• 7
  • 8
2025-03-21, 08:51
Medlem
TattooedFuckers avatar
Låter som mitt ex

Nä men det bästa är nog att försöka köpa mindre alkohol . Börja köp en dunk vin ( 8.5% ) och säg ni delar på den istället. Sen köpa klenare cider typ 4.5 men att ni delar på allt !

Jävligt lätt och vara medberoende!
Citera
2025-03-21, 12:07
Medlem
Kuggarns avatar
Ingen idé att du lurar dig själv genom att tro att du skulle kunna hjälpa henne med detta. Du är redan medberoende och det enda du bör göra är att lämna henne. Det går möjligtvis utför för henne men det är inte ditt ansvar. Trist men det enda rätta.
Citera
2025-03-21, 13:11
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Okej känner att jag behöver skriva av mig lite. Blev lång jävla text här, håll i hatten!

Inser mer och mer att min flickvän är alkoholist men hon vill inte sluta dricka utan vill istället ”kunna dricka normalt” bla bla bla. Detta trots att det går åt helvete varenda gång.

Vi har varit ihop i 1 och ett halvt år och hon är verkligen fantastiskt på alla sätt. Hon dricker inte till vardags utan bara till fest. Men det går verkligen åt helvete varenda gång.

Nu förra veckan skulle hon dricka lite vin hemma med en kompis. Slutade med att de sänkte typ 2-3 vinare + cider och skit varpå hon runt 6-hugget tog en taxi till BAS (alltså beroendemottagningen).

Hon har börjat normalisera ganska sjuka saker. Som att hamna på BAS, det har hänt kanske 4-5 gånger under vår relation på 1 år. Såpass att jag också nästan normaliserar det. Varenda gång hon är ute så har jag ont i magen över att hon ska skada sig, råka ut för en olycka, bli överfallen/våldtagen. Även de gångerna jag är med så är jag på helspänn för hon blir rätt mycket en annan person. Inte att hon ska vara otrogen eller nåt sånt skit. Men att hon ska råka illa ut helt enkelt!

Senaste gången vi två drack lite vin hemma så ville hon mitt i natten beställa ladd från ingenstans och verkligen ”jag kan gå iväg å ta ut stålar”. Så jag fick liksom: ”Nej vafan tagga ner nu Tony Montana nu går vi å lägger oss!”. En annan kväll slutade med att hon helt naken låg och spydde på toan samtidigt som jag fick hjälpa till för hon hade sån extrem panikattack.

Jag tycker väldigt synd om henne för hon är väldigt ärlig med att hon använder alkohol mycket för att hon var så fruktansvärt ensam och mobbad som liten/tonåring. Och hon har aldrig upplevt sig fått vara med/aldrig haft kompisar, förens hon började festa och fick då en identitet i det. Men samtidigt känner jag mig så jävla frustrerad för vi alla runt henne ser så tydligt att det är EN jävla sak som förstör precis allt!

Jag har pratat med henne, försökt vara förstående, ställt upp varenda gång jag har haft möjlighet, besökt och lämnat grejer på BAS/psyket, erbjudit mig hjälpa henne med läkarkontakt för hennes GAD/ångest, gått med henne till AA (som förövrigt jag kollade upp). Men jag får mer och mer känslan av att hon helt enkelt inte vill sluta dricka. Det är mycket ”jag tror att mina problem EGEEEEENTLIGEN handlar om nåt annat (ångest, barndom, osv) inte alkoholen i sig….”

Jag blir mer och mer arg och känner men fuck it då, om du inte vill så lämnar jag. Jag kommer inte acceptera att sånt här fortsätter att hända. Efter det svarade hon med: ”Ja men nu vet jag ju verkligen vad jag har att förlora så nu vet jag ju vad som står på spel och då…” ja då ska hon då med den infon lära sig dricka normalt eller nåt. Ja alltså vi hör ju alla hur det låter. Det låter ju inte klokt!

Jag vill bara att hon mår bra och jag ser ju att hon inte mår bra av alkohol. Och jag säger hela tiden att jag hjälper dig med vad som helst bara du vill sluta. Men det kommer alltid tillbaka till ”jag vill nog dricka liiiite” och ”om jag bara dricker öl så går det nog bättre…”

Vafan ska jag göra? Vet att det inte är mitt ansvar men är ju såklart jävligt orolig att hon spårar helt om jag lämnar henne.

