland. Den luktade fasansfullt efter ett tag men det var tydligen ett sätt att utveckla smaken på.
Då såg jag vita maskar.
När jag själv beställer vit caprin från ngn handlare i Jämtland eller köper den i Stockholm så hinner den inte utveckla ngt sådant utan har en ganska mild lukt och smak.
Citera
2025-03-24, 03:19
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Pastörisering ~70° dödar inte alla organismer, inte ens kokning gör det.
Du har rätt, osten är ju inte steriliserad.
Citera
2025-03-24, 04:24
Medlem
Symptms avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Ost som innehåller stora feta levande larver, osten är tradition från Sardinien och förbjuden utanför ön hehe

https://ostbiten.se/casu-marzu/
Senast redigerad av Symptm 2025-03-24 kl. 04:38. Anledning: faktafel
Citera
2025-03-24, 08:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Det vet han knappt. Gick knappt ut grundskolan. Han menar inte kvalster utan han menar pyttesmå larver eller nåt som han fått för sig måste ingå i osttillverkning.
Han tänker antagligen på nån speciell parmesan tillverkad i Italien som de fyller med larver för att det blir en starkare smak (man äter dock inte larverna).
Citera
2025-03-24, 13:00
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
https://sciencephotogallery.com/featured/cheese-mite-clouds-hill-imaging-ltd.html

Kvalster kallade ostor.

Coolt!

En av världens äldsta bevarade böcker (den äldsta?) handlar om just detta, om jag inte minns fel. En italiensk historia om en man som hade en fix idé, som han inte kan släppa: att jorden är som en ost, och att människan har uppstått naturligt, som maskar i osten

Han kunde inte hålla snattran om sin ost-idé, och fick tillslut problem med inkvisitionen.
Citera
2025-03-24, 20:48
Medlem
Citat:
javisst, du förstod..
Pappa lagrade den i en bit lakan indränkt i whiskey tror jag, ovanför kylskåpet i sommarstugan i Hälsingland. Den luktade fasansfullt efter ett tag men det var tydligen ett sätt att utveckla smaken på.
Då såg jag vita maskar.
När jag själv beställer vit caprin från ngn handlare i Jämtland eller köper den i Stockholm så hinner den inte utveckla ngt sådant utan har en ganska mild lukt och smak.

Ah, tack!

Och han käkade den också? Smakade du? Känns ju som något gått fel liksom.

(Är svag för ost, och även om jag inte är någon expert har jag läst och förhört mig rätt mycket om hemmalagring, men maskar/larver har jag aldrig stött på annat än den i tråden tidigare nämnda osten, men aldrig här i landet)
Citera
2025-03-24, 22:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Ah, tack!
Och han käkade den också? Smakade du? Känns ju som något gått fel liksom.
(Är svag för ost, och även om jag inte är någon expert har jag läst och förhört mig rätt mycket om hemmalagring, men maskar/larver har jag aldrig stött på annat än den i tråden tidigare nämnda osten, men aldrig här i landet)
Jo den var ju god, men luktade ju f*n, men det gör ju några andra mer vanliga ostar också
Köp gärna vit caprin ngn gång när du vill lyxa till det, på nätet eller i specialbutiker.
Jag köper väl bara en gång per år ca
--------------
Vit Caprin = svensk getost, halvhård till hård, mildare smak, ingen vitmögelyta.
Chèvre = fransk getost, mjuk och krämig, mer syrlig, har vitmögelyta; den du ser överallt i kyldiskarna
Citera
2025-03-24, 22:07
Medlem
Citat:
Jo den var ju god, men luktade ju f*n, men det gör ju några andra mer vanliga ostar också
Köp gärna vit caprin ngn gång när du vill lyxa till det, på nätet eller i specialbutiker.
Jag köper väl bara en gång per år ca
--------------
Vit Caprin = svensk getost, halvhård till hård, mildare smak, ingen vitmögelyta.
Chèvre = fransk getost, mjuk och krämig, mer syrlig, har vitmögelyta; den du ser överallt i kyldiskarna

Lovar att testa och återkomma! Har antagligen redan ätit men minns inte, spenderar en del tid i Jämtland.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in