2025-03-17, 20:05
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Moderator kan flytta tråden om det har hamnat fel

Enkelt förklarat. Man har återlämnat en elektronik produkt med mediafunktioner som är dysfunktionell till hårdvara - mjukvara - drivrutiner. Företaget påstår att det är normalt och funkar som det ska efter en felsökning, men går med på en reklamation att häva köpet och ge kunden återbetalning.

Avdraget består av en kabel som inte följde med (enligt svar på mail) när jag returnerade produkten och behöll kabeln lite omedvetet. Jag är helt okej med ett avdrag för kabeln på produktpaketet som har tillhörande kringutrustning som tillhör paketpriset.

Men företaget anger inte (vet inte) och tar inte reda på hur mycket avdraget kan vara eller på ett ungefär emellan ett prisintervall, pga av det baseras på försäljningspriset som gällde för köpet hur mycket kabeln kan vara värd procentiellt till det priset. Eftersom priset för produkten kan ändras såklart till ett lägre eller högre pris för andra på deras hemsida, men det är ingen bortförklaring anser jag.

Företaget har online försäljning för olika länder på länders språk och domän, men huvudkontoret ligger i Danmark

1. Har jag rätt att veta hur mycket avdraget är innan de återbetalar ? Det ska ju inte bli en överraskning kring en återbetalning överhuvudtaget på totalen

2. Finns det nån risk att de tar ut nån fler avgift ?

- Med hänvisning till : "När du handlar hos oss som konsument gäller konsumentköplagen"
De har även uttryckt sig tydligt i mailet att de konstaterat felet att produkten lider av en sämre kvalité efter felsökningen av exakt det jag anmärkt på, men de anser det som normalt och inget man kan göra nåt åt och erbjuder därför att antingen få produkten skickad tillbaka till dig eller få beloppet återbetalat. Vid val av återbetalning kommer dock ett avdrag att göras, eftersom den medföljande xxxx inte har returnerats.
Citera
2025-03-17, 20:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Tänker att 5 kap 9 § Konsumentlagen är tillämplig.

Kod:
9 §   Om endast en del av de varor som köpet avser är felaktiga, gäller konsumentens rätt till hävning enligt 8 § de felaktiga varorna. Köpet får dock hävas även i fråga om andra varor som köpet avser, om det inte skäligen kan begäras att konsumenten behåller dem.

Du har behållit sladden, och därmed fått köpet hävt avseende den produkt du återlämnat. Principiellt, om sladden ingick tillsammans med produkten, så har du rätt till hävning även avseende denna.
Enligt god affärssed ska företaget informera om hur de beräknat återbetalningen, om det inte motsvarar summan du betalade vid köp. Kan de inte lämna motivering kan ert avtal om att häva köpet ses som oskäligt enligt 36 § Avtalslagen.

Så min rekommendation är att höra av dig till företaget och be om förtydligande kring hur de beräknat återbetalningen, samt om det finns möjlighet att få återbetalning fullt ut om du återlämnar sladden som du upptäckte missade återlämnas i samband med hävningen av köpet.
Citera
2025-03-18, 09:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Kod:
9 §   Om endast en del av de varor som köpet avser är felaktiga, gäller konsumentens rätt till hävning enligt 8 § de felaktiga varorna. Köpet får dock hävas även i fråga om andra varor som köpet avser, om det inte skäligen kan begäras att konsumenten behåller dem.

Du har behållit sladden, och därmed fått köpet hävt avseende den produkt du återlämnat. Principiellt, om sladden ingick tillsammans med produkten, så har du rätt till hävning även avseende denna.
Enligt god affärssed ska företaget informera om hur de beräknat återbetalningen, om det inte motsvarar summan du betalade vid köp. Kan de inte lämna motivering kan ert avtal om att häva köpet ses som oskäligt enligt 36 § Avtalslagen.

Så min rekommendation är att höra av dig till företaget och be om förtydligande kring hur de beräknat återbetalningen, samt om det finns möjlighet att få återbetalning fullt ut om du återlämnar sladden som du upptäckte missade återlämnas i samband med hävningen av köpet.

Tack så mycket för hjälpen och svaret, idealiskt besvarat
Citera
2025-03-18, 18:06
Medlem
Citat:

Kod:

Delar inte din uppfattning, han har fått köpet hävt, där ingick sladden så köpet av sladden är redan hävt men avsaknaden av den vid återlämning innebär avdrag eftersom allt som ingick i det hävda köpet inte återlämnats och värdet därmed minskat.
Han kan inte nu häva köpet på sladden separat eftersom den inte är ett separat köp utan ingick i det ursprungliga köpet som redan är hävt.

Det är möjligt att butiken skulle kunna gå med på detta, med det är absolut inget han har något rätt till.

Däremot skall de precis som du säger kunna motivera hur de beräknat återbetalningen.
Citera
2025-03-18, 18:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Delar inte din uppfattning, han har fått köpet hävt, där ingick sladden så köpet av sladden är redan hävt men avsaknaden av den vid återlämning innebär avdrag eftersom allt som ingick i det hävda köpet inte återlämnats och värdet därmed minskat.
Han kan inte nu häva köpet på sladden separat eftersom den inte är ett separat köp utan ingick i det ursprungliga köpet som redan är hävt.

Det är möjligt att butiken skulle kunna gå med på detta, med det är absolut inget han har något rätt till.

Däremot skall de precis som du säger kunna motivera hur de beräknat återbetalningen.
På vilket sätt menar du att TS och butiken kommit överens om att TS ska behålla sladden genom sitt avtal att hävda köpet? De har enats om att häva köpet. TS överlämnar varan till säljaren. Vid återbetalning får han inte hela summan åter. Han hittar därefter sladden och spekulerar nu i om dennes utelämnande kan ha påverkat avdraget på återbetalningen, eftersom företaget inte låtit meddela varför de gjort avdrag.

