• 4
  • 5
2025-03-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Om du har en plånbok med många miljoner så lär hela kusten runt Skåne passa dig bra.
Ju fler miljoner, desto svenskare och desto mer idyll och klara dagar per år.
Välkommen!

Torekov är ju annars en ort som passerat priserna för vad som är rimligt för vanliga svenskar, där det snarare är rika amerikanare odyl. som vill slå sig ner bl a för att det är billigt i deras valuta, svenska kronan är ju inte den bästa. Sedan är det en idyll följt av hyfsat bra väder, men inte lika jäkla varmt som i USA eller Rivieran. Senaste lyxvillan i Torekov gick på internationella marknaden för 67 miljoner till ett norskt par.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-03-20 kl. 08:27.
Citera
2025-03-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jag föddes i Lund. Sen bodde vi i huvudstadsregionen och min dialekt förvandlades till 08, men jag kan fortfarande skånska. Dock med FLIT, så att säga.

Tvi. Jag hade tänkt välkomna dig tillbaka till fagra stolta Skåne. Nu blev jag väldigt tveksam. On T så är den kustremsan rätt isolerad med en landsväg man aldrig kommer fram på pga små samhällen med ständiga hastighetsbegränsningar. Men fint längs kusten (skåne). Abbekås torde vara största hålan med rätt trevlig hamnkrog etc. 100% oberikat enligt uppgift
Senast redigerad av pleinsud 2025-03-20 kl. 11:42.
Citera
2025-03-20, 13:29
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pleinsud
Tvi. Jag hade tänkt välkomna dig tillbaka till fagra stolta Skåne. Nu blev jag väldigt tveksam. On T så är den kustremsan rätt isolerad med en landsväg man aldrig kommer fram på pga små samhällen med ständiga hastighetsbegränsningar. Men fint längs kusten (skåne). Abbekås torde vara största hålan med rätt trevlig hamnkrog etc. 100% oberikat enligt uppgift

Ja, många har skrivit väl om Abbekås nu.
Visste inte ens att den byn fanns.
Fan att man ska behöva leta efter sånt som var självklart decennier sedan.
Citera
2025-03-21, 21:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Ja, många har skrivit väl om Abbekås nu.
Visste inte ens att den byn fanns.
Fan att man ska behöva leta efter sånt som var självklart decennier sedan.

Jag bor i Ystad och kan garantera dig att det inte finns så mycket invandrare här.
Jag kan också garantera dig att Ystad är en närmast perfekt stad att bo i , av flera anledningar.
Staden är lagom till sin storlek, och har i princip allt du kan önska dig, allt från ett stort sjukhus till en 5 km lång väldigt fin sandstrand.
Det geografiska läget är perfekt, du har ordentliga tågförbindelser med tågavgångar till Malmö varje halvtimme dygnet runt (förutom mellan kl. 02-05) på natten och det tar 45 minuter.
Dessutom har du E65 in till Malmö med bil på knappt 40 minuter.
Och på mindre än en timme kör du från Ystad till Köpenhamn.
Eller till Tyskland på mindre än 4 timmar.
Osv,,
Ystad har även en av Sveriges absolut största hamnar med 6 till 7 tusen passagerare varje dag, och nästan 2,5 miljoner passagerare per år.
Det går nämligen konstant färjetrafik från Ystad till Bornholm och till Polen dag som natt.
Det gör att det är en konstant rörelse av folk och trafik vilket innebär att staden känns lite större eller mer trafikerad om man säger så, jämfört med andra städer i samma storlek.

En extra bonus är också att man slipper snön, vi har typ 5 dagar med snö varje vinter, denna vinter var det nog bara 2 dagar som vi hade snö.
Citera
2025-03-22, 05:55
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag bor i Ystad och kan garantera dig att det inte finns så mycket invandrare här.
Jag kan också garantera dig att Ystad är en närmast perfekt stad att bo i , av flera anledningar.
Staden är lagom till sin storlek, och har i princip allt du kan önska dig, allt från ett stort sjukhus till en 5 km lång väldigt fin sandstrand.
Det geografiska läget är perfekt, du har ordentliga tågförbindelser med tågavgångar till Malmö varje halvtimme dygnet runt (förutom mellan kl. 02-05) på natten och det tar 45 minuter.
Dessutom har du E65 in till Malmö med bil på knappt 40 minuter.
Och på mindre än en timme kör du från Ystad till Köpenhamn.
Eller till Tyskland på mindre än 4 timmar.
Osv,,
Ystad har även en av Sveriges absolut största hamnar med 6 till 7 tusen passagerare varje dag, och nästan 2,5 miljoner passagerare per år.
Det går nämligen konstant färjetrafik från Ystad till Bornholm och till Polen dag som natt.
Det gör att det är en konstant rörelse av folk och trafik vilket innebär att staden känns lite större eller mer trafikerad om man säger så, jämfört med andra städer i samma storlek.

En extra bonus är också att man slipper snön, vi har typ 5 dagar med snö varje vinter, denna vinter var det nog bara 2 dagar som vi hade snö.

Ja, som sagt, Skåne, södra speciellt har ju Sveriges bästa väder.
Till och med när det är sämst är det bäst, hehe.
21000 invånare, står det. Och man har ju sett Wallanderavsnitten.
Jag är ju 50% svartskalle via farsan (inte MENA) och i yngre dar vart jag uttråkad i svenssonhålor och ville till "balla, häftiga och roliga" ställen som Södertälje, Botkyrka och Sthlm.
Nu när jag har upplevt dessa svartskallehålor och allt vad de innebär så föredrar jag svensk idyll alla gånger. Lite svårt att ta in att Ystad inte skulle vara berikat efter att sett Lund och Landskrona, men jag ska ju inte kalla dig för lögnare, heller. Man får besöka byn nästa gång man är söderut, helt enkelt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in