2025-03-17, 12:17
Medlem
Sladdarens avatar
Massa amerikaner som utger sig fr att ha det ultimata receptet p mac n cheese i en slowcooker med lock p och lg temp ni vet

Det r varierat bde med metoder / tillvgagngsstt steg fr steg och basinnehll

Ex p basinnehll

mjlk
grdde
kondenserad mjlk
smr
massor med ost givetvis
frskost
creme cheese
creme friache
tom majons
ev tom gggula eller helgg (som ska fungera som nn redning)
+ annat ev

Sen sklart kryddningen med allt mjligt man vill krydda upp den med, men det har inte med sjlva tillagningsprocessen gra och den optimala metoden fr bsta konsistens och krmighet till sjlva andelarna av basingredienserna som ska puttras ihop tillsammans. Och hur lnge och ev tom inom vilket temperatur-intervaller med optimal temperatur som man troligen nd inte kan reglera

Av de mnga kommentarer man kan lsa ifrn massor med amerikanska receptfljare. Ifrn olika usa recept p mac n cheese i en crockpot med slowcook. S fr dessa som brukligen lmna ett betyg som oftast p 1-5 stjrnor och kommentera vad de tyckte om receptet nr de tillagat det sklart eller kanske inte alls ? I mrkbara fall av kommentarerna uppstr klagoml och misslyckanden med att f till en slowcooked mac n cheese enligt deras ja tolkning av receptet nr de genomfrde det antar jag

Negativa kommenterar uppstr som att det blir blaskigt, det blir som soppa, det skar sig, blev verkokt pasta innan allt han stta sig eller g ihop sig som en krmig mac n cheese, och det blir grynigt mm etc

Min frga till er : Har ni gjort en mac and cheese i en slowcooker och hur blev det fr er och vart ni njd och vilken metod krde ni ?
Citera
2025-03-17, 12:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hur kan man gra pasta i en slowcooker utan att det blir srjig grt? Jag har ingen slowcooker men vet vad som hnder om man lter makaroner koka fr lnge. r det kanske ngon specialpasta dom anvnder och inte kungsrnens idealmakaroner?
Citera
2025-03-17, 12:32
Moderator
Briasccas avatar
Jag har inte provat, skulle inte gra det och det knns sjlvklart att det gr t pipan, tminstone om man vill ha en fin matrtt och inte en brutal gegga som man slevar i sig s fort som mjligt.

S fort du har en vtska, kolhydrater och fett och vill f ihop dem till en krmighet mste du rra och flja hur emulsionen utvecklas. Industrin kan anvnda stabiliseringsmedel men hemma r det hantverk som gller. Inte minst fr att svenska butiksostar beter sig vldigt olika jmfrts med amerikanska industriostar.

Om ngon sger att pot/cooker-tillverkad mac'n'cheese blir lika bra som handrrt s r det helt enkelt inte sant. Eller s har de ingen kunskap om vad ett skickligt mathantverk r. Har sett att det psts att man ocks ska kunna gra risotto i de hr maskinerna, men det r frsts inte heller sant.
Senast redigerad av Briascca 2025-03-17 kl. 13:14.
Citera
2025-03-17, 15:08
Avstngd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Massa amerikaner som utger sig fr att ha det ultimata receptet p mac n cheese i en slowcooker med lock p och lg temp ni vet

Det r varierat bde med metoder / tillvgagngsstt steg fr steg och basinnehll

Ex p basinnehll

mjlk
grdde
kondenserad mjlk
smr
massor med ost givetvis
frskost
creme cheese
creme friache
tom majons
ev tom gggula eller helgg (som ska fungera som nn redning)
+ annat ev

Sen sklart kryddningen med allt mjligt man vill krydda upp den med, men det har inte med sjlva tillagningsprocessen gra och den optimala metoden fr bsta konsistens och krmighet till sjlva andelarna av basingredienserna som ska puttras ihop tillsammans. Och hur lnge och ev tom inom vilket temperatur-intervaller med optimal temperatur som man troligen nd inte kan reglera

Av de mnga kommentarer man kan lsa ifrn massor med amerikanska receptfljare. Ifrn olika usa recept p mac n cheese i en crockpot med slowcook. S fr dessa som brukligen lmna ett betyg som oftast p 1-5 stjrnor och kommentera vad de tyckte om receptet nr de tillagat det sklart eller kanske inte alls ? I mrkbara fall av kommentarerna uppstr klagoml och misslyckanden med att f till en slowcooked mac n cheese enligt deras ja tolkning av receptet nr de genomfrde det antar jag

Negativa kommenterar uppstr som att det blir blaskigt, det blir som soppa, det skar sig, blev verkokt pasta innan allt han stta sig eller g ihop sig som en krmig mac n cheese, och det blir grynigt mm etc

Min frga till er : Har ni gjort en mac and cheese i en slowcooker och hur blev det fr er och vart ni njd och vilken metod krde ni ?

Pasta r det sista man kr i en slowcocker
Citera
2025-03-17, 15:11
Medlem
Masingas avatar
Vad r det fr tjock kvinna frn " midwest" som kommit p detta?
Citera
2025-03-17, 15:43
Moderator
Maviels avatar
Jag har testat denna kreatrens variant p mac and cheese i slowcookern:

https://www.tiktok.com/@dadthefoodie...61483500211488

Med gott resultat. Det blev vldigt gott. Dock r det enklare tycker jag nstan att gra det p spisen och sen i ugnen och blir lite bttre faktiskt.

Inte allt lmpar sig fr slowcooker - pasta r nog sdant recept. Men om man nd vill ge sig p det s kan jag rekommendera ovanstende recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in