2025-03-23, 11:52
Medlem
Vad menas det med nya regeln med extra kontroll om vabb? Det är min första vabb denna år 2025 3 dagar, men det skulle dubbel/ extra kontrolleras med min chef och förskolan? Kommer de ev. Kontrollera förra året också eller bara denna senaste dem kontrollerar?
Citera
2025-03-23, 11:58
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.Rswepr
Vad menas det med nya regeln med extra kontroll om vabb? Det är min första vabb denna år 2025 3 dagar, men det skulle dubbel/ extra kontrolleras med min chef och förskolan? Kommer de ev. Kontrollera förra året också eller bara denna senaste dem kontrollerar?
Förmodligen kommer de titta bakåt, det hoppas jag! Att lura sossesverige på skattepengar är ju det värsta brott som kan begås, så därför antar jag att så kommer ske...

Har du fuskat och är orolig?
Citera
2025-03-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Förmodligen kommer de titta bakåt, det hoppas jag! Att lura sossesverige på skattepengar är ju det värsta brott som kan begås, så därför antar jag att så kommer ske...

Har du fuskat och är orolig?

Nej, men denna år har jag bara vabbat en gång. Ska dem kolla bara denna året, senesta eller förra året också. Det med extra kolla med chefen kollar dem vara för sista eller allt.
Citera
2025-03-23, 12:12
Medlem
S.O.Stolps avatar
Om det finns misstanke om att någon hållit på med den här typen av bedrägeri länge går vi flera år tillbaka i tiden med våra kontrollutredningar och utreder personen, säger Peter Fausö, chef över Försäkringskassans kontrollverksamhet.

FK
Citera
2025-03-23, 12:55
Medlem
buddy99s avatar
Woah!!Vågar myndigheterna börja peta i detta!
Citera
2025-03-23, 13:16
Medlem
Studsbolls avatar
Det är med detta som med allt annat när Försäkringskassan hanterar ärenden; de gör stickprov och om de upptäcker en avvikelse så granskar de allt. Det är själva poängen: att komma åt medvetna bedrägerier.
Citera
2025-03-23, 13:33
Medlem
Just nu har FK extra kontroller av VAB så allt tar längre tid i handläggningen.

Jag tror dock inte att de kommer att börja granska bakåt i tiden om allt ser bra ut under kontrollen för perioden man ansökt om VAB för, om de inte fått in tips på att någon fuskar. Det är ändå en statlig myndighet som sagt upp typ hälften av sin personal senaste åren så de har inte obegränsat med resurser.

Nytt för i år är ju även att arbetsgivare har en skyldighet att rapportera till Skatteverket när en anställd vabbar. Så FK kontrollerar i första hand att datum för ansökan och datum för VAB hos arbetsgivaren stämmer överens. Skulle det inte stämma så gör dom förmodligen en mer grundlig utredning. Har man en slarvig arbetsgivare kan det bli lite besvärligt antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in