2025-03-18, 16:57
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Jag har ett trådlöst headset, en inte jättevanlig modell med sladd mellan båda snäckorna som ansluts via bluetooth.

Hittills har anslutningen bara störts om jag går bort ifrån telefonen, vilket ju är fullt logiskt. Jag har haft headsetet i flera månader men inget har stört det.

Igår upptäckte jag dock något märkligt. Jag var på en plats som är helig för mig kan man säga - inte för att det har något med saken att göra över huvud taget, men det förklarar mitt något udda beteende i storstadsmiljö.

Jag hade musik i lurarna, och noterade att headsetet stördes ut varje gång jag kom väldigt nära mitt heliga föremål (som är stort, jag tror det är gjort av betong och eventuellt innehåller ledningar). Men inte nog med det! Störningen skedde bara då jag lade båda händerna mot betongföremålet. Mobilen låg i fickan hela tiden, både lurar och mobil hade fullt batteri.

Enbart vänster hand: ingen störning. Enbart höger hand: ingen störning. Båda händerna: tydlig störning. Ljudet stördes ut helt, varpå rösten i lurarna sa "disconnected". Så fort jag släppte händerna sa rösten "connected", trots att jag fortfarande stod lika nära föremålet med huvudet.

Så nu vill jag gärna veta mer om vad som kan störa ut ett trådlöst headset.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-03-18 kl. 17:02.
Citera
2025-03-18, 17:22
Medlem
En sändare och/eller elektrisk ström samt magnetfält kan störa ut den. Vet bilar som inte gick att starta i närheten av en olaglig sändare. Den störde ut startspärren i bilarna fastän att den var längre bort från fordonet.
Citera
2025-03-18, 17:49
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftfhtf
Militär teknik, stör sändare,säpo,polisen och privatpersoner med stör sändare.

OK. Har raderat lite info om platsen här pga wooops 🙂

Jag ska dit i morgon igen och dubbeltesta med händerna. Tyckte det var skumt att det verkade spela roll om jag hade båda händerna mot betongen, men å andra sidan: visst är väl kroppen en typ av sändare?

En människokropp leder väl energi precis som ett äpple kan användas som ett batteri, och en träpinne (slagruta) reagerar på energilinjer? Varför skulle annars sändningen blir bättre, som den blir ibland, när man går i närheten av en radio..? Och när man går bort ifrån radion blir ljudet brusigt dvs mottagningen försämras? Det måste väl betyda att kroppen fungerar som nån typ av ledning/sändare/mottagare, eller tänker jag fel nu?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-03-18 kl. 17:58.
Citera
2025-03-18, 19:01
Medlem
paerras avatar
Mikrovågsugnen kan ibland störa mina hörlurar om man står nära den den går
Citera
2025-03-19, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Tyckte det var skumt att det verkade spela roll om jag hade båda händerna mot betongen, men å andra sidan: visst är väl kroppen en typ av sändare?

En människokropp leder väl energi precis som ett äpple kan användas som ett batteri, och en träpinne (slagruta) reagerar på energilinjer? Varför skulle annars sändningen blir bättre, som den blir ibland, när man går i närheten av en radio..? Och när man går bort ifrån radion blir ljudet brusigt dvs mottagningen försämras? Det måste väl betyda att kroppen fungerar som nån typ av ledning/sändare/mottagare, eller tänker jag fel nu?

Människokroppen leder ström och kan därför fungera som en antenn. Eftersom detta gäller både sändning och mottagning, kan närvaron av en människa påverka radiosändare och radiomottagare i närheten. Om betongklumpen du nämnde innehåller metall i form av armering eller ledningar, kan du tillsammans med denna bilda en antenn med variabla egenskaper beroende på hur dina kroppsdelar är positionerade, vilket kan förklara hur bluetooth-hörlurarna kunde påverkas. Med båda händerna på betongklumpen skapar du en slags antennloop, som har andra radioegenskaper än ett antennspröt.
Citera
2025-03-19, 08:15
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Människokroppen leder ström och kan därför fungera som en antenn. Eftersom detta gäller både sändning och mottagning, kan närvaron av en människa påverka radiosändare och radiomottagare i närheten. Om betongklumpen du nämnde innehåller metall i form av armering eller ledningar, kan du tillsammans med denna bilda en antenn med variabla egenskaper beroende på hur dina kroppsdelar är positionerade, vilket kan förklara hur bluetooth-hörlurarna kunde påverkas. Med båda händerna på betongklumpen skapar du en slags antennloop, som har andra radioegenskaper än ett antennspröt.

Tack! Det var just det svaret jag sökte. Så häftigt 😃

Om du någon gång ser en människa stå och smeka /krama en stor betongklump i valfri storstad, då vet ni att det är den här kärringen ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in