2025-03-19, 18:47
  #1
Medlem
Så skulle Europa klara sig militärt utan USA: ”Kan göra mycket på e… | Nyhetsmorgon | TV4 & TV4 Play


https://youtu.be/iwbWQRL4I2U?si=JB63Y3MA1_6_yHPA


Så vad Tycker ni. Om USA Packar upp och drar.
Citera
2025-03-19, 18:53
  #2
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ghoko
Så skulle Europa klara sig militärt utan USA: ”Kan göra mycket på e… | Nyhetsmorgon | TV4 & TV4 Play


https://youtu.be/iwbWQRL4I2U?si=JB63Y3MA1_6_yHPA


Så vad Tycker ni. Om USA Packar upp och drar.
Hoppas verkligen att USA lämnar. Blir redig huvudvärk för EU.
Citera
2025-03-19, 19:01
  #3
Avslutad
Pappa Amerika har satt ner foten för att det är dags att börja ta hand om sig själv och likt en bortskämd snorunge så grinar Europa hur dum och orättvis han är.
Citera
2025-03-19, 20:30
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghoko
Så skulle Europa klara sig militärt utan USA: ”Kan göra mycket på e… | Nyhetsmorgon | TV4 & TV4 Play

https://youtu.be/iwbWQRL4I2U?si=JB63Y3MA1_6_yHPA
Så vad Tycker ni. Om USA Packar upp och drar.
Tycker nog det vore bra.
Vi får skaffa oss en egen beredskap och begära att USA lämnar NATO.
Vi har ju resurserna för att klara av ett krig mot Ryssland bortsett från kärnvapen.
Och ofantliga resurser att producera fler vapen på sikt jämfört med Ryssland.
Men vi har inte beredskapen - vi vet inte riktigt hur vi skall agera om Ryssland skulle anfalla Litauen t ex.
Risken är att vi inte går all in utan börjar med hot, sanktioner och understöd bara istället för en massiv insat på studs.
Den egna beredskapen och beslutsamheten utan att kolla vad USA anser!
Jag tycker vi skiter i USA nu.
Citera
2025-03-19, 20:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghoko
Så skulle Europa klara sig militärt utan USA: ”Kan göra mycket på e… | Nyhetsmorgon | TV4 & TV4 Play


https://youtu.be/iwbWQRL4I2U?si=JB63Y3MA1_6_yHPA


Så vad Tycker ni. Om USA Packar upp och drar.

Tror vi klarar oss utan USA's soldater i Europa. Meningen är att Europa rusta upp.
Citera
2025-03-20, 00:08
  #6
Medlem
Med konventionell krigföring lär Europa klara sig efter att Ryssland har brännt så mycket krut i Ukraina. De kan helt enkelt inte hålla en så bred front och avancera mer än enskilda kilometrar samtidigt som Europa har totalt luftherravälde.

Däremot innebär scenariot att Europa bör rusta upp med kärnvapen och då lär Kina-Sydkorea-Japan bjuda upp till en lustig dans inom området.
Citera
2025-03-20, 06:34
  #7
Medlem
Klas-Vegass avatar
När USA lämnar så kommer Tyskland att sluta leka miljökämpar och istället bli bäst i klassen på upprustning (tyskar är allt bäst i klassen på allt som de tar sig för men just nu leker de miljökämpar).

Sedan startar de 3e världskriget. Det är inget vi kan göra något åt. Det är helt enkelt deras natur.

KLassisisten David Victor HANsen har pratat mycket om detta.

Tyskland har inte ändrats så mycket mer än på ytan. I tyska tunnelbanor råder tex preussisk ordning.

"Ja, men det är annorlunda nu" famous last words
Citera
2025-03-20, 06:45
  #8
Medlem
Det är bra med krig. Det rensar luften och mycket kan sopas under mattan och skyllas på andra. Och stora förmögenheter kan göras i processen.
Citera
2025-03-20, 21:11
  #9
Medlem
GusFrings avatar
Utan den amerikanska säkerhetsgarantin skulle många länder behöva ompröva hela sin säkerhetspolitik. Om USA lämnar NATO, förefaller upplösning och fragmentering mest sannolikt. Framförallt eftersom Europa inte är en homogen enhet med gemensamma säkerhetsintressen. Försvarsutgifterna skulle bli en väldigt infekterad fråga dessutom. Fokus på nationella intressen och regionala allianser inom Europa vore konsekvensen.

Historia visar att europeiska försvarssamarbeten utan USAs inflytande varit mindre, skiftande och svåra att upprätthålla på lång sikt.


Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Tycker nog det vore bra.
Vi får skaffa oss en egen beredskap och begära att USA lämnar NATO.
Vi har ju resurserna för att klara av ett krig mot Ryssland bortsett från kärnvapen.
Och ofantliga resurser att producera fler vapen på sikt jämfört med Ryssland.
Men vi har inte beredskapen - vi vet inte riktigt hur vi skall agera om Ryssland skulle anfalla Litauen t ex.
Risken är att vi inte går all in utan börjar med hot, sanktioner och understöd bara istället för en massiv insat på studs.
Den egna beredskapen och beslutsamheten utan att kolla vad USA anser!
Jag tycker vi skiter i USA nu.

Finns inget enat "Europa mot Ryssland" utan USAs inflytande och finanisering.
Citera
2026-05-21, 12:20
  #10
Medlem
Det är ett återkommande och vilseledande narrativ att Europa är beroende av USA och upprepas det tillräckligt ofta blir det till en sanning som endast gynnar USA:s intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in