Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Vid just Drottningtorget/Centralstationen finns nog inga varningar, men vid andra övergångar där spårvagnar passerar och inte stannar finns det varningsljus och signal.
Allt och alla har väjningsplikt för spårvagnar, såväl fotgängare, cyklar och bilar.
Tråkigt att läsa om alla olyckor. Men jag minns en, 1988 tror jag det var. Tre kompisar (från "öarna" ?)skulle korsa spårvägen på Avenyen ungefär vid hållplatsen mellan Kristinelundsgatan och Vasagatan. En av de
tre blir påkörd och avlider kort därefter på sjukhuset.
Kanske var detta olyckan som ledde till att man satte upp räcken mellan spåren, för att hindra att folk sprang kors och tvärs över spåren, särskilt på hållplatserna.
Han som omkom var runt 20 år...Tragiskt
Minns en annan, bör ha varit 1962-63 på Linnégatan. En ung kvinna påkörd av spårvagn på väg mot Järntorget, åkte själv i ettans vagn på väg mot Högsbo/Frölundaborg. Såg den påkörda kvinnan, det såg inte bra ut, men fick aldrig reda på hur det gick.
Ambulans var på väg, och Sahlgrenska är ju relativt nära..... Hade hänt ungefär där Prinsgatan korsar Linnégatan.
Var själv 7-8 år när jag såg detta. Någon här som möjligen vet något ? (Jo, jag vet över 60 år sedan.)