2026-09-01, 12:51
Medlem
På tisdagsmorgonen inleddes hovrättsförhandlingarna mot kommunalrådet. Verkar ske bakom lykta dörrar. Ny bevisning från försvarsadvokaten och åklagaren vill ha en skarpare rubriceringen ”försök till våldtäkt”.
https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-bevisning-nar-claes-nordmarks-fall-tas-upp-i-hovratten
Citera
2026-09-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
På tisdagsmorgonen inleddes hovrättsförhandlingarna mot kommunalrådet. Verkar ske bakom lykta dörrar. Ny bevisning från försvarsadvokaten och åklagaren vill ha en skarpare rubriceringen ”försök till våldtäkt”.
https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-bevisning-nar-claes-nordmarks-fall-tas-upp-i-hovratten

Intressant att försvarsadvokaten uppträder i cerisfärgad onepiece...
Citera
2026-09-02, 20:06
Medlem
spoilers avatar
"Hovrätten för övre Norrland kommer att meddela dom om två veckor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/claes-nordmarks-ord-i-hovratten-jag-ar-oskyldig
Citera
2026-09-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Hovrätten för övre Norrland kommer att meddela dom om två veckor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/claes-nordmarks-ord-i-hovratten-jag-ar-oskyldig

Är det idag domen meddelas?
Citera
2026-09-16, 14:05
Medlem
Frias helt i hovrätten.
Citera
2026-09-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
Frias helt i hovrätten.

Där ser man. Den såg jag faktiskt inte komma, för enligt praxis brukar det vara tillräckligt med den stödbevisning som fanns.

Men det är inte lätt detta med BDSM. Det påstods ju tidigt in tråden att både BO och den åtalade varit med i en grupp i Boden med dragning kring BDSM (som en del då även hävdade hade många sossar i gruppen).

När är för mycket och när är det för lite inom BDSM?

Ena dagen; Du tog mig för löst igår jag vill bli tagen hårdare. Andra dagen; du tog mig för hårt, du har våldtagit mig.

Tragiskt fall oavsett vad som nu har hänt. Rådet till alla är väl att börja kommunicera och respektera varandra när ni har sex. Anta inte, förutsätt inte.
Citera
2026-09-16, 14:37
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/domen-claes-nordmark-frias-av-hovratten
Citat:
Efter att ha gått igenom målet friar hovrätten för övre Norrland Claes Nordmark från anklagelserna. I domen skriver rätten att de funnit både kvinnan och Nordmarks berättelse trovärdiga.

”Eftersom ord står mot ord beträffande ömsesidigheten av parternas sexuella kontakter ställs höga krav på stödbevisningen för att åtalet för försök till våldtäkt, alternativt sexuellt övergrepp eller sexuellt ofredande och misshandel, ska vara styrkt”.

https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/claes-nordmark-frias-efter-hovrattsforhandling/r0ez5zqj
Citat:
Han är ju superglad, men nu behöver han smälta det här. Det har varit jobbiga år så klart. Vår uppfattning är att han borde ha frikänts redan i tingsrätten naturligtvis. Det har tagit lång tid och det har drabbat honom hårt.

– Det här är väl ett kvitto på det Claes har berättat om ända sedan första förhöret. Att han är oskyldig. Det känns som att domstolen har tagit till sig det, säger hans advokat i hovrätten Jens Nyström.

Vidare skriver rätten att de inte anser att utredningen ger några tydliga svar på frågan om vad som hänt eller i vilken mån kontakten varit frivillig.

”Sammantaget anser hovrätten att den av åklagaren presenterade bevisningen inte är sådan att den når upp till det högt ställda beviskravet som gäller i brottmål”.
Senast redigerad av qwe67 2026-09-16 kl. 14:45.
Citera
2026-09-16, 14:44
Medlem
b00b00s avatar
Klart det är en sosse. Såklart att de frias. Vore kul att veta vilken partihöringhet som de som dömde har.
Citera
2026-09-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Där ser man. Den såg jag faktiskt inte komma, för enligt praxis brukar det vara tillräckligt med den stödbevisning som fanns.

Men det är inte lätt detta med BDSM. Det påstods ju tidigt in tråden att både BO och den åtalade varit med i en grupp i Boden med dragning kring BDSM (som en del då även hävdade hade många sossar i gruppen).

Ena dagen; Du tog mig för löst igår jag vill bli tagen hårdare. Andra dagen; du tog mig för hårt, du har våldtagit mig.

Tragiskt fall oavsett vad som nu har hänt. Rådet till alla är väl att börja kommunicera och respektera varandra när ni har sex. Anta inte, förutsätt inte.

Jasså, det också. Tar det aldrig slut på perversa politiker? Sexuell läggning borde väljarna få reda på innan det ska väljas. Sådana där morbiditeter kan skapa osynliga band som inte är till gagn för väljarna.
Citera
2026-09-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz

Jag förstår inte hur detta hänger ihop då det torde finnas prejudicerande domar högre upp där män fälls på vittnesmål från kvinnan - dessutom flera år tillbaka i tiden.

Sedan är det förvånande att rätten även kommenterar att de inte kan klargöra vad som har hänt. Detta var nämligen utgångspunkten (som inte behövde klargöras) innan kvinnor började betraktas som ofelbara. Det var en situation som ansågs kränkande eftersom försvaret drog fram olika fakta kring kvinnans kläder som pekade mot att hon faktiskt varit med på noterna.

I detta fall exempelvis finns uppgifter om att sozzen hjälpt sitt offer av med lårhöga stövlar - efter hennes eget önskemål. Detta har tydligen kvinnan också bekräftat. Längre tillbaks i tiden hade de definitivt betraktas som en invit och urholkat kvinnans trovärdighet.

Vi kanske är på väg tillbaka mot en sundare bedömning av dessa mål - men jag förstår inte hur det kan ske i en hovrätt. Samt att det är synd att det skulle ske just med sozzen som knullat sönder en hel kommun i beståndsdelar.
Citera
2026-09-16, 20:01
Moderator
blomvattnares avatar
Lade till "och friad" i rubriken.

/Mod
Citera
2026-09-16, 21:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Korruptionen lever och frodas i Sverige. En högt uppsatt politiker frias under omständigheter där mindre bemedlade och ansedda medborgare garanterat hade fällts.

I en hemlig rättegång där korrumperade domare och politiker döljer grunderna för domen och förvägrar insyn för att kunna efter vad som ses som önskvärt och godtyckligt istället för efter lag och rätt. Om det inte finns goda kontaktytor mellan Nordmark och domarna skulle det förvåna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in