• 1
  • 2
2025-03-22, 10:58
Moderator
tobess avatar
Jag hller egentligen med, men andra sidan r ju detta ngot som man redan tminstone i teorin kan frhandla fram. Uppenbarligen finns det dock inget strre intresse frn arbetsgivarna att gra det. Det finns nog mnga branscher dr det skulle bli rtt svrt att pussla ihop arbetsscheman om alla arbeta olika antal timmar, vilket gissningsvis r anledningen till att man inte r s sugna p det.

Det finns ju alternativ som gr t andra hllet dr man har "0 timmars" avtal och det r helt flexibelt och vldigt mycket upp till arbetsgivaren att bestmma nr dom vill erbjuda timmar. Detta r ju sin sida inte s frdelaktigt fr arbetstagaren d det kan finnas perioder d man inte fr jobba alls.
Citera
2025-03-22, 11:37
Medlem
Prodelins avatar
Hela arbetslivet i Sverige har inte fljt utvecklingen i vrigt, man fortfarande fljer gamla traditioner och regler.

Sjlv har jag oftast har frtroende tid ven fast det str 8-17, men arbetsgivaren har svrt mta resultat annat n tid men hela arbetslivet mste frndras, bara detta med alla chefer som man ska ha p alla niver, det r vuxna mnniskor som jobbar, man behver inte chefer fr allt 2025, bara rollen chef r s frlegad idag och framfrallt kostar pengar.
Citera
2025-03-22, 17:28
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
8 timmar arbete, 8 timmar fritid, 8 timmar smn.
Egentligen r detta bullshit. En av fritidstimmarna r lunch/rast p jobben.
Resten av tiden r mestadels frberedning fr att ta sig till jobbet (frukost, hygien, med mera), pendling till jobbet, ombyte p jobbet x2, pendling hem, frbereda infr nsta arbetsdag med lunchlda och what not.
Citera
2025-03-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Egentligen r detta bullshit. En av fritidstimmarna r lunch/rast p jobben.
Resten av tiden r mestadels frberedning fr att ta sig till jobbet (frukost, hygien, med mera), pendling till jobbet, ombyte p jobbet x2, pendling hem, frbereda infr nsta arbetsdag med lunchlda och what not.

Det r sant, det frsvinner tid p lunchen och restimmarna hem och till jobbet. Ssom samhllet har utvecklats har restiden stndigt kat senaste 100 ren.

Det borde man kompensera fr s att man terigen fr 8 timmar arbete, 8 timmar fritid och 8 timmar smn.

Med andra ord, det r dags att frkorta arbetsdagen till 6 timmar + lunch och restider vilket blir ungefr 8 timmar. r medveten om att inte alla har en 30-60 min restid till jobbet.
Citera
2025-03-23, 19:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Finns inget som hindrar ngon att arbeta deltid, deltidstjnster frekommer mer eller mindre inom alla yrken. S det r bara fr dig att vlja att arbeta 25, 50 eller 75 procent om du vill. Du kan dock inte krva att en arbetsgivare ska g med p dina villkor fr som i alla andra sammanhang behver man komma verens fr att ha ett avtal.
Citera
2025-06-03, 20:05
Medlem
robi89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Om alla vljer sjlva kommer priser sttas efter vad de flesta tjnar. De som vljer att jobba mindre n de flesta kommer kunna kpa mindre n de flesta. Oavsett var normen fr lner, priser och arbetstid landar.

Ja, om de som kper mindre fortstter att frdela sina kp p samma saker som tidigare. Det r inte min tanke. Det handlar om att omfrdela sin kpkraft till mer essentiella saker och frkasta verfld.
Citera
2025-06-03, 20:13
Medlem
robi89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns inget som hindrar ngon att arbeta deltid, deltidstjnster frekommer mer eller mindre inom alla yrken. S det r bara fr dig att vlja att arbeta 25, 50 eller 75 procent om du vill. Du kan dock inte krva att en arbetsgivare ska g med p dina villkor fr som i alla andra sammanhang behver man komma verens fr att ha ett avtal.

Det r intressant. Jag anser nmligen att arbetstagare och arbetsgivare ska ha lika mycket att sga om ett avtal. Ingenting ska vara sjlvskrivet, minst av allt hur mycket av min tid jag vill slja. Det r inte s ltt dock som du beskriver. Normen r 8 timmar och den pverkar psykologiskt p mnga stt i vardagen, bde i och utanfr jobbet.
Citera
2025-06-03, 20:26
Medlem
robi89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
8 timmar arbete, 8 timmar fritid, 8 timmar smn.

Det jag alltid undrar r varfr behver folk mer fritid?

Jag ser din synvinkel p detta. Det r s mnga manipuleras till att tnka. Vad gr grannen nr han inte jobbar? Skrmmande, eller hur! vad jag menar r vad behver folk mer pengar till? Det r ett val sklart, men ska inte vara en norm som stimulerar verkonsumtion och besatthet av jmfrelser.
Citera
2025-06-04, 18:24
Medlem
Bde jag och min fru har arbetat deltid nu i snart 15r. Gr ingen nd p oss. Hos min nuvarande arbetsgivare har jag en heltidstjnst men en beviljad tjnstledighet p 25% utan slutdatum.

Nr jag diskuterar detta med kollegor/bekanta s upplever jag oftast att det r deras ovilja att g ner i ln som gr att dom inte ens kan tnka sig att frga arbetsgivaren om tjnstledighet eller deltid.
Citera
Igår, 20:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robi89
Det r intressant. Jag anser nmligen att arbetstagare och arbetsgivare ska ha lika mycket att sga om ett avtal. Ingenting ska vara sjlvskrivet, minst av allt hur mycket av min tid jag vill slja. Det r inte s ltt dock som du beskriver. Normen r 8 timmar och den pverkar psykologiskt p mnga stt i vardagen, bde i och utanfr jobbet.

Hur jmlikt en frhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare r en intressant frga. Om du som arbetstagare har en kunskap arbetsgivaren efterfrgar r det till arbetstagarens frdel, tillgng och efterfrgan. Just hur mnga timmar en arbetstagare ska arbeta skulle jag dock vilja sga r en av de enklaste saker att frhandla om och f sin vilja igenom som arbetstagare speciellt om man har ngot att erbjuda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in