2025-03-18, 17:12
Medlem
Silltunnas avatar
Överlag tycker jag att större boetter på mindre handleder ser sämre än ut mindre boetter på stora handleder. Håller ni med?
En man med kraftiga underarmar kommer undan med en typ Cartier Tank 31x24 mm, medan en smalare typ ser lite sämre ut med ett 42 mm dykarur.
Citera
2025-03-18, 17:41
Avstängd
Nej. Det enda ur, som passar för alla, såväl damer som herrar, oavsett handled, är Rolex Datejust.

En Cartier Tank på en kraftig underarm ser extremt opassande ut.
Citera
2025-03-18, 18:57
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Överlag tycker jag att större boetter på mindre handleder ser sämre än ut mindre boetter på stora handleder. Håller ni med?
En man med kraftiga underarmar kommer undan med en typ Cartier Tank 31x24 mm, medan en smalare typ ser lite sämre ut med ett 42 mm dykarur.

En klockas boett ska täcka max 75% av handledens bredd.
Större än det så börjar det se konstigt ut.
T.ex är 42mm på gränsen för stor, välj 40mm eller 38mm om möjligheten finns.
Citera
2025-03-18, 20:13
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
T.ex är 42mm på gränsen för stor, välj 40mm eller 38mm om möjligheten finns.

Ja, det beror ju på hur stor handled du har.
Min är 20 cm omkrets.
Citera
2025-03-18, 20:16
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej. Det enda ur, som passar för alla, såväl damer som herrar, oavsett handled, är Rolex Datejust.

Vad menar du angående Rolex Datejust?
Den finns ju i massor av storlekar.
Citera
2025-03-18, 20:38
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ja, det beror ju på hur stor handled du har.
Min är 20 cm omkrets.

Nu var det ett exempel där alla storlekar är individuellt. Men håller man 75% täckt som en maxgräns så är man safe på att det ser snyggt ut.

Jag har 19-19,5mm i omkrets och jag gillar 38mm och 40mm. Har en 42mm och den är på gränsen. Tack och lov köpte jag själv inte den.
Citera
2025-03-31, 18:40
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Nu var det ett exempel där alla storlekar är individuellt. Men håller man 75% täckt som en maxgräns så är man safe på att det ser snyggt ut.

Jag har 19-19,5mm i omkrets och jag gillar 38mm och 40mm. Har en 42mm och den är på gränsen. Tack och lov köpte jag själv inte den.

Allt handlar inte om diametern på boetten, minst lika viktigt är längden lug-lug.
Citera
2025-04-01, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Antar att du syftar på den klassiska och enligt mig den enda rätta Datejusten dvs 36mm. Övriga storlekar av den klockan är bedrövligt fula.

Att en Tank skulle se opassande ut på en kraftig underarm håller jag dock inte alls med om. I dagens oversize samhälle med gigantiska dykur osv är det få saker som är coolare än en liten nätt Tank på en stor arm. Gärna kombinerat med ett par operapumps

Sedan finns även Tank i några olika strl...

TS: Ja självklart ser stora klockor illa ut på små armar. De ser egentligen alltid illa ut oavsett armstorlek men som sagt än värre på tunna.

Har själv tunna armar och har en Vintage Speedmaster som är 42mm och den är tyvärr lite stor för att sitta riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in