Tråkig situation. Kan en intervention förändra något? För din egen skull tycker jag du ska lämna. Men det är oftare lättare sagt än gjort.
Citera
2025-03-21, 13:31
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Byt ut alkohol med valfri annan drog så kanske du hör själv hur dumt det låter. Alkoholen är i princip den tyngsta drogen som finns. Bli inte lurad för att det är lagligt. Faktum är att om du röker heroinet, så är alkohol skadligare.
Citera
2025-03-21, 13:34
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Okej känner att jag behöver skriva av mig lite. Blev lång jävla text här, håll i hatten!

Inser mer och mer att min flickvän är alkoholist men hon vill inte sluta dricka utan vill istället ”kunna dricka normalt” bla bla bla. Detta trots att det går åt helvete varenda gång.

Vi har varit ihop i 1 och ett halvt år och hon är verkligen fantastiskt på alla sätt. Hon dricker inte till vardags utan bara till fest. Men det går verkligen åt helvete varenda gång.

Nu förra veckan skulle hon dricka lite vin hemma med en kompis. Slutade med att de sänkte typ 2-3 vinare + cider och skit varpå hon runt 6-hugget tog en taxi till BAS (alltså beroendemottagningen).

Hon har börjat normalisera ganska sjuka saker. Som att hamna på BAS, det har hänt kanske 4-5 gånger under vår relation på 1 år. Såpass att jag också nästan normaliserar det. Varenda gång hon är ute så har jag ont i magen över att hon ska skada sig, råka ut för en olycka, bli överfallen/våldtagen. Även de gångerna jag är med så är jag på helspänn för hon blir rätt mycket en annan person. Inte att hon ska vara otrogen eller nåt sånt skit. Men att hon ska råka illa ut helt enkelt!

Senaste gången vi två drack lite vin hemma så ville hon mitt i natten beställa ladd från ingenstans och verkligen ”jag kan gå iväg å ta ut stålar”. Så jag fick liksom: ”Nej vafan tagga ner nu Tony Montana nu går vi å lägger oss!”. En annan kväll slutade med att hon helt naken låg och spydde på toan samtidigt som jag fick hjälpa till för hon hade sån extrem panikattack.

Jag tycker väldigt synd om henne för hon är väldigt ärlig med att hon använder alkohol mycket för att hon var så fruktansvärt ensam och mobbad som liten/tonåring. Och hon har aldrig upplevt sig fått vara med/aldrig haft kompisar, förens hon började festa och fick då en identitet i det. Men samtidigt känner jag mig så jävla frustrerad för vi alla runt henne ser så tydligt att det är EN jävla sak som förstör precis allt!

Jag har pratat med henne, försökt vara förstående, ställt upp varenda gång jag har haft möjlighet, besökt och lämnat grejer på BAS/psyket, erbjudit mig hjälpa henne med läkarkontakt för hennes GAD/ångest, gått med henne till AA (som förövrigt jag kollade upp). Men jag får mer och mer känslan av att hon helt enkelt inte vill sluta dricka. Det är mycket ”jag tror att mina problem EGEEEEENTLIGEN handlar om nåt annat (ångest, barndom, osv) inte alkoholen i sig….”

Jag blir mer och mer arg och känner men fuck it då, om du inte vill så lämnar jag. Jag kommer inte acceptera att sånt här fortsätter att hända. Efter det svarade hon med: ”Ja men nu vet jag ju verkligen vad jag har att förlora så nu vet jag ju vad som står på spel och då…” ja då ska hon då med den infon lära sig dricka normalt eller nåt. Ja alltså vi hör ju alla hur det låter. Det låter ju inte klokt!

Jag vill bara att hon mår bra och jag ser ju att hon inte mår bra av alkohol. Och jag säger hela tiden att jag hjälper dig med vad som helst bara du vill sluta. Men det kommer alltid tillbaka till ”jag vill nog dricka liiiite” och ”om jag bara dricker öl så går det nog bättre…”

Vafan ska jag göra? Vet att det inte är mitt ansvar men är ju såklart jävligt orolig att hon spårar helt om jag lämnar henne.
Tills hon inte får rätt hjälp kommer hon ursäkta sitt drickande viktigt att lokalisera om hon har problem som en diagnos och dricker någon form av självmedicinering mot det eller om hon är alkoholist och behöver bli hjälpt den vägen asså typ byt ut alkohol till lugnande tabletter mot abstinensbesvär dom är grova. Sen ta saken därifrån.

Kontakta privat vård om du har lust förklara ditt ärende om hon hittar ursäkter att dricka vidare vad ska du göra? Tycka synd om henne mer? Du blir väl klassad som "narcissten" om du lämnar en kvinna som inte kan ta hand om sig själv och inte heller med hjälp av dig kanske jag vet inte men vad mer ska du göra? Har hon en pappa ett stöd?
Senast redigerad av NapoleonLaRue 2025-03-21 kl. 13:36.
Citera
2025-03-21, 14:33
Medlem
Alltså, det är fint att du skriver att du vill ta hand om henne och så men....

