2025-03-19, 23:09
Medlem
Hej!

Jag filmar lite när jag meckar med mina bilar och mest för mig själv men tänkte att det kan vara trevligt att dela med sig på YT. Vad använder sig andra bil meckande youtubers av, tex Rainman Ray's Repairs?

Klarar mig galant med min vanliga mobil kamera men det blir svårt och jobbigt att filma med en hand samtidigt som jag meckar. För att inte tala om stora luckor när jag verkligen måste använda båda händerna så många skulle inte fatta vad som händer när stora segment saknas.

Har kikat på en del action kameror(gopro, dji action mfl) för storleken och att man kan montera dom tex på huvudet eller bröstet när jag meckar. Dessutom kan jag se vad dom ser på mobilen så det blir rätt.

Inte nog med att det är dyrare än jag trott det är även så att dessa action kameror inte har autofokus så saker närmare än ca 30cm hamnar ur fokus. Kan lösas med olika linser som tycks vara rätt svåra att få tag i för vissa kameror(för dji action 4 verkar inga finnas). Ligger jag under pallbockar så kommer jag ofta mycket närmare än 30 cm, speciellt om den sitter i pannan eller på bröstet.

Så finns det någon action kamera eller liknade med autofokus och liknade kvalité som en modern smartphone? De flesta action kameror blir dessutom totalt dominerade i mörker filmande av smartphones. Det är ett problem jag kan komma runt med mer lampor.

Så ja vilka krav har jag då:
1: Smidig
2: Enkel
3: Nästan allt jag filmar kommer vara på nära håll så om kameran har en lins där allt blir suddigt 4-5 meter bort så gör det inget om den kan filma nära.
4: Autofokus eller medföljande lins för att kunna filma nära.
5: 1080p 60 fps kommer man långt med.
6: Lätt att montera på tex gopro fästen eller liknande för huvud, bröst.
7: Budget runt 5000 kr men då ska man inte behöva köpa med 511 saker för att skiten ska vara användbar.
Citera
2025-03-24, 09:31
Medlem
Pruttgrottas avatar
För 5000 tror jag det blir svårt att hitta någon actionkamera som fyller din kravlista.
Då är det nog nästan lättare att köpa en begagnad mobiltelefon och försöka hitta fäste och linsadapter till den.

Gopro's macro lins gör att du kan få gott fokus på 11 cm men den är bara kompatibel med nyaste modellen.
Köper du den combon direkt från GoPro så landar det dock på nästan 2000kr över din budget.
Citera
2025-03-24, 22:42
Medlem
systems avatar
GoPro eller motsvarande.
Telefon för komplementerande.
Keep it simple.

Förutom att du ska ses så måste du höras.

20% video
80% audio

Jag skojar inte. Ljudet är viktigast.
Citera
2025-03-24, 22:52
Medlem
systems avatar
Om du vill köra högre (varför, då du ändå hittat din grej) så har jag två förslag.

1. Insta 360.
Du vet själv vad den kan göra.
Beg: inom budget.

2. VoiceOver
Skaffa en bra röst till dina filmer om du själv brister. Bra mikrofoner.

AI kan hjälpa dig med punkt 2.
Citera
2025-03-25, 08:44
Medlem
GoPro kostar en del vilket är förståeligt PGA namnet men de brukar dessutom ha olika stora problem, eller få dem inom kort tid.
Den mest problem fria verkar vara dji action serien.

Utöver det så har jag märkt att man nog får gå upp i de högre prisklasserna för att få de bra dessvärre. Med min budget blir det en kompromiss hur jag än vrider och vänder på det.

En kamera med "mobil kamera" kvalite skulle fungera utmärkt med brukar kosta därefter. trodde att dedikerade kameror som action kameror och motsvarande var betydligt bättre än mobil kameror. Visst är dom det på vissa saker men med ofta rätt liten marginal sen blir de totalt utklassade på andra så som zoom, mörker och macro filmning. Vissa kameror delar dessutom upp det man filmar i mindre klipp vilket verkar hel dumt, gäller ofta äldre eller billigare modeller.
Har en lite äldre mobil jag ska kika närmare på, den fungerade väldigt bra i början av min "filmnings karriär".
Vore bra om det fanns enkla program för att se vad den andra mobilen ser med min vanliga mobil då kan jag "strap it on" och se om den sitter och tittar åt rätt håll på rätt sak.

Vocie over är något jag funderat på, dels för att jag inte gillar min egna röst och dels för att det kan vara lättare att förklara när man ser filmen i efterhand.
Ja AI röster finns väl en rejäl drös av i dagsläget.

Funderar på att hålla utkik efter olika reor. Instas serie av kameror verkar kraftfulla och prickar in de mesta jag söker, nackdelen är priset.
Citera
2025-06-03, 19:18
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om du vill köra högre (varför, då du ändå hittat din grej) så har jag två förslag.

1. Insta 360.
Du vet själv vad den kan göra.
Beg: inom budget.

2. VoiceOver
Skaffa en bra röst till dina filmer om du själv brister. Bra mikrofoner.

AI kan hjälpa dig med punkt 2.

Håller absolut inte med om avslutande meningen, det är helt outhärdligt att titta på videor med AI-röst. Vill man ha återkommande tittare så är det ett dåligt tips.
Citera
2025-06-03, 20:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Håller absolut inte med om avslutande meningen, det är helt outhärdligt att titta på videor med AI-röst. Vill man ha återkommande tittare så är det ett dåligt tips.
Det är för att du hört dåliga AI-lösningar. De som är bra har du nog inte reflekterat över.
Men i stort håller jag med.
Citera
2025-06-04, 00:25
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Det är för att du hört dåliga AI-lösningar. De som är bra har du nog inte reflekterat över.
Men i stort håller jag med.

Det är kul att du imponeras av AI-röster, problemet är att även de som låter relativt naturliga fortfarande är själlösa och inte har någonting som man kan knyta an till. Jag spenderar många timmar om dagen på YouTube, men är helt allergisk mot VoiceOver kanaler som helt saknar video där man kan connecta direkt med skaparen.
Citera
2025-06-04, 00:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Blir väl ingen jättekul upplevelse av att se en video som filmats med en kamera fastsatt på kroppen. Tror mer på att bygga stabilt på basen och skaffa några olika stativ och bättre belysning.
Det är och förblir meckigt att hitta användbara kameravinklar där du inte skymmer med armarna, men förhoppningsvis är det för det mesta inte ett så stort problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in