Citat:
Ursprungligen postat av
Sardinbrus
Generalminiportion - du ska vara väldigt försiktig med dig själv och ditt liv. Det du beskriver är INTE "fantastiskt på alla sätt" utan ren katastrof. Det låter som att du saknar erfarenhet av hur livet är när det är bra när du tycker att det är okej att stå ut med den osäkerhet som det är att leva med en alkoholist och alla dennes lögner och destruktion.
En bra relation mellan två människor ska helt präglas av respekt, en högfungerande vardag där båda gör sitt bästa i hushållet och av ett absolut motstånd till att göra varandra skada. En alkoholist är oförmögen att känna respekt eller kärlek starkare till någon än till missbruket och kvar står därför en sårad och utnyttjad partner som fåfängt väntar på bättre tider. Du förtjänar väldigt mycket bättre än så.
Du ömmar för din tjej och vill henne allt det bästa men detta är en kamp som hon måste ta med sig själv och det låter som att hon är långt ifrån att göra det. Att andra har problem betyder inte att du är skyldig att också ha problemet, och här därtill ett problem som du överhuvudtaget inte kan lösa hur mycket du än försöker utan bara få ta smällar utav. Du har rätt att slippa andras problem och när de fått bukt på sig själva är de kanske välkomna tillbaka till dig.
Lämna nu. Ta hand om dig själv. Dras inte ner i hennes gyttja utan lev ett bra liv befriat från alkoholisters vidriga demoner. Du får det. Kanske kommer hon en dag nå insikten att hennes liv inte heller behöver vara så besvärligt som hon gör det, och att hon helt måste avstå alkoholen. Önskar dig precis all lycka till.
Fint och bra skrivet, allt är så sant i den här texten.
Känner igen mig mycket i TS, mitt förhållande med min "problemperson" tog slut för ungefär 3 månader sen. När man är medberoende och är i det förstår man det inte själv, det är verkligen sinnessjukt, man kan inte tro det för man vet ju att den där personen bortom missbruket är världens finaste person. Men ju mer tiden går och missbruket går djupare så försvinner den mer och mer. Lögner, alltid osäkerhet och man vet aldrig vad man ska komma hem till eller vad personen är på för humör. Många sömnlösa nätter, man står där till sist och känner sig väldigt ensam i det hela och undrar hur fan kunde det bli såhär, helt plötsligt kretsar hela ens liv runt missbrukaren för att försöka hjälpa, man drar på sina egna gränser och till sist har man tappat bort sig själv.
Det känns som jag själv fått svar av många i tråden för TS situation liknar mycket den jag själv var i.
Nu efter ca 3 månader efter uppbrottet så har jag börjat hitta tillbaka till mig själv igen(går i terapi) och man förstår att det finns ett bättre liv utanför en sådan destruktiv relation.
Tack för en bra tråd och många bra svar, jag känner igen mig i så mycket!
Lycka till TS