2025-03-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Min var det mindre än halvtomt mot vad det brukar. Tro mig det får konsekvenser.
Så du har handlat?
2025-03-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om alla gör det. Konkurs. Eller ja de största Maxi kommer ju överleva men de får säga upp folk.

Borde ju egentligen riktas mot Maxi enbart. De små Ica-handlarna är ju ofta inga mångmiljonärer. Utöver att varför ska typ Lidl komma undan. De köper ju allra minst från svenska lantbrukare.

Många Kvantumbutiker tjänar också bra med pengar.

Min närmaste ICA Supermarket har en rörelsemarginal på 7 % föresten.

Så inte bara Maxi och Kvantum kan tjäna pengar.

Lidl har ett varumärke som signalerar att det är svenska råvaror. Dessutom så har de tex ersatt egen ketchup med Felix och egen senap med Slotts. Varför vet jag inte men att de inte har svenska varumärken. Vilken parallell planet lever du på?
2025-03-22, 20:11
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Så du har handlat?
Nej jag tittade in för att se svartfötterna.
2025-03-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och efter konkursen så odlar vi vår egna mat?
Som sagt, skillnad på ICA och ICA Maxi och Lidl är ju "matjätte" om man ser till Europa och vill vi ha utländska bolag lagom till när vi pratar om självförsörjande?

Lidl har ett varumärke som heter Matriket och lite andra varumärken som också innebär att produkten är från Sverige.

Varför anser du att det är dumt att ett utländsk bolag kan pressa priser på svenskproducerade produkter?

De har också många utländska EKO produkter som är billigare än andra kedjors utländska EKO produkter. Är det också fel?
2025-03-22, 20:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
99,9% fortsätter att handla. Det är fullt på min ICA maxi.

Samma här. Tror om det var folk som följde bojkotten så var det typ för en dag i måndags. Men blir intressant om det kommer ut några siffror om det fick någon effekt. Om det blev minus för dessa på listan borde det ju ökat ganska bra hos sådana som EKO, Pekås etc. Pekås var ju lite extra kul med när man läser inlägg om bojkotten. Att de inte var med på listan så ok att handla där. Då efter man bortsett från att de helt och hållet ägs av Coop.
2025-03-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Många Kvantumbutiker tjänar också bra med pengar.

Min närmaste ICA Supermarket har en rörelsemarginal på 7 % föresten.

Så inte bara Maxi och Kvantum kan tjäna pengar.

Lidl har ett varumärke som signalerar att det är svenska råvaror. Dessutom så har de tex ersatt egen ketchup med Felix och egen senap med Slotts. Varför vet jag inte men att de inte har svenska varumärken. Vilken parallell planet lever du på?
Felix har tillverkning i Sverige, men företaget är norskt.
Slotts tillverkas i Polen.
2025-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Men vad blir konsekvensen om alla handlar på andra kedjor förutom ica i tre veckor?
Helt hypotetisk frågeställning. Du lär inte tro på det själv ens misstänker jag. Eller har du någon egen definition på "alla"?
2025-03-22, 20:22
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Helt hypotetisk frågeställning. Du lär inte tro på det själv ens misstänker jag. Eller har du någon egen definition på "alla"?
När man säger alla iofs det här sammanhanget tror jag de flesta tänker flertalet dvs mer än hälften. Om 50% bojkottar ICA så borde det bli konsekvenser.
2025-03-22, 20:25
Medlem
Citat:
När man säger alla iofs det här sammanhanget tror jag de flesta tänker flertalet dvs mer än hälften. Om 50% bojkottar ICA så borde det bli konsekvenser.
Så när du begär ett glas med någon dryck så är det tillfyllest med att halva glaset är fyllt?

För övrigt inte troligt att 50% deltar i dylik operation, tveksamt om det blir mer än 5%. De flesta inser det meningslösa med detta.
Medlem
Tror inte folk i gemen bryr sej, vi har jobb att sköta tider att passa och ungar att natta

Men försöka går ju
3 veckor gör inte en buckla i icabutikens ekonomi
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Dessutom blir det lättare för fler att delta i bojkotten om de kan handla på andra kedjor jämfört i den som pågår just nu.
2025-03-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Felix har tillverkning i Sverige, men företaget är norskt.
Slotts tillverkas i Polen.

Felix ketchup tillverkas i Fågelmara som ligger i Blekinge. Menar du att Blekinge inte ligger i Sverige?

ALLA Felix produkter tillverkas i Sverige. Så även systermärket Mor Annas.
Vad är ditt problem med att dom har en norsk ägare?
Staten sålde av det och efter att det ägdes av Volvo som såldes det till norrmännen?
Procordia, du vet eller?

Kring Slotts har du helt rätt i att den inte tillverkas i Sverige. Men det uppfattas ändå som ett svensk varumärke. Lite som Göteborgskex som har sin tillverkning i Riga, förstår du nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in