2025-03-21, 21:37
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Otäckt! Vet du nåt mer om den olyckan?
Nä jag kommer faktiskt inte ihåg, vi gick på samma skola.
Citera
2025-03-21, 21:38
Medlem
Augusti 2021: Man blev påkörd och omkom på Väderilsgatan
Citera
2025-03-21, 21:58
Medlem
Hur kommer det sig att Göteborg har så många olyckor med spårvagn? Händer väl i Norrköping med men inte så vanligt tycker jag o särskilt inte att personskador o dödsfall peppar peppar...
Citera
2025-03-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse-kaka
Hur kommer det sig att Göteborg har så många olyckor med spårvagn? Händer väl i Norrköping med men inte så vanligt tycker jag o särskilt inte att personskador o dödsfall peppar peppar...
Hur många spårvagnslinjer finns det i Norrköping?
Kan läsa mig till två linjer och 30 vagnar?
Jämfört med Göteborg som har 12 linjer och nästan 300 vagnar, varav minst 150 vagnar i trafik.
Senast redigerad av Tesla83 2025-03-21 kl. 23:32.
Citera
2025-03-22, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
ja debunkade ju dom

asså va fan e du för människa? vrf skulle du ens ljuga om detta? du e typ uteliggare lr ngt
"ja debunkade"
"du vet om att spårvagnar, likt tåg, nt kan bromsa så snabbt va?"

Du har inte ens sett videon, och tror att spårvagnsförare inte kan göra misstag.

Du får sluta döma andra efter dig själv, när du skriver som en femåring och kallar andra för apa, lögnare och uteliggare mm.

Det är enkelt att debunka din debunkning när det gäller spårvagnars bromsförmåga vid hållplatser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetskenbroms

Om du någonsin hade åkt med Göteborgs spårvagnar när de tvärnitat då hade du vetat bättre.
Citera
2025-03-23, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Tråden startar med ett antal exempel på spårvagnsolyckor, varav den senaste med polisanmälan "vårdslöshet i trafik".

Misstanken om vårdslöshet i trafik gäller naturligtvis mannen som olagligen gick ut i spåret när en spårvagn nalkades. Den misstanken kommer att avskrivas, då den misstänkte är avliden. Däremot pågår en utredning om vållande till annans död, men det är av ren princip. Ingen har delgivits brottsmisstanke.

Citat:
Läs där om hur det kan komma sig att spårvagnsförare kör på fotgängare.

Det är ytterst sällsynt att någon blir påkörd av ett spårfordon av någon annan anledning än att de befann sig i spårområdet när ett tåg eller spårvagn närmade sig, vilket inte bara kan göra ont och vara dödligt utan dessutom är olagligt.

Citat:
Här finns ett antal video-exempel där föraren inte bromsar trots bil eller person framför vagnen, precis det du tycks ha svårt att förstå:
https://m.youtube.com/watch?v=Ps54PZSmNA4

Den samlingen av kända videoklipp innehåller exakt noll exempel på situationer där spårvagnsföraren kan konstateras inte göra vad vederbörande kan (varna och/eller bromsa, det är allt, spårfordon kan inte styra undan...) för att undvika olyckorna och tillbuden som de andra trafikanterna orsakar. Tvärtom visar videon klart och tydligt exempel på blockmongon vars liv, hälsa eller egendom räddas av spårvagnsförare som tvingas reagera på blockmongonas chockerande omdömeslöshet och uppenbara lagbrott.
Citera
2025-03-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, vagnarna kan köra upp till 60 km/h, men sådana självmord sker mest vid tunnlar som t.ex. den vid syriska kyrkan i Hjällbo.

Och i närheten av Östra Sjukhuset, icke att förglömma. Psykakutmottagning och särskild banvall i kombination har sina sidor...
Citera
2025-03-24, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urk.Slirind.
Misstanken om vårdslöshet i trafik gäller naturligtvis mannen som olagligen gick ut i spåret när en spårvagn nalkades. Den misstanken kommer att avskrivas, då den misstänkte är avliden. Däremot pågår en utredning om vållande till annans död, men det är av ren princip. Ingen har delgivits brottsmisstanke.