Jag utgår därför ifrån att det var i samförstånd om att hela köpet skulle omfattas, för annars hade TS knappast startat en tråd på Flashback och ställt frågor kring hur företaget tänkt. Så jo, enligt det ursprungliga hävningsavtalet avsågs hela köpet. Företaget gör en efterhandskonstruktion av det ursprungliga hävningsavtalet. Här kan konkludent handlande spela roll om TS väntar för länge med att påpeka summan han återfick, eftersom det då anses utgöra tyst accept. Exakt hur lång tid det tar innan han godkänt återbetalningen och inte kan komplettera produkten som återlämnats finns det ingen exakt gräns på, utan får rimligen bedömas utifrån vad som är skäligt i de omständigheter som framkommer genom parternas utsagor.
Citera
2025-03-18, 18:25
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du att TS och butiken kommit överens om att TS ska behålla sladden genom sitt avtal att hävda köpet? De har enats om att häva köpet. TS överlämnar varan till säljaren. Vid återbetalning får han inte hela summan åter. Han hittar därefter sladden och spekulerar nu i om dennes utelämnande kan ha påverkat avdraget på återbetalningen, eftersom företaget inte låtit meddela varför de gjort avdrag.

Jag utgår därför ifrån att det var i samförstånd om att hela köpet skulle omfattas, för annars hade TS knappast startat en tråd på Flashback och ställt frågor kring hur företaget tänkt. Så jo, enligt det ursprungliga hävningsavtalet avsågs hela köpet. Företaget gör en efterhandskonstruktion av det ursprungliga hävningsavtalet. Här kan konkludent handlande spela roll om TS väntar för länge med att påpeka summan han återfick, eftersom det då anses utgöra tyst accept. Exakt hur lång tid det tar innan han godkänt återbetalningen och inte kan komplettera produkten som återlämnats finns det ingen exakt gräns på, utan får rimligen bedömas utifrån vad som är skäligt i de omständigheter som framkommer genom parternas utsagor.

Det är ju exakt det jag skrev hela köpet är hävt, där ingick sladden.
Därmed kan han ju inte separat häva köpet på sladden, det köpet är redan hävt och han har ändå behållit sladden. Det ger därmed avdrag.

Möjligen att jag feltolkat ditt inlägg.
"Du har behållit sladden, och därmed fått köpet hävt avseende den produkt du återlämnat. Principiellt, om sladden ingick tillsammans med produkten, så har du rätt till hävning även avseende denna."

Jag tolkade det som att du menade att han hade rätt att nu i efterhand separat häva köpet för sladden.
Citera
2025-03-18, 18:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är ju exakt det jag skrev hela köpet är hävt, där ingick sladden.
Därmed kan han ju inte separat häva köpet på sladden, det köpet är redan hävt och han har ändå behållit sladden. Det ger därmed avdrag.

Möjligen att jag feltolkat ditt inlägg.
"Du har behållit sladden, och därmed fått köpet hävt avseende den produkt du återlämnat. Principiellt, om sladden ingick tillsammans med produkten, så har du rätt till hävning även avseende denna."

Jag tolkade det som att du menade att han hade rätt att nu i efterhand separat häva köpet för sladden.
Okej. Jag ser nu att vi menar samma sak, men att mitt språk kunde ha förtydligats lite i mitt första inlägg. Jag menar givetvis att han ska komplettera med produkten som utelämnades (vilket jag förtydligar i sista meningen i sista stycket), inte att han ska kräva en separat hävning på sladden.

Som sagt. Avtalet skulle kunna tolkas att TS ville behålla sladden eftersom företaget utan motivering gör ett avdrag på återbetalningen utan att ange några skäl. TS verkar inte vilja behålla sladden. Då har han rätt att lämna tillbaka den inom ramen för befintligt hävningsavtal. En hävning avser som huvudregel hela köpet, såvida inte annat är överenskommet.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-18 kl. 18:48.
Citera
2025-03-18, 21:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Kod:

Konsumentlagen? Menar du kanske konsumentköplagen?

I vilket fall som helst har du fel. Vid hävning gäller principen om restitution, det vill säga att prestationerna ska återgå. TS måste således ge tillbaka sladden naturligtvis.
Citera
2025-03-18, 22:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Konsumentlagen? Menar du kanske konsumentköplagen?

I vilket fall som helst har du fel. Vid hävning gäller principen om restitution, det vill säga att prestationerna ska återgå. TS måste således ge tillbaka sladden naturligtvis.
Ja givetvis menar jag konsumentköplagen eftersom det är den lagen jag citerar.

Nej jag har inte fel. Man kan inte få tillbaka fullpris på en vara om den inte återlämnas i samma skick som när den köptes, senare vid en hävning.

Så jag blir lite mer konfunderad i vad du menar skulle vara felaktigt. Finns det en lag som förbjuder hävning såvida inte företaget ger tillbaka hela köpesumman, oavsett varans skick?
Menar du att det finns lagstiftning som hindrar parterna från att avtala om att göra prisavdrag?
I den omständighet att TS inte hade hittat sladden, hade han enligt dig rätt till fullgörelse på återstoden av beloppet, menar du?
På vilket sätt är det förenligt med restitution om varan återlämnas inkomplett, men samtidigt inte ska få avdrag för motsvarande del?

För såvitt jag kan bedöma så är det TS som inte återlämnat varan enligt så som parterna har avtalat vid hävningen. Företaget har då självmant gått in och kompenserat för bristen istället för att vägra fullgöra hävningen. Det undgår mig hur det i juridisk mening skulle vara fråga om ett felaktigt agerande.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-18 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in