• 3
  • 4
2025-04-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Hadden ej tillgång till mätaren, ren slump att jag fick tillgång idag. Jag har drivit frågan om förbrukningen i snart två år. Men från början handlar det om att värmen ingår, men förbrukningen ökar vinterhalvåret, och följer ute temperaturen.

Har du inte kunnat få tim/dygns-värden från ditt nätbolag? Då ser man ju snabbt om något inte stämmer (lägre när man är bortrest, högre när man kör tvättmaskin/tumlare)
Citera
2025-04-18, 22:07
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du inte kunnat få tim/dygns-värden från ditt nätbolag? Då ser man ju snabbt om något inte stämmer (lägre när man är bortrest, högre när man kör tvättmaskin/tumlare)

Jag har och har fotfarande full möjlighet att se min användning ner till individuella kvartar.

I början kollade jag bara på månads användningen, och regerade först på att el användningen gick ner under sommartid. När värmen ingår i avgiften. Detta var ju dock min granne som troligen åkte hem under sommaren. Student. Tror hon har el element för hon använder 20 kWh om dagen och jag ligger mellan 3-4 kWh.

Första bostadsrätten, tidigare hyresrätt, där var elräkningen med på hyran, så såg aldrig detaljerna. Och hade bara kokvrå och ingen egen tvätt och torktumlare. Så hade ingen referens till el kostnader.

Min misstankar riktades snare imot uppvärmningen av till-luften, vilket alla våra lägenheter har. Då vi bor i en tillbyggnad med egen ventilation.

Att jag tillslut fick klart för mig att det var fel mätare va en slump.
Citera
2025-04-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Jag har och har fotfarande full möjlighet att se min användning ner till individuella kvartar.

I början kollade jag bara på månads användningen, och regerade först på att el användningen gick ner under sommartid. När värmen ingår i avgiften. Detta var ju dock min granne som troligen åkte hem under sommaren. Student. Tror hon har el element för hon använder 20 kWh om dagen och jag ligger mellan 3-4 kWh.

Första bostadsrätten, tidigare hyresrätt, där var elräkningen med på hyran, så såg aldrig detaljerna. Och hade bara kokvrå och ingen egen tvätt och torktumlare. Så hade ingen referens till el kostnader.

Min misstankar riktades snare imot uppvärmningen av till-luften, vilket alla våra lägenheter har. Då vi bor i en tillbyggnad med egen ventilation.

Att jag tillslut fick klart för mig att det var fel mätare va en slump.

Ja, 20 är högt, ligger själv på 4-5kWh per dag men då har lägenheten FTX som går på lägenhets abonnemanget.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in