2025-03-22, 13:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du ljuger hela tiden för du har ingen källa att uppge så hållkäft.

Trams, har länkats hur många gånger som helst I tråden:
https://worldpopulationreview.com/co...ies-to-live-in

Du får tro vad du vill. Jag tror på fakta.
Citera
2025-03-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Tillbaka till trälsamhället, men istället äger staten dig, trevligt. Vad ska man med frihet till. Man kanske skulle göra det attraktivt för läkare att stanna i Sverige istället?

Amen sluta. Trälsamhället. Sluta dumma dig.
Citera
2025-03-22, 13:34
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är ju tvärt om. Rent objektivt så rankas Sverige som 4:e bästa land i värden. Länk finns i ditt inlägg ovan.

Spelar ingen roll om det är 10 eller 100 dysterkvistar som skriver i denna tråd. De kan ha alla möjliga tråkiga situationer i livet.

Fakta räknas.

Absolutnivån idag och t o m på medellång sikt är inte avgörande.

Det är själsdödande att bo i ett land där "integrationsproblemen" bara blir större och större, vindkraftsvansinnet fortsätter osv medan väljarna fortsätter rösta för mer invandring och mot en realistisk klimatpolitik.

Hellre då ett "sämre" land på väg framåt eller åtminstone ett land där man vill framåt.

Att vara "en humanitär stormakt" eller "en föregångare på klimatområdet" ger säkert tillfredsställelse bland de närmast sörjande men vi andra skiter i det.
Strax över medel borde vara vårt mål som omväxling.
Citera
2025-03-22, 14:23
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Många gör det som sina 88 days ja, inte alla. Sen är väldigt många som åker dit utbildade till olika saker. Vet flera som har blivit sponsrade av arbetsgivaren utan större problem.

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det Sverige är känt för nu är skjutningar, explosioner och invandrare från MENA.

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja det går inte att ursäkta svenskens dumhet längre. Antingen är svensken ond eller sanslöst naiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det behövs lagstiftas att nyexade läkare måste jobba minst 5 år i Sverige innan de får jobba utomlands. Det är inte rimligt med läkarbrist i ett sk välfärdsland.

Jag är läkare. Dock inte nyexad utan jobbat mååånga år i Sverige. Pluggade i Danmark och i Sverige. Villkoren för läkare i Sverige är åt helvete för det vi gör. Lönerna är skit. Vi tvingas till gestapoverksamhet att ta b peth på samtliga patienter för att sedan orosanmäla till socialtjänsten och transportstyrelsen. Årslånga av dyra provtagningar väntar för någon som råkat ta en blöt helg. Vårdnadstvister för den som har otur. Jag står inte för det här. Sen ha Muhammad till kollega som inte ens kan svenska. Men vi ska väääääärna om alla. Ja jag har studielån i Sverige som jag kommer betala av. Sakta men säkert. Det som inte fittlandet (som det blivit) Sverige kan göra är att bestämma i vart jag ska bo. Och ja, jag är en av etnisk svensk läkare som oxå planerar att fly
Senast redigerad av Leuraedinez 2025-03-22 kl. 14:39.
Citera
2025-03-22, 14:29
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Varsågod:

Är detta vad du kallar fakta?
"Top notch healthcare and low crime".
Bara där så vet vi ju alla att sanningen är precis tvärtom.
Kpo,m igen när du har något trovärdigt.

"Sweden has a strong social welfare system, providing top-notch healthcare and free education. Sweden’s social model focuses on growth, equality, freedom, and security. Sweden also provides excellent conditions for workers, such as a minimum of five weeks vacation and a government organization that supports entrepreneurs looking to start a company. Lastly, like the other Nordic countries, Sweden has very low rates of violent crime (1.14 incidents per 100,000 people) and ranks well for overall health and wellbeing."
Citera
2025-03-22, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Sverige är ett skitland numera, och det finns väl egentligen ingen anledning alls att bo kvar här. Höga skatter, höga levnadskostnader, 40 % med utländsk bakgrund (inte nödvändigtvis ett problem men spår att det nog uppfattas som det här på forumet) skyhög kriminalitet och rekordmånga skjutningar, våldtäkter, sprängningar. Dåligt väder, långa sjukvårdsköer, korrupta politiker som skor sig på skattebetalarna och ett krig som snart knackar på dörren.

