2025-03-17, 12:22
Medlem
LordGarms avatar
Hej

Ponera att en person får en internationell överföring till sitt svenska bankkonto som Skatteverket blir nyfiken på.

Pengarna kommer från ett thailändskt konto som i sin tur fått pengarna från ett annat thailändskt konto.

Kan Skatteverket
a) se att transaktionen kommer från Thailand?
b) kontakta thailändska myndigheter som då kommer redovisa att pengarna kommer från ett annat thailändskt konto samt vems namn det står i?

Tack för mig.
Citera
2025-03-17, 13:48
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t--i-paradiset
Utökat samarbete
Enligt uppgift till Aftonbladet jagas dessutom ett *tiotal andra skandinaver i landet, misstänkta för ekonomisk brottslighet.

– Thailand verkar vara ett land som många gömmer sig i. Anledningen till det vet jag faktiskt inte, men det är ju ett semesterparadis för oss svenskar, något som dessa individer kanske känner av, säger Johan Sone, chef för Rikskriminalens internationella sektion.

Sedan 1977 har Sverige haft en sambandsman i Thailand – som kontinuerligt förser den thailändska polisen med information om efterlysta svenskar. *Arbetet har utökats det senaste året och på Riks*kriminalpolisen finns numera en permanent arbetsgrupp som söker efter svenskar på flykt.

Citera
2025-03-17, 16:22
Medlem
Citat:
b) kontakta thailändska myndigheter som då kommer redovisa att pengarna kommer från ett annat thailändskt konto samt vems namn det står i?

Nej, det blir upp till dig som person som får redovisa vars pengarna kommer ifrån!, räkna med att kontot är spärrat tills du har gjort detta.

Om banken/SKV startar en utredning kring transaktionerna efter din ogiltiga redovisning, så är det väl en annan femma, då vet jag inte hur dom går tillväga, men gissar på att dom kontaktar thailändska myndigheter.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-03-17 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in