2025-03-19, 09:31
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Du har det säkert fint, gödd av din ekokommunistiska präktighet, lycka till.

Ekokommunist? Jag är von Mises-anhängare och förespråkare av Laissez-Faire.

Bojkott är ett grundkriterium för att en kapitalistisk ekonomi ska fungera och Wallenberg ska bara tacka och ta emot. Det är helt i linje med kapitalismen att folk anpassar sina konsumtionsvanor enligt vad som gynnar dem själva.

Din jävla hora
Citera
2025-03-19, 09:33
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Okej men aktien har gått ner också. Hade man tagit bort utdelningen hade aktien varit sämre och ingen skulle vilja ha den.

Synd! Tror du att det är därför det är viktigt för Wallenberg att tillrättavisa de dumma konsumenterna?
Citera
2025-03-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
är wall-enberg själv en av profitörerna?

Jag tror inte det faktiskt. Investors innehav är ju till största delen industriföretag ABB, Ericsson, Atlas Copco, Wallenbergarna har inga pengar i vare sig matvarukedjor typ Coop, ICA eller Hemköp. Eller i stora livsmedelsproducenter.
Citera
2025-03-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Hur svenska matpriser ändrats jämfört med övriga EU är lite missvisande eftersom svenska matpriser var snordyra redan innan inflationen för att några stora grossister har en kartellbildning.
Snacket om att "man kan ha stordriftsfördelar och pressa priset om man är några få men stora" köper jag inte av den enkla anledningen att man helt enkelt inte gjort det.

Vi har höga matpriser i Sverige. Ost, frukt, grönt m.m. är v dyrt i jämförelse med länder mitt i Europa. Å andra sidan har vi långa transporter av mycket till Sverige och hög moms. T ex Coop har haft låga marginaler i många år. En del ICA handlare verkar i och för sig v lönsamma.
Citera
2025-03-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Synd! Tror du att det är därför det är viktigt för Wallenberg att tillrättavisa de dumma konsumenterna?

Det Wallenberg säger är korrekt. Att de själva är en del i det som har drivit upp kostnaderna och deltar i miljö-talibanismen gör honom till en hycklare. Men att påstå att 1.9 miljarder vore mycket känns knepigt när Axfood är ett stort bolag.
Några butiker/kedjor de har.

Willys/Willys Hemma
Hemköp
Axfood Snabbgross
Dagab
Eurocash
Mat.se
Middagsfrid
Tempo
Apohem
Urban Deli
Handlar'n
Bergendahls food
City gross
Citera
2025-03-19, 09:45
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballerz33
Vi har höga matpriser i Sverige. Ost, frukt, grönt m.m. är v dyrt i jämförelse med länder mitt i Europa. Å andra sidan har vi långa transporter av mycket till Sverige och hög moms. T ex Coop har haft låga marginaler i många år. En del ICA handlare verkar i och för sig v lönsamma.

Det finns en lista på Expressen (premium) hur mycket nettomarginal de olika ICA handlarna har. Kan säga att det går riktigt bra för de flesta. Mest småbutiker i glesbygden och nyöppnade stora Maxi butiker som inte drar in pengar.
Sedan har Axfood delat ut bonus till sina aktieägare eftersom de gick med rejäl vinst.

Långa transporter är bullshit! Maten är dyr i Skåne fastän den produceras här eller importeras hit.
Mycket mat produceras också i Polen, Litauern eller norra Tyskland. Ändå är den dyr redan i hamnstaden dit den anländer.
Citera
2025-03-19, 09:45
Medlem
Cameltotems avatar
Är det här så svå¨rt egentligen?

Kolla hela kedjan från frö till butik och kolla marginaler på dessa kedjor. Har de ökat så utnyttjar de en givetvis, har någon kedja enorma marginaler är det boven.

Om inköp och råvaror har ökat enormt i pris OCH ica har samma marginaler är givetvis inte de boven, dock misstänker jag ICAs marginaler är fortfarande feta och fina.
Citera
2025-03-19, 09:46
Medlem
Som referenspunkt så ligger "vinsten" på ca 2-4 kr per 100kr. Moms och avgifter ligger på ca 16 kr per 100kr. Stölder och andra brott ligger på ca 2.3kr per 100kr.

Om samtliga butiker eliminerade hela sin vinst, skulle inte en käft märka av det. Sannolikt skulle folk fortsätta anklaga butikerna för monopol och för höga vinster.
Citera
2025-03-19, 09:49
Medlem
bergsdals avatar
Faktum: Matpriser går bara upp

Geniet Wallenergare, bokstavlig miljonär: "irriterad på debatten". Men oj, inte konstigt

EU statistik ger inte en rättvis bild utom en missuppfattad bild kring den svenska situationen där länder drar ned på genomsnittet
Citera
2025-03-19, 10:05
Medlem
Karmans avatar
I grunden har han ju rätt. Butiksförsäljning av livsmedel är ingen högmarginalbransch. Den som tror det är ju fri att starta en förmodat lönsam butik i så fall. Mycket jobb är det också, slitsamt.

Jag handlade för övrigt igår i en Hemköpbutik. Fullt med folk, jag fick trängas. Såg inte röken av någon bojoktt...
Citera
2025-03-19, 10:06
Medlem
Visste inte Wallenberg höll på med lobbing, måste ha aktieinnehav..

Wallenberg har piskat upp invandringen i Sverige genom både Reinfeldt och Löven.

Med fler invandrare, låginkomsttagare, kan företagare sen lönedumpa hela samhället och låta företag plocka ut storvinster.

Sverige har lika höga matpriser om inte högre i vissa segment i jämförelse med Danmark men ca 30-35% lägre löner, högre inom vissa kategorier.

Vad pysslar Konkurrensverket med i frågan om Dagligvarunhandelns prissättningsstrategier och skeva konkurrens egentligen?

Sen avskrivningarna på varor är ett stor inkomstkälla för Dagligvsrunhandlarna därför korttidsvaror är få och endast nedsatta med 20-25%.

Bra för ICA att nu starta egen djurfoder tillverkning…
Citera
2025-03-19, 10:10
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I grunden har han ju rätt. Butiksförsäljning av livsmedel är ingen högmarginalbransch. Den som tror det är ju fri att starta en förmodat lönsam butik i så fall. Mycket jobb är det också, slitsamt.

Jag handlade för övrigt igår i en Hemköpbutik. Fullt med folk, jag fick trängas. Såg inte röken av någon bojoktt...
Det finns inte höga marginaler men när du säljer en produkt på 1 kr vinst gånger 1000, exempelvis, så tjänar du fortfarande 1000 kr. Sedan föreställ dig att det finns hundratals olika produkter som säljs i 1 kr vinst flera tusentals stycken per månad. Det blir en bra peng oavsett

När det kommer till livsmedel finns det bara ett ord, allting skalar

Man tjänar väldigt mycket pengar när du skalar vinst ur små marginaler

Nu är 1 kr vinst bara ett exempel, föreställ dig hur mycket vinstmarginal som existerar, förmodligen 5-10 kr? Eftersom matkedjor har kapital att köpa allting i bulk får företag mycket rabbat per styck enhet
Senast redigerad av bergsdal 2025-03-19 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in