Det är ytterst sällsynt att någon blir påkörd av ett spårfordon av någon annan anledning än att de befann sig i spårområdet när ett tåg eller spårvagn närmade sig, vilket inte bara kan göra ont och vara dödligt utan dessutom är olagligt.

Den samlingen av kända videoklipp innehåller exakt noll exempel på situationer där spårvagnsföraren kan konstateras inte göra vad vederbörande kan (varna och/eller bromsa, det är allt, spårfordon kan inte styra undan...) för att undvika olyckorna och tillbuden som de andra trafikanterna orsakar. Tvärtom visar videon klart och tydligt exempel på blockmongon vars liv, hälsa eller egendom räddas av spårvagnsförare som tvingas reagera på blockmongonas chockerande omdömeslöshet och uppenbara lagbrott.
Du har rätt i att alla andra har väjningsplikt för spårbunden trafik, även gående.

Och videon var inte så bra då den inte hade några tydliga exempel på förare som inte bromsade.

Det jag diskuterade med någon annan var att han menade att jag ljög när jag skrev att jag såg en förare accelerera mot en fotgängare samtidigt som föraren tittade åt sidan och pratade med en passagere. Eftersom jag inte videofilmade och ingen olycka inträffade kan jag inte bevisa saken, men att det har inträffat att förare varit ouppmärksamma eller begått misstag går att bevisa.

https://www.bbc.com/news/uk-england-manchester-53637741

https://www.thesun.co.uk/news/2216329/croydon-tram-crash-line-video-driver-sleeping-wheel/
Citera
2025-03-24, 11:52
Medlem
Imzadis avatar
Maj 1998, vid Masthugget. Man i 60 års åldern. Dog ca en månad senare.
Citera
2025-03-24, 12:08
Medlem
Nån uppfattning om det är lokalbor eller utsocknes som förolyckas?

Jag är i göteborg någon gång per år, brukar gå av vid göteborg c och där utanför går ju lite spårvagnar

Tycker det är lite spännande med total avsaknad av varningar, känns lite som att vara i tredje världen
bara en observation, enda tecknet är egentligen rälsen i vägen
(tittar på streetview och det är små "pelare" med gula reflexer med tågsymbol i knähöjd, ingenting jag märkte när jag var där)

var med om en händelse i en annan spårvagnsstad där en person fick handgripligen dra tillbaks en annan person som höll på att gå ut när en tyst spårvagn kom i ganska hög fart

nu när jag tänker efter vet jag inte ens vem som har väjningsplikt på övergångsställen men antar att det är fotgängarna
Senast redigerad av usr1 2025-03-24 kl. 12:11.
Citera
2025-03-25, 02:35
Medlem
På 80-talet, alternativt början av 90-talet ska en pojke blivit påkörd i en av spårvagnstunnlarna i Bergsjön. Jag minns att jag hörde talas om det när jag var barn.
Någon som vet mer om den olyckan?
Citera
2025-04-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Nån uppfattning om det är lokalbor eller utsocknes som förolyckas?

Jag är i göteborg någon gång per år, brukar gå av vid göteborg c och där utanför går ju lite spårvagnar

Tycker det är lite spännande med total avsaknad av varningar, känns lite som att vara i tredje världen
bara en observation, enda tecknet är egentligen rälsen i vägen
(tittar på streetview och det är små "pelare" med gula reflexer med tågsymbol i knähöjd, ingenting jag märkte när jag var där)

var med om en händelse i en annan spårvagnsstad där en person fick handgripligen dra tillbaks en annan person som höll på att gå ut när en tyst spårvagn kom i ganska hög fart

nu när jag tänker efter vet jag inte ens vem som har väjningsplikt på övergångsställen men antar att det är fotgängarna

Vid just Drottningtorget/Centralstationen finns nog inga varningar, men vid andra övergångar där spårvagnar passerar och inte stannar finns det varningsljus och signal.
Allt och alla har väjningsplikt för spårvagnar, såväl fotgängare, cyklar och bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in