2025-03-17, 16:57
Medlem
Jag har under många år levt med ångest som kommer och går. När jag har mina ångestdagar har jag försökt hitta olika sätt att dämpa den på. Något som ofta rekommenderas är att djupandas. Problemet är bara att när jag har ångest kan jag inte djupandas något vidare eftersom diafragman (tror jag den heter) under dessa dagar blir spänd som f-n.

Är det nån som vet hur man kan få en ångestfylld diafragma att slappna av så man kan andas lättare?
Citera
2025-03-17, 16:59
Medlem
Man andas i en papperspåse
Citera
2025-03-17, 17:06
Medlem
Finns redskap som du andas i med motstånd. Kolla på apoteket eller online. Ser ut som en pipa eller visselpipa
Citera
2025-03-17, 17:30
Vet inte om det fungerar, men har du testat att blåsa upp magen medvetet? Alltså trycka ut den under andningen
Citera
2025-03-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Jag har under många år levt med ångest som kommer och går. När jag har mina ångestdagar har jag försökt hitta olika sätt att dämpa den på. Något som ofta rekommenderas är att djupandas. Problemet är bara att när jag har ångest kan jag inte djupandas något vidare eftersom diafragman (tror jag den heter) under dessa dagar blir spänd som f-n.

Är det nån som vet hur man kan få en ångestfylld diafragma att slappna av så man kan andas lättare?
Har du provat att köra meditation? Typ en kroppsscanning eller andningsmeditation, där du lyssnar på en lugn röst som talar om vad man ska göra (finns appar med gratis sådant till och med).
Citera
2025-03-17, 17:58
Medlem
Full-Retards avatar
Kör backintervaller som att du är skogstokig, då måste kroppen börja djupandas.
Citera
2025-03-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Har du provat att köra meditation? Typ en kroppsscanning eller andningsmeditation, där du lyssnar på en lugn röst som talar om vad man ska göra (finns appar med gratis sådant till och med).

Har letat men inte riktigt hittat nån. Vet du nån bra?
Citera
2025-03-17, 19:14
Moderator
Maviels avatar
Har du provat fyrkanten?

Om jag är inomhus brukar jag tvinga mig att titta upp i taket. Så räknar jag. Längs med ena väggen andas jag in och räknar till 4 - nästa vägg håll andan räkna till 4 - andas ut långsamt räkna till 4 - håll andan ute räkna till 4. Det är svårt men när man gjort några repetitioner så kommer man in i det. Fokusera enbart på ditt andetag och inte på ångesten.

Prova att när du inte har ångest ligga ner avslappnat och gör samma övning.
Citera
2025-03-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Har letat men inte riktigt hittat nån. Vet du nån bra?
Jag körde 'Mindfulness Appen' rätt länge, mest standard-meditationen på svenska. Men finns ett par olika meditationer som är gratis, och så väljer man längd man önskar.
Citera
2025-03-18, 13:24
Medlem
gymträning funkar bra mot ångest,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här