En intressant anekdot i sammanhanget:

https://www.friatider.se/nu-har-fyra...andsk-bakgrund

Även forumets mest Sverigevänliga förmågor lär snart känna sig mer hemma i Minnesota än de gör här.

Du medger: ett krig som snart knackar på dörren. , vänligen förtydliga, vad menas?
Citera
2025-03-22, 16:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Är detta vad du kallar fakta?
"Top notch healthcare and low crime".
Bara där så vet vi ju alla att sanningen är precis tvärtom.
Kpo,m igen när du har något trovärdigt.

"Sweden has a strong social welfare system, providing top-notch healthcare and free education. Sweden’s social model focuses on growth, equality, freedom, and security. Sweden also provides excellent conditions for workers, such as a minimum of five weeks vacation and a government organization that supports entrepreneurs looking to start a company. Lastly, like the other Nordic countries, Sweden has very low rates of violent crime (1.14 incidents per 100,000 people) and ranks well for overall health and wellbeing."

Ja det är väl helt enkelt där ni går bort er, dysterjökarna. Ni har på något sätt fått för er att Sverige har hög brottslighet jämfört med andra länder. Till exempel har Finland betydligt fler mord per capita än Sverige. Sverige ligger fast förankrat i den lägsta fjärdedelen länder, då det kommer till våldsbrottslighet per capita.

Och ja, vi har en effektiv sjukvård i världsklass. Absolut. 95% av alla världens länder skulle vara avundsjuka. Jag vet. Men kan givetvis bli bättre.

Jag börjar förstå nu, hur man kan hamna så snett i tankeverksamheten som vissa av er har gjort. Det handlar om sk. "confirmation-bias".
Citera
2025-03-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det här var nog bland det dummaste jag läst. Sen har det inget med klimatförändringar att göra heller långsökt och korkat.

Självklart! Det är ju så mycket mer spännande att leva i en värld där man väljer att tro på det som passar ens egen agenda, istället för att låta tråkiga saker som forskning och fakta komma i vägen. Varför nöja sig med att förstå världen när man kan ha en åsikt om allt istället?
Citera
2025-03-22, 19:36
Medlem
De har såklart inte justerat för det faktum att det var förra året som Skatteverket gick igenom sina register och avregistrerade folk som lämnat för många år sen... så dra bort en 15 tusen från de siffrorna och du har runt 70 tusen som lämnade. Av dessa 70 tusen var runt 25 tusen svenskar.
Citera
2025-03-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Man kanske skall börja med att inte utbilda utländska studenter?

Beror på. Om du kommer utanför EU så får du betala utbildningen själv. Kan då ge rejäla inkomster om studenten betalar utbildningen och även kan jobba under och efter utbildningen (dock är jag medveten om att Sverige hatar folk som utbildar sig, jobbar och gör rätt för sig och därför ej ger en lätt väg att invandra genom detta sätt, liknande Kanada och Australien).

Jämför detta med att öka födelsetalen. Det tar då 18 år MINST innan personen börjar jobba heltid från födseln och kommer kosta en massa pengar fram tills dess, hundratusentals per år, medan om du tar in högutbildad arbetskraft så kan de börja jobba direkt. Men folk är simple minded thinkers så de kommer aldrig inse varför detta kan utnyttjas kraftigt för ekonomisk vinning.
Citera
2025-03-22, 22:56
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ja det är väl helt enkelt där ni går bort er, dysterjökarna. Ni har på något sätt fått för er att Sverige har hög brottslighet jämfört med andra länder. Till exempel har Finland betydligt fler mord per capita än Sverige. Sverige ligger fast förankrat i den lägsta fjärdedelen länder, då det kommer till våldsbrottslighet per capita.

Och ja, vi har en effektiv sjukvård i världsklass. Absolut. 95% av alla världens länder skulle vara avundsjuka. Jag vet. Men kan givetvis bli bättre.

Jag börjar förstå nu, hur man kan hamna så snett i tankeverksamheten som vissa av er har gjort. Det handlar om sk. "confirmation-bias".
Bara en fråga; tror du på ditt eget skitsnack? Ingen här gör det.
Citera
2025-03-23, 00:21
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Trams, har länkats hur många gånger som helst I tråden:

Du får tro vad du vill. Jag tror på fakta.

Den som skrivit om Sverige har ingen verklighetskoll alls.

Lastly, like the other Nordic countries, Sweden has very low rates of violent crime (1.14 incidents per 100,000 people)

Ska man skratta eller? du tror på detta? du lever i skogen förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in