Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-17, 11:57
Bannlyst
Det står "0 minutes to prepare" på förpackningen som är från mellanöstern, körsbär. Ska jag koka vattnet och lägga i dom i typ 30 sekunder då eller och sen ta ut?
Citera
2025-03-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Det står "0 minutes to prepare" på förpackningen som är från mellanöstern, körsbär. Ska jag koka vattnet och lägga i dom i typ 30 sekunder då eller och sen ta ut?

"Vattnet", bestämd form. Krävs vatten för att äta frusna körsbär, eller vadå?
Är det inte bara att tina dem? Vatten kanske behövs för att det ska gå snabbare, men...
Eller ska de kokas av en anledning?
Citera
2025-03-17, 13:31
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Är det inte bara att tina dem? Vatten kanske behövs för att det ska gå snabbare, men...

I Sverige kokar man frusna bär pga dvärgbandmask, jag vet dock inte vilka spännande parasiter de har i mellanöstern.
Citera
2025-03-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
I Sverige kokar man frusna bär pga dvärgbandmask, jag vet dock inte vilka spännande parasiter de har i mellanöstern.

Tackar för info.

Frågan i tråden är alltså hur länge frusen frukt ska ligga i kokande vatten för att dels slippa parasiter dels få frukten i ätbar konsistens?

Kan tänka mig att frukten blir tämligen kokt och sladdrig om båda momenten ska kombineras?

Man kanske kan dela upp frågan?
Hur länge krävs för att tina frusna körsbär i kokande vatten? (Bättre med kallt/ljummet?)
Samt hur lång tid i kokande vatten krävs för att döda parasiter?
Citera
2025-03-17, 13:45
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/faror-i-livsmedel/virus-pa-frysta-importerade-hallon-och-andra-bar
Alltså just det vatten som bären är tänkta att läggas i = "vattnet"
Det kanske finns SFI där du bor..?

Till saken:
Livsmedelsverket anser att vissa bär kan behöva kokas i 60 sek för att döda eventuella smittämnen:
https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/faror-i-livsmedel/virus-pa-frysta-importerade-hallon-och-andra-bar

Är ingen expert på detta men om man häller de frysta bären i ett durchslag som man sänker ner i kokande vatten i 60 sek, så borde väl det räcka? Eftersom bären är fryskalla hinner väl varken innanmäte eller skal påverkas nämnvärt, kan man tycka...
Citera
2025-03-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Alltså just det vatten som bären är tänkta att läggas i = "vattnet"
Det kanske finns SFI där du bor..?

Anledningen till min formulering var att jag undrade om ens vatten är en faktor för att äta frusen frukt. "Vatten" antyder inte det, "Vattnet" antyder det.
Nu har det framkommit att "vattnET" behövs för att koka frukten.

Fler frågor?
Citera
2025-03-17, 15:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Du är den enda som kokar svenska bär pga dvärgbandmask

"Johan Höglund, professor på institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap är en av forskarna inom området och han är inte särskilt orolig. Risken att smittas via bär i Sverige idag är i det närmaste obefintlig enligt honom. Förklaringen är sannolikt att vi saknar de sorkar som är parasitens optimala mellanvärdar i Europa."

https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/2018/hotet-bland-baren/
Citera
2025-03-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

"Johan Höglund, professor på institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap är en av forskarna inom området och han är inte särskilt orolig. Risken att smittas via bär i Sverige idag är i det närmaste obefintlig enligt honom. Förklaringen är sannolikt att vi saknar de sorkar som är parasitens optimala mellanvärdar i Europa."

Well. Är det inte återkommande i media att man i princip använder avloppsvatten för att "tvätta" frukt och grönt som fryses?
Det kan ju vara en orsak att skölja, om inte annat.
Citera
2025-03-17, 16:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Handlar inte bara om sorkar, det handlar om att vi tar in bärplockare från utlandet som sitter och bajsar i landen... Man vet aldrig vad de har för parasiter. Jag skulle aldrig våga äta bär som jag inte plockat själv utan att hastigt koka dem.
Citera
2025-03-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ts har frysta körsbär från mellanöstern.

Man kan fråga sig vad ts ska använda bären till. Ska de vara i en paj, i soppa, saft? I så fall behövs inget extra uppkok. Men frysta körsbär från mellanöstern som är tinade har man kanske i frukostyoghurt, och då skulle jag ge dem ett uppkok på en minut.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-17 kl. 17:14.
Citera
2025-03-17, 17:35
Medlem
Trodde det var hallon (och björnbär?) som bör kokas upp pga magsjukevirus som kan frodas på skrovliga ytan. Tolkar "0 minutes to prepare" som ätklart efter tining, men kanske är fel?
Citera
2025-03-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Handlar inte bara om sorkar, det handlar om att vi tar in bärplockare från utlandet som sitter och bajsar i landen... Man vet aldrig vad de har för parasiter. Jag skulle aldrig våga äta bär som jag inte plockat själv utan att hastigt koka dem.

Har ätit frusna bär varje morgon under många år. Inte blivit sjuk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in