2025-03-23, 13:29
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
När jag skriver ut från PDF av dokument som skannats in får jag en ram längst ut av pappret som är vitt (rent papper) medan själva utskriftsytan får en svagt grå bakgrund. (svårt att förklara)
Som att dokumentet har skulle ha en svag bakgrund.
Skriver jag däremot ut från tex Word är allt som det ska vara med helt vitt papper och bara själva texten.

Det är väldigt störande med ramen, samt att om pappret i sig behöver kopieras igen så blir det mörkare för varje gång.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Citera
2025-03-23, 13:51
Medlem
BackToHegels avatar
Fotar du något vitt så kommer det att se lite grått ut. I din ordbehandlare finns naturligtvis inte problemet eftersom det vita verkligen är vitt och ingen avbildad yta.

Din PDF är en bild. Problemet kanske kan lösas antingen genom ett filter av något slag, så att ljusgrått ignoreras vid en utskrift. Eller genom OCR eller något sånt så att din PDF omvandlas från en bild till text.
Citera
2025-03-23, 13:53
Medlem
Du får kolla i utskriftsinställningarna för programmet du använder om du kan hitta något om marginaler.
Citera
2025-03-23, 14:10
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Fotar du något vitt så kommer det att se lite grått ut. I din ordbehandlare finns naturligtvis inte problemet eftersom det vita verkligen är vitt och ingen avbildad yta.

Din PDF är en bild. Problemet kanske kan lösas antingen genom ett filter av något slag, så att ljusgrått ignoreras vid en utskrift. Eller genom OCR eller något sånt så att din PDF omvandlas från en bild till text.
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Du får kolla i utskriftsinställningarna för programmet du använder om du kan hitta något om marginaler.
"ramen" som blir syns inte på skärmen utan bara på utskriften, svagt.
När jag tar ett foto av pappret med mobilen ser man ramen tydligt, mer tydligt än för ögat. Men på skärmen syns det inte alls.
https://imgur.com/a/a4UtJfH
Citera
2025-03-23, 14:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Det tror jag också, att även om det ser ut som text, är det en bild av den.
Prova om du kan markera någon text, kan du inte är det en bild.
Citera
2025-03-23, 14:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
"ramen" som blir syns inte på skärmen utan bara på utskriften, svagt.
När jag tar ett foto av pappret med mobilen ser man ramen tydligt, mer tydligt än för ögat. Men på skärmen syns det inte alls.
https://imgur.com/a/a4UtJfH
Det där fixas i första hand när man scannar dokumentet. Är det ett vanligt dokument med svart text scannar man inte i färg t.ex. Om man "gjort fel" där kan man efterbearbeta resultatet, exempelvis plocka ur bilderna ur sin PDF, bearbeta dem i ett bildprogram och sätta ihop dem till en PDF igen. Eller kanske skriva ut i ett program som erbjuder lite filtreringsmöjligheter vid utskrift.
Citera
2025-03-23, 14:35
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Det där fixas i första hand när man scannar dokumentet. Är det ett vanligt dokument med svart text scannar man inte i färg t.ex. Om man "gjort fel" där kan man efterbearbeta resultatet, exempelvis plocka ur bilderna ur sin PDF, bearbeta dem i ett bildprogram och sätta ihop dem till en PDF igen. Eller kanske skriva ut i ett program som erbjuder lite filtreringsmöjligheter vid utskrift.
Fast om det tex är ett dokument med underskrifter ska det ju inte redigeras i efterhand.
Och man vill ju skanna och skriva ut i färg så underskrifterna har sin blåa bläckskrift.
Eller tänker jag fel?
Citera
2025-03-23, 14:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Fast om det tex är ett dokument med underskrifter ska det ju inte redigeras i efterhand.
Och man vill ju skanna och skriva ut i färg så underskrifterna har sin blåa bläckskrift.
Eller tänker jag fel?
Ja, i så fall kanske man får ta att det blir en bakgrund på just detta papper. Problemet blir egentligen bara riktigt stort när man skapar kopior av kopior, mörkare varje gång som du skrev i trådstarten, så det kan man ju undvika genom att skriva ut flera ex med PDF-filen som källa.
Citera
2025-03-23, 14:46
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ja, i så fall kanske man får ta att det blir en bakgrund på just detta papper. Problemet blir egentligen bara riktigt stort när man skapar kopior av kopior, mörkare varje gång som du skrev i trådstarten, så det kan man ju undvika genom att skriva ut flera ex med PDF-filen som källa.
Det blir ju ett problem när man handskas med många dokument, och flertalet lämnas vidare och i sin tur kopieras.
Jaja, det är kanske va det är.
Citera
2025-03-23, 15:11
Medlem
kolla i utskriftsinställningarna för programmet du använder om du kan hitta något om marginaler.
Citera
2025-03-24, 12:48
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snatch01
kolla i utskriftsinställningarna för programmet du använder om du kan hitta något om marginaler.
Ska kolla.
PDF öppnas i webbläsaren.
Men även om marginalerna ändras och jag ev blir av med ramen så bör "bakgrunden" (det tonade) bli kvar.
Men man kanske inte tänker lika mycket på det om ramen försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in