Du kan inte ändra en person.
Du kan inte få henne att ta kloka beslut om hon inte själv vill.
Du kan inte få henne att inse att hon har problem med alkohol, hon behöver erkänna det för sig själv.

Och nej, från början hade hon nog inte problem med alkohol, men nu har hon ju det. Det finns något som heter "riskbeteende" - tror både du och hon kommer kunna känna hennes drickande i det. Om hon inte känner att "alkoholist" är något hon kan ta till sig, så kanske "riskbeteende" går lättare.

Sen, du måste få lämna henne om det är det du vill. Om hon super ihjäl sig för att du lämnar henne så är det ändå inte för att du lämnar henne, det är för att hon har problem med alkohol = gemene man super inte ihjäl sig när de blir lämnande av sina partners. Jag vet att det låter jävligt hårt men du behöver få höra att det är okej att lämna (vill du stanna och se om.ni kan reda ut det här, så är det också okej men sekunden du känner att du inte vill/orkar mer då får du lämna)

Lycka till!
Citera
2025-03-21, 14:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Ställ ett ultimatum. Hon slutar dricka eller så drar du. Risken är ju dock stor att det slutar med att även du måste sluta dricka. I alla fall när hon är närvarande. I alla fall till en början. Hon kommer ju i alla fall uppenbarligen inte lära sig dricka normalt. Föreslår man att man ska köpa ladd mitt i natten så ser det ju snarare ut som att hon är på väg åt andra hållet.
Citera
2025-03-21, 15:55
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Vi har varit ihop i 1 och ett halvt år och hon är verkligen fantastiskt på alla sätt.
Generalminiportion - du ska vara väldigt försiktig med dig själv och ditt liv. Det du beskriver är INTE "fantastiskt på alla sätt" utan ren katastrof. Det låter som att du saknar erfarenhet av hur livet är när det är bra när du tycker att det är okej att stå ut med den osäkerhet som det är att leva med en alkoholist och alla dennes lögner och destruktion.

En bra relation mellan två människor ska helt präglas av respekt, en högfungerande vardag där båda gör sitt bästa i hushållet och av ett absolut motstånd till att göra varandra skada. En alkoholist är oförmögen att känna respekt eller kärlek starkare till någon än till missbruket och kvar står därför en sårad och utnyttjad partner som fåfängt väntar på bättre tider. Du förtjänar väldigt mycket bättre än så.

Du ömmar för din tjej och vill henne allt det bästa men detta är en kamp som hon måste ta med sig själv och det låter som att hon är långt ifrån att göra det. Att andra har problem betyder inte att du är skyldig att också ha problemet, och här därtill ett problem som du överhuvudtaget inte kan lösa hur mycket du än försöker utan bara få ta smällar utav. Du har rätt att slippa andras problem och när de fått bukt på sig själva är de kanske välkomna tillbaka till dig.

Lämna nu. Ta hand om dig själv. Dras inte ner i hennes gyttja utan lev ett bra liv befriat från alkoholisters vidriga demoner. Du får det. Kanske kommer hon en dag nå insikten att hennes liv inte heller behöver vara så besvärligt som hon gör det, och att hon helt måste avstå alkoholen. Önskar dig precis all lycka till.
Citera
2025-03-21, 16:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Generalminiportion - du ska vara väldigt försiktig med dig själv och ditt liv. Det du beskriver är INTE "fantastiskt på alla sätt" utan ren katastrof. Det låter som att du saknar erfarenhet av hur livet är när det är bra när du tycker att det är okej att stå ut med den osäkerhet som det är att leva med en alkoholist och alla dennes lögner och destruktion.

En bra relation mellan två människor ska helt präglas av respekt, en högfungerande vardag där båda gör sitt bästa i hushållet och av ett absolut motstånd till att göra varandra skada. En alkoholist är oförmögen att känna respekt eller kärlek starkare till någon än till missbruket och kvar står därför en sårad och utnyttjad partner som fåfängt väntar på bättre tider. Du förtjänar väldigt mycket bättre än så.

Du ömmar för din tjej och vill henne allt det bästa men detta är en kamp som hon måste ta med sig själv och det låter som att hon är långt ifrån att göra det. Att andra har problem betyder inte att du är skyldig att också ha problemet, och här därtill ett problem som du överhuvudtaget inte kan lösa hur mycket du än försöker utan bara få ta smällar utav. Du har rätt att slippa andras problem och när de fått bukt på sig själva är de kanske välkomna tillbaka till dig.

