2025-03-22, 07:29
Medlem
Så har då 5G kommit till våra trakter, men ser ingen direkt skillnad i speed, 65 mbit i nedladdning och 34 mbit i uppladdning för både 4G och 5G

enda sak som påverkas är att batteriet på mobilen töms aningen snabbare när 5G används

Vad är era erfarenheter ?
Citera
2025-03-22, 07:35
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moffey
Så har då 5G kommit till våra trakter, men ser ingen direkt skillnad i speed, 65 mbit i nedladdning och 34 mbit i uppladdning för både 4G och 5G

enda sak som påverkas är att batteriet på mobilen töms aningen snabbare när 5G används

Håller med.
5g är dock fortfarande under uppbyggnad och när alla masterna är uppe där du bor kommer du få högre hastighet än med 4g.
Jag har låst min mobil till 4g för det funkar överallt och hastigheten är mer än tillräcklig.
Citera
2025-03-22, 08:28
Medlem
Graavargs avatar
Mobilnät har en högsta teknisk hastighet, men den verkliga hastigheten bestäms av hur många användare som delar på den kapacitet som finns i stunden. Det gör dels att hastigheten varierar, dels att det ofta kan vara så att man inte får den max-hastighet man betalar för.

Begränsningen (delning av kapaciteten) gäller hela vägen genom alla flaskhalsar, i praktiken tills nättrafiken går över i det fasta nätet.

Därför är det "helt typisk" att inget ändras fast en enskild telefonmast byts ut till 5G, det är samma användare som delar på samma kapacitetsbegränsning eftersom kapacitetsbegränsningen ligger nån annanstans än i den enskilda utbytta sändaren/mottagaren. När kapaciteten i hela infrastrukturen ökar så ökar också hastigheterna ner till och upp från användaren. OM kapaciteten ökas, vilket ofta hänger avstånd till närmaste fiber-infra och på mängden användare (det är dyrt att öka den mobila kapaciteten = inte alltid lönsamt i glesbygd fast det rent tekniskt skulle vara möjligt).
Citera
2025-03-22, 10:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Eftersom du frågar körde jag bredbandskollen nu:

4G: 165/9 Mbps , 19 ms
5G: 614/32 Mbps , 14 ms
WiFi: 146/8 Mbps , 16 ms

Visst ger 5G betydligt bättre men jag ser inte något direkt behov av det.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2025-03-22 kl. 11:05.
Citera
2025-03-22, 10:56
Medlem
Citat:

5G FR1 på ungefär samma frekvensband som 4G, enbart magnitud 3-4ggr snabbare i bästa fall, dock med klart förbättrade pingtider. I mitt fall med högbelastad förort får jag ca 20/10 på 4G och 80/30 på 5G, har inget modem som stöder FR2.

5G + som kör med "FR2" (millimetervåg 24-60 GHz) är något helt annat men du måste vara frisikt och max någon kilometer från basstationen, då kan det puttra på i flera Gbps - det blir ofta utrustningen du har som är begränsningen på hastighet med detta, inte själva radiogränssnittet.
Citera
2025-03-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Håller med.
5g är dock fortfarande under uppbyggnad och när alla masterna är uppe där du bor kommer du få högre hastighet än med 4g.
Jag har låst min mobil till 4g för det funkar överallt och hastigheten är mer än tillräcklig.
Vår hemmamast var den sista som fick 5g, det är 5 km fågelvägen till de 2 masterna omkring, farten har mindre betydelse tycker jag och där räcker 4g och jag har gjort som du och låst på 4g
Citera
2025-04-21, 21:33
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem