• 4
  • 5
2025-03-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Försök att hänga med och även läsa på lite innan du slänger ur dig saker.

Du verkar inte ha koll på att tekniken som USA:s militär utforskar, handlar om att använda rymden som en genväg för extremt snabba transporter mellan kontinenter. Genom att skjuta upp en last i en suborbital bana kan den färdas långt snabbare än traditionella flygplan, eftersom den undviker luftmotstånd och kan ta den mest direkta vägen. I praktiken skulle detta innebära att militära styrkor eller materiel kan transporteras från en bas i USA till exempelvis en konfliktzon i Asien eller Mellanöstern på mindre än en timme.

USA behöver Starlink i krigsföring eftersom det erbjuder ett robust och störningståligt kommunikationsnätverk som är svårt att slå ut jämfört med traditionella system. I en konflikt kan fiender förstöra markbaserade nätverk genom cyberattacker eller bombningar, men Starlinks decentraliserade satellitsystem säkerställer uppkoppling för trupper, drönare och kommandocentraler även under attack. Dess framgång i Ukraina visar på vilka fördelar det har i krigsföring och hur det kan användas framöver.
Ok. Ber om ursäkt.
Jag gav dej ett otrevligt bemötande i min respons på ditt förra inlägg.

Nä detta är inget jag tror på alls.
Känns inte ens värt att diskutera detta.
Med tanke på mitt yrke så anser jag det bättre att flyga in trupp,material till ev konflikthärdar.
Blir så mycket mer kostnadseffektivt och säkrare på alla sätt.
Citera
2025-03-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Nu har Kina gjort övningar i flera omgångar, där de har omringat hela Taiwan. Flera gånger. Du kan ju kolla lite hur många fartyg USA producerar per år och jämföra det med Kina.

Kinas KUSTLINJE är längst med hela Taiwan, de har ROBOTAR, och allt de behöver i sitt egna land. Ska USA komma dit, från andra sidan jorden och stoppa Kina då alltså?

Om du kollar var USA har sina militärbaser i asien ser du att de kapslar in Kina, vilket skulle göra att de inte kan lämna fastlandet utan att bli sänkta. Just nu är det inget krig mellan USA/Taiwan och Kina så de kan operera i internationellt och kinesiskt vatten hur de vill. Inget konstigt med det.

Nu har USA en hel del battlegroups de kan skicka till området vid behov men för att sänka båtar räcker flygplan med sjömålsrobotar väl och dessa flygfält finns som sagt strategiskt placerat längs Kinas kustlinje från Sydkorea, japan, Taiwan ner till Indonesien.

Sen kan du kolla på hur avancerade de olika fartygen är och där ligger även om det skulle bli enbart sjöstrid USA bra mycket bättre till, de har ubåtar som kan slå ut varenda fartyg Kina har.
Citera
2025-03-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Om du kollar var USA har sina militärbaser i asien ser du att de kapslar in Kina, vilket skulle göra att de inte kan lämna fastlandet utan att bli sänkta. Just nu är det inget krig mellan USA/Taiwan och Kina så de kan operera i internationellt och kinesiskt vatten hur de vill. Inget konstigt med det.

Nu har USA en hel del battlegroups de kan skicka till området vid behov men för att sänka båtar räcker flygplan med sjömålsrobotar väl och dessa flygfält finns som sagt strategiskt placerat längs Kinas kustlinje från Sydkorea, japan, Taiwan ner till Indonesien.

Sen kan du kolla på hur avancerade de olika fartygen är och där ligger även om det skulle bli enbart sjöstrid USA bra mycket bättre till, de har ubåtar som kan slå ut varenda fartyg Kina har.

Dream on, säger jag bara.
Det finns inte så mycket att diskutera, ALLA med en funktionell hjärna, som läst på litegrann om ämnet förstår att USA inte har någon chans att försvara en ö som ligger utanför Kina.

Länka gärna till en EXPERT, och då menar jag inte någon SVT "expert", inom området, som säger att USA kommer att vinna denna striden.
Citera
2025-03-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Dream on, säger jag bara.
Det finns inte så mycket att diskutera, ALLA med en funktionell hjärna, som läst på litegrann om ämnet förstår att USA inte har någon chans att försvara en ö som ligger utanför Kina.

Länka gärna till en EXPERT, och då menar jag inte någon SVT "expert", inom området, som säger att USA kommer att vinna denna striden.

Jag har aldrig pratat om Taiwan, över det lilla sundet klarar såklart Kina att ta sig även om det kommer bli till enorma förluster, däremot kommer de inte kunna lämna fastlandet för att hota USA eller dess allierade om det skulle bli krig mellan dem. Det finns inte en suck i världen att de skulle klara ta sig någonstans med fartyg utan att omedelbart bli sänkta, och utan fartyg så hotar de inte USA. Kina vet att om USA sätter Kina i blockad, så kommer det bli kaos de de inte får in resurser så som mat, drivmedel, olja, energi och råvaror vilket hade fått landet att kollapsa. Kina saknar resurser inom landet för att hålla det igång och behöver importera stora delar av det som de använder till sina exporter. Jag har jobbat med Kinafrågor som konsult innan och vet väl Kinas för och nackdelar.

Varför tror du själv att USA lagt sina militärbaser i Asien där de ligger? Slumpen eller strategiskt för att kunna stoppa sin potentiellt största motståndare? Eller lägger man baserna uppe från Sydkorea, japan, ner till Indonesien och Australien längs med Kinas kust för att stoppa den stora stygga hemska och farliga ryssen?
Citera
2025-03-24, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av will242

Du får nog uppdatera dig om vem som kommer att sänka vems fartyg. Ett antal överljudsglidare mot amrisarnas skorvar, och slaget är över.
Citera
2025-03-24, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TweentyFive
Hur tänker usa exakt vinna krig mot Kina?

De förlorade senast, 1953. Befrielsearmén då och nu är inte riktigt samma sak…
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in