Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-25, 09:44
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Folk måste haft järnbrist hela tiden förr. De som bara åt sill och potatis. Vi äter bra och jag undrar om man inte nojjar för mycket om bristsjukdomar.

Jag tänkte precis samma sak, detta kan inte vara nytt. Antagligen är det ett nytt mätbeteende snarare än näringsintag.

Idag verkar det mer regel än undantag att man äter två lagade mål mat plus mellanmål. Så såg det knappast ut för några decennium sedan. Macka och fil till kvällen och med tur något annat än kålsoppa och en macka till lunch.
Citera
2025-03-25, 12:25
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Man kan helt skippa köttet, om man vill.

10 ägg per dag (550 g) + ett halvt krossat äggskal ger > 100 % RDI av mineraler Ca, Fe, I, P, Se, vitaminer A, D, E, K, B2, B9, B12 samt DHA (omega-3).

Är det för mycket? Fyra ägg räcker långt i kombination med annan mat.

Annars kan man steka upp 100 g kycklinglever för > 100 % RDI av mineraler Fe och Se, vitaminer A, B2, B9 och B12 samt fetter EPA och DHA.
Tack! Jag blev lite nyfiken nu när jag läste detta om järnbrist mm. och tänkte att det kanske skulle räcka med kött och fisk två gånger per vecka eller så för att täcka upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Det här kör jag på. 3-4 skivor per dag ger dagsbehovet. Bra att slentrianknapra i sig vid skrivbordet på jobbet som eftermiddagsfika. Jag köper det på min ICA:

https://mjalloms.se/produkter/palt-tunnbrod/
Bra tips, tack! Ska se om jag hittar det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in