2025-03-22, 00:29
Medlem
Tavastehuss avatar
https://evercade.co.uk/

Brittiska Blaze har haft sina Evercadekonsoler på marknaden i ett par år nu; handhållna, stationära och arkadkabinetter.

Spelen kommer på cartridge i samlingar om allt från två till över 15 titlar. Kassetterna är tematiska eller kurerade med spel från en klassisk spelutvecklare som Taito eller Team17. Dessa kostar runt 20 pund (men priserna verkar fluktuera på Amazon). Under 2025 kommer ett par SNK-kassetter vilket verkar spännande.

Man har även en budgetvariant som kallas Hyper Mega Tech som kommit i smaker som Capcom och Atari.

Jag har en Evercade Exp och några kassetter. Kan inte säga att jag spelat särskilt mycket på den, men Duke Nukem 1 gick varm ett tag. Där rörde det sig om en fantastisk uppgraderad variant som gjorde det gamla DOS-spelet väldigt spelbart.

Fokus har legat på att ge arkadspel en plattform. Man kan t ex spela i tate mode, dvs med konsolen på högkant, för en mer arkadlik upplevelse.

Jag kan tycka att Nintendo Switch förmodligen gör ett bättre jobb än Evercade, men att Evercade har en fördel i att släppa alla spel i fysisk form.

Någon här som har erfarenhet av Evercade?
Citera
2025-03-22, 08:59
Medlem
Bret-Harts avatar
Är jäkligt sugen på en, ska bli i sinom tid, mycket spel för pengarna minst sagt, ska bli spännande
Citera
2025-03-22, 11:22
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Är jäkligt sugen på en, ska bli i sinom tid, mycket spel för pengarna minst sagt, ska bli spännande
Vilken konsol har du i åtanke? Jag funderar på att sälja min Exp (”Capcompaketet”) för andrahandsvärdet här är galet högt. Och köpa en Hyper Mega Tech istället för motsvarande 750 spänn.

Vilka carts är du intresserad av?
Citera
2025-03-23, 14:07
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Vilken konsol har du i åtanke? Jag funderar på att sälja min Exp (”Capcompaketet”) för andrahandsvärdet här är galet högt. Och köpa en Hyper Mega Tech istället för motsvarande 750 spänn.

Vilka carts är du intresserad av?

Menar deras konsoll för hemmabruk inte den bärbara
Citera
2025-04-01, 12:46
Medlem
Tavastehuss avatar
Nu har SNK-carten plus två ytterligare carts med Neo Geo-spel OCH tre finfina HyperMegaTech!-bärbara (jobbigt namn) avslöjats.

Man kan förboka de senare redan nu, varav den ena, MVS-varianten, bara släpps i 3000 numrerade ex. Endast här: https://funstock.eu/

Annars brukar Amazon.co.uk vara bra för allt Evercaderelaterat.

Tycker SNK-kassetten var lite snålt tilltagen med bara sex spel, liksom Windjammers, Karnov & friends med fem.

De bärbara har 14 samt 18 spel, mycket prisvärda med andra ord.

Vilka spel ser jag fram emot? Magician Lord, Last Blade 2, Samurai Shodown, Metal Slug X… Windjammers ser skoj ut också.

Vad tycker ni?
Citera
2025-04-01, 14:04
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Nu har SNK-carten plus två ytterligare carts med Neo Geo-spel OCH tre finfina HyperMegaTech!-bärbara (jobbigt namn) avslöjats.

Man kan förboka de senare redan nu, varav den ena, MVS-varianten, bara släpps i 3000 numrerade ex. Endast här: https://funstock.eu/

Annars brukar Amazon.co.uk vara bra för allt Evercaderelaterat.

Tycker SNK-kassetten var lite snålt tilltagen med bara sex spel, liksom Windjammers, Karnov & friends med fem.

De bärbara har 14 samt 18 spel, mycket prisvärda med andra ord.

Vilka spel ser jag fram emot? Magician Lord, Last Blade 2, Samurai Shodown, Metal Slug X… Windjammers ser skoj ut också.

Vad tycker ni?

NeoGeo minns jag hade häftig grafik på sin tid. Men ack så dyra.
Citera
2025-04-02, 01:51
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
NeoGeo minns jag hade häftig grafik på sin tid. Men ack så dyra.
Ja, det var väl mest rika jänkare som hade en NeoGeo i hemmet när det begav sig.

Men det har varit betydligt enklare att spela dessa klassiker på senare år i compilations till moderna konsoler eller i officiella miniarkadkabinett.

Vissa spel håller så bra än, som Metal Slug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in