Lämna nu. Ta hand om dig själv. Dras inte ner i hennes gyttja utan lev ett bra liv befriat från alkoholisters vidriga demoner. Du får det. Kanske kommer hon en dag nå insikten att hennes liv inte heller behöver vara så besvärligt som hon gör det, och att hon helt måste avstå alkoholen. Önskar dig precis all lycka till.

Så sant, jag är själv småalkis och kan ta det ur annan perspektiv och förstå. Så många kraschade förhållanden men har bara mig själv att skylla på. Hoppas Ts förstår det oxå, det går inte rädda någon som vill inte bli räddad.
Citera
2025-03-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus

Fint och bra skrivet, allt är så sant i den här texten.

Känner igen mig mycket i TS, mitt förhållande med min "problemperson" tog slut för ungefär 3 månader sen. När man är medberoende och är i det förstår man det inte själv, det är verkligen sinnessjukt, man kan inte tro det för man vet ju att den där personen bortom missbruket är världens finaste person. Men ju mer tiden går och missbruket går djupare så försvinner den mer och mer. Lögner, alltid osäkerhet och man vet aldrig vad man ska komma hem till eller vad personen är på för humör. Många sömnlösa nätter, man står där till sist och känner sig väldigt ensam i det hela och undrar hur fan kunde det bli såhär, helt plötsligt kretsar hela ens liv runt missbrukaren för att försöka hjälpa, man drar på sina egna gränser och till sist har man tappat bort sig själv.

Det känns som jag själv fått svar av många i tråden för TS situation liknar mycket den jag själv var i.
Nu efter ca 3 månader efter uppbrottet så har jag börjat hitta tillbaka till mig själv igen(går i terapi) och man förstår att det finns ett bättre liv utanför en sådan destruktiv relation.

Tack för en bra tråd och många bra svar, jag känner igen mig i så mycket!

Lycka till TS
Citera
2025-03-25, 08:30
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Får instämma med vad alla andra säger här. Hon låter inte som någon som kan lära sig hantera det.

Det är skillnad på alkis och alkis. Om det hade handlat om någon som sneade lite ibland, men för det mesta höll sig någorlunda på samma nivå som sin omgivning hade det varit en sak. Men om det verkligen alltid blir tokkaos, ja då är det nog kört.

Alltså, jag måste faktiskt ge dig stilpoäng för den där även om det är ett jävla muppsvar

Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Hon kommer aldrig någonsin” kunna dricka normalt” igen då det är en sjukdom. Den dag hon inser att hon nått ”point of no return” är chansen till tillfrisknande god. Sjukdomen är 100 % dödlig och dödsorsakerna kan vara drunkning, olyckor, störtblödning, alkoholförgiftning osv.

För många är det svårt att inse detta faktum då det är så sjukdomen fungerar. Total avhållsamhet är enda lösningen, men för många är det en skrämmande tanke.

Hjärnan kidnappas av alkohol och droger och det ena leder till det andra, ex. några benzodiazepintabletter leder till återfall i basdrogen alkohol som det verkar vara i hennes fall.

Det är en mycket svår sjukdom, försök hjälpa henne så gott du kan så att hon kan få en behandling, annars ställ ultimatum att det är flaskan eller du som gäller.

Hon är bara i början av missbruket så det kommer bli värre, sjukdomen är progressiv..
Sök info på nätet om AL-Anom för dig och AA för henne, det kanske kan hjälpa er.
Jo men det där kan säkert många känna igen sig i men på dig låter det som att det är en sanning, vilket det förstås inte är. Det där har AA hittat på och formulerat det så det ska låta slagkraftigt och lite vetenskapligt. Bra att veta att det bara är ett påhitt, tänkte jag. Det finns ingen fysisk allergi och det behöver inte vara progressivt. Finns ingen vetenskap bakom de där tokerierna. Dock kan förstås AA hjälpa några få, det råder det inget tvivel om.
Citera
2025-03-26, 14:30
Medlem
generalminiportions avatar
Shit va många svar! Tack så mycket alltihop, många bra och vettiga svar! Har varit helt jävla tok-upptagen de senaste dagarna, med jobb samt med att vara ihop med Thorsten Flink ( ).

Skämt å sido, återkommer senare ikväll med liten update, har haft helt maxat schema.

Nu ska jag iväg med en polare och dricka öl utan att behöva vara rädd för att den man umgås med helt plötsligt ballar ur och hamnar på BAS. Skönt att få lite perspektiv på min tjejs beteende!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in