• 2
  • 3
2025-03-22, 12:06
Medlem
Bara byt och fundera inte s mycket. Det r fr fan ingen spis frn 50-talet vi snackar om. Risken att nt ska "hnda" r 0%.
Citera
2025-03-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur den frra sg ut spelar ingen roll. Det r hr och nu du mste uppfylla regelverket och gra den godknd.

S r det ju, men rent praktiskt: vad r problemet om man skulle gra s? Det borde vl inte vara ngon skillnad i skerhet om man monterar p en jordad kontakt p en enhet som tidigare alltid varit ojordad och helt enkelt inte ansluter jorden?

Fungerar gr det ju, jag har gjort s flera gnger frr p gamla grejor som jag ville ha fungerande i ett jordat uttag.
Citera
2025-03-22, 12:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoleroShots
D r det allts en jordad DCL lamppropp jag ska koppla in?

Ja! TempeZZt har helt rtt

Skyddsjorden finns dr ev en orsak dvs skerhet.
Citera
2025-03-22, 14:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
S r det ju, men rent praktiskt: vad r problemet om man skulle gra s? Det borde vl inte vara ngon skillnad i skerhet om man monterar p en jordad kontakt p en enhet som tidigare alltid varit ojordad och helt enkelt inte ansluter jorden?

Fungerar gr det ju, jag har gjort s flera gnger frr p gamla grejor som jag ville ha fungerande i ett jordat uttag.

Problemet r att de ojordade delarna i lampan kan bli strmfrande vid ett fel, vilket i vrsta fall kan leda till livsfara.
Citera
2025-03-22, 14:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
D r det allts en jordad DCL lamppropp jag ska koppla in?

Svar, ja, vilket ocks Tystnad bekrftat ovan.
Citera
2025-03-22, 14:40
Medlem
SoleroShotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja! TempeZZt har helt rtt

Skyddsjorden finns dr ev en orsak dvs skerhet.

Citat:
Svar, ja, vilket ocks Tystnad bekrftat ovan.

D gr jag s. Tack fr hjlpen.
Citera
2025-03-22, 18:25
Medlem
Citat:
Problemet r att de ojordade delarna i lampan kan bli strmfrande vid ett fel, vilket i vrsta fall kan leda till livsfara.

Ok, men s r det vl om man anvnder en ojordad kontakt ocks?

Allts, jag menade: vad r skillnaden mellan att anvnda en ojordad kontakt i ett ojordat uttag kontra byta till en jordad kontakt men strunta i att koppla in jorden fr att kunna anvnda i ett jordat uttag?

r det bara fr att man inte ska tro att den r jordad fast den inte r det?
Citera
2025-03-22, 18:42
Medlem
nilsson64s avatar
Har du jordade uttag i vrigt i utrymmet? D ska det vara ett jordat takuttag du ska anvnda dig av, dvs DCL i detta fall. Annars ska du ha ett ojordat uttag. Det ska inte blandas ojordade och jordade uttag i samma utrymme. D frsvinner "skyddet" av att ett utrymme r isolerat mot jord. Detta r mycket vanligt i ldre bostder, dr oftast endast badrum och kk r skyddsjordade.

Du mste mta kontinuitet fr att bekrfta att den bortklippta gulgrna ledaren faktiskt leder ngonstans.
Citera
2025-03-23, 08:50
Moderator
Hemelektronik, ljud och bild --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2025-03-23, 09:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ok, men s r det vl om man anvnder en ojordad kontakt ocks?

Allts, jag menade: vad r skillnaden mellan att anvnda en ojordad kontakt i ett ojordat uttag kontra byta till en jordad kontakt men strunta i att koppla in jorden fr att kunna anvnda i ett jordat uttag?

r det bara fr att man inte ska tro att den r jordad fast den inte r det?

Man mste se lngre n till sjlva lampan d det hnger ihop med miljn (rummet) installationen finns. I en ojordad milj mste allt vara ojordat och i en skyddsjordad milj mste allt vara skyddsjordat. Blandat fr absolut inte frekomma av skerhetsskl.

Vad man ska tro har inget med saken att gra mer n att om en annan anvndare monterar lampan i ett annat utrymme s ska det frutsttas att den r korrekt kopplad.

Funktion r en sak och skerhet en annan. Tyvrr tnker alltfr mnga bara p det frstnmnda och stter sitt eget och andras liv p spel.
Citera
2025-03-28, 19:30
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Lampan har en symbol p takkoppen som visar ett streck som pekar nedt mot tre liggande streck. D r den vl skyddsjordad?
Det som skiljer jord-symbol frn skyddsjord-symbol r att skyddsjord ven har en ring kring jordsymbolen.

Hller med slutsatsen i trden, jordad dcl. Va bara tvungen att mstra lite.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in